Vegetarisk Torrmat likt Real turmat

Hej. Har ganska nyligen blivit vegetarian vilket jag insåg kunde bli ett mindre problem när jag började planera årets fjällvandring.

Brukar ha med mig mycket av Real's turmat annars men när jag letar igenom deras sortiment så är det endast frukostprodukterna som är vegetariska.

Någon som har tips på något märke som har några liknande vegetariska rätter eller får jag helt enkelt hitta en annan lösning (tips mottages gärna om andra lösningar).
 
Hej!

Jag tycker att hemlagad och hemtorkad mat är det bästa alternativet ur alla synvinklar, möjligtvis att det tar tid och energi, men man har kontroll från råvara till färdigprodukt. Det blir lite tyngre, men mycket godare.

Kan också vara jag som har något sjukt kontrollbehov, men jag vill veta vad det är jag äter.
 
Getout säljer några få, Globetrotter har fler, men det kostar ju endel med frakt? Annars är det ju mycket enkelt att plocka ihop själv, om inte annat från olika pulversoppor och grytor, och sedan se till att vid varje måltid får en ordentlig grund med kolhydrater (potatismos, pasta couscous )
 
Blå Bands Tandoorigryta är laktovegetarisk.
Inte riktigt lika enkel att "laga till" som Real Turmat, men kan vara ett alternativ om du inte vill göra din egen mat.

/ Bertil
 
Real har vegetarisk pasta i sortimentet, smakar helt ok tycker jag. Fast det kan ju bli lite trist med samma maträtt hela turen...
 
Getout säljer några få, Globetrotter har fler, men det kostar ju endel med frakt? Annars är det ju mycket enkelt att plocka ihop själv, om inte annat från olika pulversoppor och grytor, och sedan se till att vid varje måltid får en ordentlig grund med kolhydrater (potatismos, pasta couscous )
Varför ska man trycka i sig kolhydrater på en fjällvandring? Kroppen är gjord för att fungera på alla bränslen, annars hade vi inte varit där vi är idag.
 
Blå Bands Tandoorigryta är laktovegetarisk.
Inte riktigt lika enkel att "laga till" som Real Turmat, men kan vara ett alternativ om du inte vill göra din egen mat.

/ Bertil
Både blå bands tandoori, bolognese och thai är väl helvegetariska eller läser jag innehållsförteckningen fel?

Här har du en del vegetariska annars.
http://utemat.se/

(-->middag-->vegetarisk)

Annars är flapjacks svaret på allt ca 500kcal i en kaka som man bara trycker i sig kall :)
 
Varför ska man trycka i sig kolhydrater på en fjällvandring? Kroppen är gjord för att fungera på alla bränslen, annars hade vi inte varit där vi är idag.
Men tala inte om den hemligheten för elitidrottarna, de forsätter ihärdigt att gå på kolhydrater som bränsle.
 

avslutad210712

Gäst
Varför ska man trycka i sig kolhydrater på en fjällvandring? Kroppen är gjord för att fungera på alla bränslen, annars hade vi inte varit där vi är idag.
Tror nog att man skall ha både kolhydrater och fett som bränsle på fjällvandringar. Däremot är jag tveksam till om man skall (läs behöver) trycka i sig alltför mycket snabba kolhydrater annat än om man lyckats gå totalt tom.
 
Finns även tacofärs, färdigkryddad och klar, som är veggo. Leta i välsorterade vanliga mataffärer, med lite fantasi kan man hitta "vanlig" färdiglagad mat som funkar jättebra. Färdiga pulversåser funkar ju också.

Är själv vegetarian sedan massor av år och mitt stora problem är att jag brukar få med mig "nödmaten" (realpåse att ha om man inte hinner laga mat, eller blir ute längre än man tänkt)hem. När jag väl börjat med andra typer av mat (blåbandsåserna, tacos, hemtorkat) så förstår jag inte hur man klarar att leva en vecka på färdiga påsar. Samma konsistens och i stort sett samma smak hela tiden. Hu.

Men visst, det tar lite mer tid, lite mer pyssel och lite mer bränsle än real. Men för det jag gör är det värt det. Man kan dessutom på ett lättare sätt se till att få tillräckligt mycket i sig.
 
Men tala inte om den hemligheten för elitidrottarna, de forsätter ihärdigt att gå på kolhydrater som bränsle.
Jasså? Vilka elitidrottare då? Var ganska länge sen de flesta långdistansutövare gav upp myten om kolhydrater. Kolhydratens överlägsenhet härstammar från en svensk undersökning från 70-talet (från karolinska om jag inte missminner mig), försöket pågick under 7 dagar och sen extrapolerade man det resultatet att gälla generellt. Naturligtvis så köpte inte alla det. Redan då fick försöket kritik. Idrottrörelsen i sverige köpte det med hull och hår, givetvis. Som junior fick jag t.ex. häftet uppladdningen i handen, sponsrat av axa (har jag för mig), som ägs av lantmännen. Häftets slutsats var självklar, man ska alltid trycka i sig kolhydrater, det är ju det bästa för idrottsmän. Vilket resten av världen skrattade åt.

Läser du idottsnutritionsböcker från andra länder än sverige så är kolhydratens roll inte lika självklar. De flesta moderna sådana böcker framhåller behovet av att kunna förbränna fett (som man kan träna upp) glykogenet räcker bara i 90 minuter (cirka) och att medföra mer kolhydrater är inte alltid en bra lösning. Kolla på tour de france cyklisterna idag t.ex., äter de bara kolhydrater? Nej, snarare 30-30-40. Inte för att det är relevant för en fjällvandrare som förmodligen förbrukar mer fett än högpresterande idrottsmän.
Försök hitta en långdistansidrottsman idag som tävlar på hyffsat hög nivå som inte har en stor del fett i sin kost. Försök att hitta en coach eller bok som inte rekommenderar ett högt fett intag för långdistansatleter.

Läs gärna Coltings lysande artiklar i runners world eller på hans hemsida, eller intervjuerna med honom på kostdoktorn. Hans disciplin (triathlon) är ett exempel på idrottare som är snabba att ta till sig nya rön och trender och de flesta som sysslar med det har ett högt (relativt en 'normal' person) fettintag.

Fett är inget farligt och är också ett högkvalitativt bränsle. Speciellt för fjällvandring. Sen är det iofs inget mirakelämne heller, och att äta mer fett löser inga överviktsprobler per automatik (à la Annika Dahlkvist). Men kolhydrater är på intet sätt bättre.
 

Liknande trådar

Logga in