Vaxa G1000, hur tätt blir det?

Går det att vaxa G1000 så att det blir regntätt? Nu menar jag inte flera dagars hällregn, men så det klarar några timmar i normalt regn (dvs som en vanlig regnjacka)?
 
Vaxa G-1000

Om man vaxar väven så blir den tätare, dvs. släpper inte igenom svett lika lätt. Har man mycket vax så ökar regntätheten, men andningsförmågan försämras. Lite vax är att rekomendera så att man slipper bli blöt vid duggregn, men inte för mycket. Vid ihållande regn är det lämpligare att använda ett material som tål vätan.
 
Jag var på Irland för något år sedan och tyckte att det inte kunde finnas något bättre ställe för att testa hur täta min fjällräven byxor blev. Mycket riktigt regnade det 12 av 14 dagar : ) Vad jag tyckte var att om det var mer än duggregn och varade mer än 10 minuter så blev man rätt blöt ändå. Vaxet ger väl ett litet skydd, men det är knappt värt besväret tycker jag.

/M
 
Testade faktiskt att vaxa mina G1000-brallor från knäna och neråt till den senaste turen i år. Jag la på två rejäla lager med torktumling emellan, snyggt och inte alls flammigt. Min erfarenhet är dock att den vattenskyddande effekten är sämre än förväntat. Det är absolut ingen ersättning för regnbyxor. Ett visst skydd ger det men jag fick en känsla av att vaxet dessutom försvann ganska snabbt.
Har dock inte riktigt hårdtestat då det var megabra väder i år, har aldrig varit med om nåt liknande!
/Magnus
[Ändrat av mekelund 2002-08-07 kl 12:35]
 
Bomull

Håller med ovanstående.

Om du vill ha ett bra sommarplagg som håller regn men ändå är tätt, kolla på kläder i etaproof-bomull istället. Funkar skitbra! Tierra och Klättermusen har såna kläder.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.