Vaude tält Deneb

Jag har tittat på följande tält på nätet:
http://www.vaude.nl/tent2003/deneb.html

Jag tycker att det verkar vara ett bra tält som skulle kunna uppfylla mina krav:
-för 2 pers.
-lätt
-tål regn
Det jag är osäker på som jag inte hittat något om är om tältet är:
-tresäsongstält (vilket vore bra)
-Vindtåligt
-bra ventilation
-om det säljs i sverige och i så fall till vilket pris

Är det någon som har erfarenheter eller vet var jag kan hitta information?

/Kristina
 
ser ut som ett vaude space stämmer det??

Har ett space 2 o den enda nackdelen jag upptäckt än så länge är att det är ej lätt o slå upp om man är ensam (nu e jag aldrig ensam men har testat ifall att)
 
Angående försäljningsställen/pris i Sverige kan du alltid skicka iväg ett mail till order@normark.se och fråga. Jag fick uppgift på priset 4295:- för ett Tornado light, och det är väl risk att Deneb hamnar i samma trakt (ungefär samma riktpris på vaude.nl).
Deneb har jag inte sett IRL, men dess närmaste släktingar i Lightserien (Tornado light och Taurus) är tresäsongers, och rapporteras fungera hyggligt på vintern.

[Ändrat av TBy 2003-11-02 kl 13:30]
 
Nja

Vet inte om Vaude gör så vidare bra tält. Det var det enda tältet av tretton testade i Ute-magasinet nr 6 (sid 36+38)2003, som inte höll för vindtestet (15m/s). Vindar kring de trakterna är ju vardagsmat i fjällen. Hade själv tänkt köpa ett Vaudetält. De har flera lätta och ganska billiga varianter. Men har tänkt om. Vill ha mer absid än i deras lättaste tält. Tyvärr är jag inte helt nöjd med Hillebergs lättaste tält heller. Det är väldigt snålt skuret i fotänden, så ingen över 170 cm kan ligga i deras Nallo 2 utan att fötterna tar i innertälältet i fotänden. Så nu vet jag inte själv vad jag ska köpa. Hoppas på ett lättare Niak eller Staikka...

OM du ändå vill ha Vaude och bor i stockholmsområdet tror jag att KG Jonssons sport i solna/huvudsta är billigast. De håller i alla fall 10% lägre priser rakt av på allt, t o m Meindlkängor som det verkar vara kartellpriser på. Lycka till!
Christer
 
Hmmm..

Ett bra tält bör ju hålla för lite vind tycker jag. Jag har inte funderat så mycket på märke på tältet och kan mycket väl tänka mig ett annat märke.
Jag får leta vidare i tältdjungeln...
Jag ska gå till KG i Huvusta och prata lite med dem för att se om de kan hjälpa mig
Tack

Kristina
 
Tester i Utemagasinet!

Ville bara referera till "Lärarens svar" angående Vaude tälttestet i Utemagasinet.
Har väldigt lång erfarenhet av just Vaude tälten, nästan av samtliga modeller de marknadsför.
Pris och prestanda finns det få varumärken som kan mätas sig till vad Vaude tälten kan prestera.
Tyvärr drar många sina slutsatser av vad tälten kan prestera i just bedömningar som görs i Utemagasinet.
Har hört leverantörer vars tält särskilt i vindtestet har utförts på felaktigt sätt, men ingen eftertext har dock kommit med. Mot argumentet av mitt inlägg är, hur ska man få någon referens hur tälten fungerar?
Utsidan är perfekt om rätt mottagare av frågan svarar.
Oavsett om det är kritiskt eller positivt, har man egen erfarenhet är det den bästa referensen man kan få.
Tyvärr är just Deneb inte någon stor säljare av just Vaude tälten i Sverige, vilket gör att handlarna säkert inte har det hemma. Ska du köpa något, be handlaren ta hem så du får se och testa det.
 
Re: Nja

Läraren; sa:
Vet inte om Vaude gör så vidare bra tält. Det var det enda tältet av tretton testade i Ute-magasinet nr 6 (sid 36+38)2003, som inte höll för vindtestet (15m/s).

Vilken modell testades? VauDe har en massa modeller med tämligen olika konstruktionslösningar, och att döma alla olika modeller från ett test kan vara vanskligt.
Mitt VauDe-tält (Taurus I) står upp bra i vind upp till 15 m/s, givet att det slagits upp vettigt. Dock är det helt olikt Deneb i konstruktion, så några slutsatser kan man inte dra från detta.
Slutsats: Try before you buy! Alltid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
Punktkarlsson Tält - Vaude eller Jack Wolfskin? Bo och sova 0
flierman Vaude tält - erfarenhet Bo och sova 12
soley tält vaude blue one Bo och sova 0
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Heikkinen Vaude Power Odyssee (tält) Bo och sova 0
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
zzeezz Vaude tält? Bo och sova 5
Grotte Vaude-tält Bo och sova 2
Synpunkter på Vaude-tält Bo och sova 4
Vaude-tält? Bo och sova 4
Cruncharn Vaude pump sackkonvertering Bo och sova 2
Silvii Vaude Lizard seamless Bo och sova 6
tillin Vaude power lizard sul 2-3p Bo och sova 2
Roxy Mendelsson Nordisk Svalbard SI (1) vs Vaude Taurus Ultralight Bo och sova 0
sanoj89 Vaude hogan UL och Taurus UL? Bo och sova 3
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Miss Yster Vaude Power Lizard mm Bo och sova 5
magnusk750-2 Fjällmark-Vaude? 3-mans budgettält Bo och sova 5
4g Vaude Taurus Ultralight XP Bo och sova 1
MultiS VAUDE - Campo Arco 2P Bo och sova 0
Stryc9 Marmot Home Alone Bivy eller Vaude Bivi 1P Bo och sova 16
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
Lisa A Vaude Norrsken Bo och sova 1
Stillfjord Nån som testat Vaude Odyssee? Bo och sova 2
Patcash Vaude Taurus II Bo och sova 12
zzeezz Vaude Bivi Bo och sova 2
totte Vaude Bivi - tillräckligt för vinterbruk? Bo och sova 5
PierreOdengard Vaude Hogan UL Argon eller inte Argon? Bo och sova 1
Merckx Vaude K2 Bo och sova 2
Paxen Vaude uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 1
eliasaif Vaude Taurus II Bo och sova 0
henrich Vaude Taurus Ultralight Bo och sova 7
LottaD Tältråd: Jack Wolfskin, Liberty eller Vaude, Mark? Bo och sova 2
aemolin Vaude Taurus I Bo och sova 2
patols Var kan jag prova Vaude Taurus I eller II? Bo och sova 2
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
Malindo Vaude Taurus 2? Bo och sova 13
MrZog Vaude Odyssee Bo och sova 0
LOOP32 vaude comfortpad Bo och sova 4
Fibbe Vaude Taurus I alt. Salewa Micra Bo och sova 4
robato Vaude Space II Bo och sova 2
mamawi VAUDE MARK 2 Bo och sova 1
LOOP32 Vaude Space 2 Bo och sova 0
jjjjy66 Vaude Taurus I Bo och sova 20
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
asalu vaude ferret I Bo och sova 0
duvillno Vaude sovsäckar Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.