Vaude Taurus II

Tjena alla!

Håller på och letar tält och har nu fastnat för ett Vaude Taurus II.

Har läst gamla recensioner här på forumet men undrar ändå ifall det är någon/några som har något att säga om det.

Priserna skiljer sig rätt mycket från handlare till handlare från ca 2000kr - 2800kr. Jag vill självkalrt köpa det så billigt som möjligt och Outdoorexperten tog 2099kr för det och då var de fri frakt. Någon som har erfarenhet av att handla med dem?

/Patte
 
Jag köpte Friluftskartan Pro av Outdoorexperten, eftersom de var klart billigast just då. Inga problem!

/Lars Östlin
 
Har du provat tältet? Jag tycker det är lite i kortaste laget....
mvh/Bengt

Enligt angivna mått skall innermåttet på tältet vara 230 cm. Men det är flera som nämnt att de ska vara lite kort, och det är mindre bra då jag är rätt lång (193cm)

Förslag på andra prisvärda, lätta och gärna självstadgande tält motages gärna!
 
Jag har ett Taurus II sen ett par år och jag är nöjd men inte mer. Att ha som enmanstält tycker jag det är helt okej, men sover man två så är det dels rätt trångt och dels så är ventilationen under all kritik... det blir ingen genomströmmning av luft i tältet. Jag har mailat tyskland om detta men fick bara ett virrigt svar tillbaka. Det tältet jag har har ingen ventliation i fotändan,så det blir rätt mycket kondens om man sover två, sover man ensam så funkar det men kan vara rätt mycket kondens ändå på morgonen.. När jag fjällvandrat med en kamrat så har vi kört på hans Bergans Kompakt 3 istället, lite tyngre men klart värt det. Större absid och bra ventilation.

/Joel
 
Har ett Taurus 2 sen 5-6 år.

Hyfsat billigt, och enkelt att sätta upp, men rätt så trångt.
Sluttar kraftigt både åt sidorna och åt fotänden, så det finns i princip bara plats för en person i taget att sitta upp inne i tältet (maxhöjd 95 cm!).
Fordrar noggrannhet med tältpinnarna för att kunna spänna ut tältet i fotänden så att inner- och ytter-tält inte ligger emot varandra.
Ingen genomgående ventilation.

Vi brukar använda det till klätterturer där vi kan tälta i närheten av parkeringen så vi kan ha grejerna i bilen, då funkar det.

Enligt angivna mått skall innermåttet på tältet vara 230 cm. Men det är flera som nämnt att de ska vara lite kort, och det är mindre bra då jag är rätt lång (193cm)
Har du sett hur det ser ut invändigt? 230 är längden längst ut till spetsen. Det smalnar också ner mot fotänden redan innan själva spetstriangeln börjar.
Vi är 2 pers, 175 och 165 långa, och jag vaknar ofta och ligger och trycker ut tältduken med fötterna på morgnarna = kondensgenomsläpp.
Men om du är ensam i tältet så funkar det kanske.
 
Jag har ett Taurus två sedan 4 år och är nöjd med det.

Har mest använt det vid kajakpaddling och då sovit själv i det. Med hjälp av några linor som jag fäst i öglorna för tältpinnarna kan jag ha stenar som tyngder och därmed spänna ut tältduken på klippor. Tältet är ju enbart delvis självstagande, dvs tältet håls uppe men duken är ospänd.

Ventilationen har jag aldrig haft bekymmer med. Även efter en hel natts regn har innertältet varit torrt.

Jag och min packning har haft väldigt gott om plats. Att få plats med en person till tror jag skulle fungera alldeles utmärkt.

Ska du använda occh bära tältet själv rekomenderar jag däremot ett lättare tält. TAurus II väger trots allt ca 2,7kg.
 
Jag använde tidigare ett Taurus I och tycker det är ett bra tält i förhållande till priset. Det finns bättre tält men då kostar de mer. Taurus I är lite mindre och funkar bra för en person. Har inte testat Taurus II men jag tyckte det såg litet ut för två personer om man ska ha med sig packningen. Funkar säkert bra för en person med packning eller för två utan packning

/Stellan
 
Har ett taurus 1 sedan sju-åtta år.

Största fördelen är att det är så lätt att sätta upp, det går på fem minuter om man har lite vana, med lino och allt.

En stor nackdel är att det är så litet!

Den största nackdelen är dock att tältgolvet har börjat släppa igenom fukt, vliket är väldigt dåligt när man är ute... Ett knä på tältgolvet 15 sekunder ger ett litet fuktmärke - värdelöst.
Jobbar på att lösa det problemet.
 
