"vegetariska" proteinkällor

Vad brukar ni vegetarianer ha med er för proteinkällor på långturen?

För att nämna några som jag tycker är bra:
-Hårdost
-kokta och torkade Baljväxter av alla slag
-Frön
-Mjölkpulver
 
Du vet att ost och mjölk kommer från kossan va?

Tänkte kanske det är bäst att nämna eftersom så många verkade bli förvånade att dun kom från fåglar när debatten blossade upp.
 
Du vet att ost och mjölk kommer från kossan va?

Tänkte kanske det är bäst att nämna eftersom så många verkade bli förvånade att dun kom från fåglar när debatten blossade upp.

Nej det visste jag inte.

lakto-ovo-fisk -> livsmedel som en del som kallar sig vegetarianer äter. Sen kan man gå längre och bli vegan, fruktarian etc.. men det var inte vad jag frågade om.

Veggos olika sojagrejer är bra att ha med sig. Torrvarorna då :)

Finns i vissa mataffärer och de flesta hälsokostaffärer.

http://www.halsosport.se/

verkar ball med sådana torkade sojagrejer!
 
Titta gärna i

Inga Johansons Näring och hälsa, Studentlitteratur, anmäld här.
Man behöver inte vara manisk med någon slags mat men det är nog bra att veta vad man sätter i sig.
 
Långturen måste vara extremt lång (flera år) om man skulle lida proteinbrist även om man bara åt snabbmakaroner.
 
Innehåller snabbmakaroner verkligen alla essentiella aminosyror?

Det är ju inte bara mängden protein som är viktig utan även proteinkvaliten (balansen mellan de olika aminosyrorna).
 
På vita makaroner

och syntetisk ketchup vet vi att man däckar av flera orsaker.....Bara tidpunkten varierar.
Skulle vi tillsätta bautapackningen och egen förflyttning vid sidan om asfalten är jag tämligen säker på att det skulle gå vidare snabbare än i studentkorridoren.....
Men genom att läsa starten på tråden blir det lättare att följa med, förutsatt att man förstår vad man läser. Eller som min vän författaren cyniskt uttryckte det. Ett gott huvud är inte allom givet.... Mitt råd brukara vara jobba på det! All träning biter men begåvning för träningen gör att det underlättar....
 
Tyvärr är jag rädd för isoflavoner, därför försöker jag undvika sojaprodukter. Är inte själv vego, men min tjej är och då blir det ju som det blir, vego på halvtid.

Baljväxter och nötter är bra, jordnötter är extremt energitäta och innehåller mkt protein. Det här med att baljväxter inte skulle vara kompletta kan man ta med en nypa salt, det är inte måltiden i sig som behöver vara komplett utan hela kosten under lite längre tidsperioder. Baljväxter och lite bladiga grönsaker eller matvete blir t.ex. komplett. Sen finns det massa roliga synergiska effekter om man varierar proteinkällorna.

Själv försöker jag utesluta alla processade kolhydrater ur både min vanliga och min utekost, och då tycker jag baljväxter är ett bra alternativ som dessutom förser en med protein.

För att ge en liten vinkling på proteinfixering och muskelkatabolism så tycker jag att man ska läsa artikeln "An apple a day keeps muscle loss away" från tidningen flex online, som är en tidning riktad till byggare (med försmak för kött och steroider, ja de tipsar om sånt..). Rätt intressant faktiskt. http://www.flexonline.com/nutrition/32

En annan rätt rolig källa till info är www.veganbodybuilding.com, även om det inte har så mkt att göra med friluftsliv så är de smått besatta av veganska proteiner och det torde ju vara intressant för trådstartaren. Fortfarande är det mest baljväxter, nötter och spannmål.

En liten rolig OT grej är att baljväxt på engelska heter "legume" som betyder grönsak på franska (med en apostrof på e:t).
 
Tack för många bra tips.

Nu visade det sig att min vandringskamrat var laktosintolerant dessutom. Har köpt lite produkter och prövar hemma. Sojamjöl är hett tips istället för mjölkpulver, sen köpte jag Biofoods ekologiska sojabitar.. 44-46g protein/100g och bara 4-5g kostfiber.. 408 kcal/100g - det ser ju helt optimalt ut som proteinkälla. Bara att jag är tveksam på hur mikronutrienterna ser ut egentligen det står "Sojaprotein från avfettad sojaböna". Misstänker att avfettningen tar med sig en hel del näringsämnen - frågan är om man lika gärna kunde haft sojaproteinpulver egentligen, då föredrar jag riktig mat. Köpte också quinoagryn - de verkar väldigt smidiga att ha att göra med, snabb kokning etc - gäller bara att komma på nåt kul recept.
 
Inga Johansons Näring och hälsa, Studentlitteratur, anmäld här.
Man behöver inte vara manisk med någon slags mat men det är nog bra att veta vad man sätter i sig.

Den verkar faktiskt pålitlig och bra boken - läste recension. Fast jag kommer väl inte köpa eftersom jag är inne på slutspurten i dietistlinjen :)

Peter: som gro påpekade så är blir proteinet fullvärdigt vid blandning baljväxter och cerialier - det finns många varianter att få en kompletterande verkan och fullvärdig proteinkvalitet :)

Någon som har erfarenhet av att torka bladgrönsaker förresten? Funderar på typ bladpersilja och sånt.. då hade man ju kunnat göra väl spexiga recept t.ex. kidneyböndor, olivolja, vitlök och bladpersilja.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.