Vegetarisk käk för fjällvandring???

Hjälp jag ska ut och vandra från Abisko till Keb. med en som inte äter kött...Fisk och mejeriprodukter går bra...Vill inte äta blåbands ända vegokäk varje dag!
Någon som har tipps...
 

Per

Gäst
Veg-mat

Abisko-Kebenekaise, hmmm 3-4 dagar kanske, jag brukar klara av snabbmakaroner i ca 1 vecka
utan uttalade bristsymtom. Sedan börjar det ta emot.
Annars kan alternativen vara att
1: Köpa via www.globetrotter.de (har frystorkad veg-mat, vet dock ej om den är ätbar)
2: Det finns gott om pulver soppor och annat som inte innehåller kött. Man behöver ju inte göra
soppa av det bara för att det är avsett för det.
3: Torka själv, de flesta grönsaker bör först förvällas något se gärna Sigri Sahlins bok "Torkning av
bär, frukt, grönsaker, svamp och örter "
 

Björn

Gäst
Några tips

Knorr har ett par rätter som är bra. Jag kan rekomendera "Souperia garlic & parsley" En påse räcker för två om man lägger i lite extra pasta. Jag har ochså blivit ganska mätt på Blomkålssoppan. En påse per person, + lite pasta.


Blå Band gör en Vegitabilisk färssås. Smakar ungeför som skolkökets färssås, exrta kryddning rekomenderas. En halv påse + en påse nudlar, gärna kryddiga, blir ett bastant mellanmål. Middag till någon som är liten i maten.


Wildlife som säljs av svindyra Outside (Generalagent för The Notth Face mm) har några vegitariska rätter. Outside tar dock dubbelt så mycket betalt som Globetrotter. Maten kommer från samma tillverkare.


Fråga din vegitariske vän! Han/hon har säkert några rätter som passar bra. Cous-cous t.ex.



/Björn
 
"burgare"

Som gammal gräsätare kan jag kanske få tipsa om Friggs olika mixar. Man kan t.ex. köpa en påse pulver, blanda med vatten och vips så har man vegetarisk färssmet till 4-6 biffar att steka på stormköket. :) Finns även en del olika mixar: mexikansk-,italiensk färssås, etc.
 
fler tips från en som skippat påsarna (lååångt!)

Hej!


Här kommer några av mina egna beprövade favoriter med hög (smak x näringsvärde) / (vikt x bränsleåtgång) - koefficient. Jag är rätt ny på Utsidan, så ursäkta ifall Du läst detta förr!


 
1. Hummous: rena energipaketet och en oöverträffat balanserad blandning av fett (nyttigt sådant), protein och kolhydrater. Består som bekant av kikärts- och sesamfröpasta, kryddas gärna med salt, vitlök, citron (mycket!) inkl. skal, kanske mynta. Jag gör den själv i matberedare och torkar, men den går även att köpa som pulver i orientaliska affärer - tyvärr inte alldeles lika gott, men kvaliteten varierar. Kolla datum, fett härsknar med tiden! Tillsätt fjällvatten och låt svälla, krydda gärna först då med vitlök/mynta/citronskal. Gott till t ex basmatiris, även det min gamla favorit.


 
2. Couscous: lättare att lyckas med än pasta. Koka upp saltvatten, häll i lika volym couscous och gärna en klick smör, ta från elden, låt svälla under lock (och vindskydd)  5-7 min beroende på mängd och avsvalningshastighet. "Lufta" någon gång med gaffel under tiden.


 
3. Soltorkade tomater. Just tomater klarar jag inte tillnärmelsevis att få lika goda själv, som de köpta vilka nuförtiden finns överallt. Naturligtvis beroende på att det är skillnad på den äkta vara som mognat och torkat i Italiens sol, och de smaklösa saker som plockas omogna, fraktas hit och torkas i min ugn...


 
4. Alla sorters nötter och frön. Inte bara som energipaket att tugga på, utan med fördel som krydda i matlagningen - valnötter tycker jag själv ger mest i den rollen. Även sesamfrön, går att strö i nästan allt. Rosta lätt hemma!
Solrosfrön lyfter varje musliblandning till gourmetnivån. Synd bara att ingen kommit på att göra "kefirpulver" i stället för det gamla tråkiga skummjölksditot (vågar inte riktigt pröva det riktiga tartarsättet att ha mjölken skumpande i en komage medan jag rider... ursäkta, går!)... Är det någon som sitter inne med lösningen på mjölk/kefirproblemet?!


 
5. "Pestokoncentrat": går utmärkt att fixa själv av de vanliga ingredienserna i torrform, minus oljan. Den tillsätter man bara så mycket av att smeten hålls ihop och kan formas. Själv gör jag en "korv" i kraftig plastfolie, som jag klämmer portionsvis ur sen (någon sorts "tandkrämstuber" att fylla lär förresten gå att köpa för kladdfobiker). Ack, varför är pinjenötter så dyra?!


 
6. "Olivpasta": bara att mixa och packa enligt ovan. Svarta blir klart godast, kryddning kan varieras från bara salt till vitlök, örtkryddor etc. Vissa fetare sorter kan man behöva sila av en del olja från. Jag blandar i riven parmesanost om jag inte får bukt med konsistensen.


 
7. Tortellini, för lata dagar. Barilla har nu en sort, ostfyllda, som kokar på åtta minuter. Inte det godaste jag vet, men ibland orkar man bara inte laga mat...


 
8. Torkade stekta aubergineskivor. Gärna rikligt ingnidna med vitlök... Lägg med att svälla i t ex couscousvattnet.


 
9. Röda linser, gärna i färdig blandning med basmatiris (och kryddor): går bra eftersom de har exakt samma koktid (10 min). Även detta avdelning lättja, men faktiskt gott med t ex valnötter eller olivpasta, torkade äpplen, andra grönsaker och rejält med vitlök. Lagerblad och en klick smör vid kokningen hjälper till.


 
10. Chapati: ur-brödet! Obs att mjölet måste vara just chapati-mjöl, vårt moderna framstressade har alldeles för litet gluten. Durumvetemjöl går i andra hand. Det "riktiga" sättet är att klappa ut de platta kakorna (bara mjöl, salt och vatten) med händerna genom att knåda/snurra (oj, detta måste nog ses, kolla på en indisk film...), och sen slänga dem med kraft på en het lerkrukevägg som man har i eldstaden, de lossnar när de är klara. Mitt barbariska sätt är faktiskt att blanda en extratjock "pannkakssmet", hälla ut i Trangiakökets heta teflonbelagda alt. smorda lock och vänta. De lossnar när de är klara osv...
Det där med bara mjöl och vatten låter ju asketiskt, skall sanningen fram så blandar jag oftast i rejält med sesamfrö, örtkryddor, vitlök (nu igen...) eller pestokoncentrat direkt i degen. 


 
I kryddsamlingen har jag också spiskummin, torkade apelsinskal, torkad ädelsvamp (om jag inte går på tider och platser där färsk vankas!), och i lyxavdelningen saffran till soppan.
Äkta kakaopulver har utöver att vara mycket godare än o´boy fördelen att kunna användas som krydda i "riktig" mat. En gnutta socker tar fram överraskande mycket smak hos torkade grönsaker!


 
Oj, detta blev långt.
Hoppas något av allt detta blir användbart (och att inlägget inte kommer för sent, varit på resa till nu...)


Lyckad tur!


Joanna 
 
 
 
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.