Har ett taurus 1 sedan sju-åtta år.

Största fördelen är att det är så lätt att sätta upp, det går på fem minuter om man har lite vana, med lino och allt.

En stor nackdel är att det är så litet!

Den största nackdelen är dock att tältgolvet har börjat släppa igenom fukt, vliket är väldigt dåligt när man är ute... Ett knä på tältgolvet 15 sekunder ger ett litet fuktmärke - värdelöst.
Jobbar på att lösa det problemet.

Jag kasserade mitt Taurus I för golvet var uppätet av termiter... Det finns spray man kan använda för att täta golvet. Funkar ganska bra och man bör göra det på gamla tält
 
Även golvet på mitt tält suger åt sig fukt. Under paddlingarna har jag därför alltid med mig en tillklippt pressening at lägga under tältbottnen. Skyddar både mot slitage och mot markfukt.
 
Jag kasserade mitt Taurus I för golvet var uppätet av termiter... Det finns spray man kan använda för att täta golvet. Funkar ganska bra och man bör göra det på gamla tält

Okej, jag funderade på olika typer av impregnering. Vet du någon specifik som funkar?

Termiter har jag klarat mig från hittills. :)

Kuriosa: Jag frågade efter en tältimpregnering i en friluftsbutik, och då sa killen där att -"Nä, det funkar absolut inte. Det är ett extra tältgolv du ska ha! Vaude har specialsydda, ge mig ditt telefonnummer så ringer jag dig i eftermiddag när jag har kontaktat leverantören och så får du ett prisförslag!"

Jag var lite skeptisk, men gav honom mitt nummer. Det var i vintras och killen har inte ringt ännu. Och lika bra är väl det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Roxy Mendelsson Nordisk Svalbard SI (1) vs Vaude Taurus Ultralight Bo och sova 0
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
sanoj89 Vaude hogan UL och Taurus UL? Bo och sova 3
4g Vaude Taurus Ultralight XP Bo och sova 1
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
eliasaif Vaude Taurus II Bo och sova 0
henrich Vaude Taurus Ultralight Bo och sova 7
aemolin Vaude Taurus I Bo och sova 2
patols Var kan jag prova Vaude Taurus I eller II? Bo och sova 2
Malindo Vaude Taurus 2? Bo och sova 13
Fibbe Vaude Taurus I alt. Salewa Micra Bo och sova 4
jjjjy66 Vaude Taurus I Bo och sova 20
realout Har någon provat "Taurus I Vaude"? Bo och sova 2
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
Cruncharn Vaude pump sackkonvertering Bo och sova 2
Silvii Vaude Lizard seamless Bo och sova 6
tillin Vaude power lizard sul 2-3p Bo och sova 2
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Punktkarlsson Tält - Vaude eller Jack Wolfskin? Bo och sova 0
Miss Yster Vaude Power Lizard mm Bo och sova 5
magnusk750-2 Fjällmark-Vaude? 3-mans budgettält Bo och sova 5
flierman Vaude tält - erfarenhet Bo och sova 12
soley tält vaude blue one Bo och sova 0
MultiS VAUDE - Campo Arco 2P Bo och sova 0
Stryc9 Marmot Home Alone Bivy eller Vaude Bivi 1P Bo och sova 16
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Lisa A Vaude Norrsken Bo och sova 1
Heikkinen Vaude Power Odyssee (tält) Bo och sova 0
Stillfjord Nån som testat Vaude Odyssee? Bo och sova 2
zzeezz Vaude Bivi Bo och sova 2
totte Vaude Bivi - tillräckligt för vinterbruk? Bo och sova 5
PierreOdengard Vaude Hogan UL Argon eller inte Argon? Bo och sova 1
Merckx Vaude K2 Bo och sova 2
Paxen Vaude uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 1
LottaD Tältråd: Jack Wolfskin, Liberty eller Vaude, Mark? Bo och sova 2
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
zzeezz Vaude tält? Bo och sova 5
MrZog Vaude Odyssee Bo och sova 0
LOOP32 vaude comfortpad Bo och sova 4
skutt Vaude tält Deneb Bo och sova 8
robato Vaude Space II Bo och sova 2
mamawi VAUDE MARK 2 Bo och sova 1
LOOP32 Vaude Space 2 Bo och sova 0
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
asalu vaude ferret I Bo och sova 0
duvillno Vaude sovsäckar Bo och sova 2
Jock Scott vaude ferret Bo och sova 3
realout Vaude space II ? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.