Vegetariskt?

Är det någon som har några bra vegetariska recept på vegetarisk friluftsmat, jag börjar bli less på mina egna. Gärna tips om mat som lämpar sig för vandring.
 
Lite mys första dagen...

Håller på att börja äta nyttigare, men är inte vegetarian, direkt.

Här är dock ett vegetariskt recept som jag gillar, och dessutom tillagat på spritköket. Det innehåller dock kylvaror (grädde eller creme-fraiche) så det kan vara bra att ta första dagen på en längre vandring...

I vilket fall:

Till två hungriga personer.

* Ett paket färsk pasta med spenatfyllning (om man gör den själv - cirka 500 gram. Receptet heter säkert typ Tortelloni Fiocci de Neve eller något).

* En burk krossade tomater
* En burk Creme-Fraice eller 3 dl grädde
* Två medelstora till stora lökar
* Olja att steka densamma i
* Basilika
* Granulerad vitlök
* Salt och peppar
* Eventuellt en halv matsked (?) kalvfond.

Hacka löken fint under tiden som pastan kokar i den stora kastrullen (5 minuter). Under tiden som din tältkamrat silar bort vattnet, stek löken mjuk. Häll över i den lilla kastrullen tillsammans med tomater och creme fraiche. Låt koka upp ordentligt. I med kalvfonden (om du vill ha den med...) och blanda till ordentligt. Vitlökspulver i efter smak och precis innan servering, för att inte bladen ska bli svarta (och inte smaka något) smula i basilikan.

Om du har gaskök blir det godast att värma det hela långsamt, för då blandar sig smakerna bättre.

--

Mycket god mexikansk mat finns, som är vegetarisk...
 
Ris och linser!

Röda linser och snabbris efter behag blandas i ett spritkök och får koka sisådär 10 minuter. Häll i lite torkad oregano, örtsalt och några skivade vitlöksklyftor. Lätt att bära, hyfsat snabblagat och mycket gott!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M1G Vegetariskt OCH glutenfiritt? Friluftsmat 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.