Vattentätt fodral till mobil?

Då jag nyligen köpt en surfski testade jag idag mina gammla "vattentäta" mobilfodral....å alla läckte!
Kan nån tipsa mig om ett smidigt fodral som verkligen funkar i verkligheten ;)

/Janne
 
Haglöfs fungerar bra, men hållbarheten är mycket dålig. Efter ett par månader börjar zip-låsen släppa från själva fodralet. De är svetsade på två ställen vardera så det är ingen omgående fara, men till slut släpper de totalt. Dessutom när de väl börjar släppa har du inte många öppningar kvar innan det är kört.
Använder man det en gång i månaden håller de säkert ett par år, men använder du det flera gånger i veckan blir det ganska dyrt i längden. Själv försökte jag (på mitt tredje fodral) undvika att ta ur telefonen ur fodralet under hela arbetsveckorna, men det räckte med lördagsöppning för att det skulle gå sönder efter ett par månader.
Väldigt smidiga dock.

Ett bra mycket bättre fodral är AquaPac (http://www.aqua-life.se/).
Konstruktionen med hårdplastlås är idiotsäker, men det går liksom inte att stoppa ner i benfickan på byxorna. Sen är själva mjukplasten väldigt "klibbig". Det går inte att "släppa" ner telefonen, och det vill till och med klibba fast litet i en jackficka så fickan följer med ut =)

Smidigheten hos haglöfs variant är oslagbar, och som fukt/svettspärr fungerar den även om ziplåsen pajat då det fortfarande är ett viklås med kardborre kvar. I mer krävande miljöer med gott om utrymme hade jag alla gånger valt AquaPacs klumpigare variant.

EDIT:
Det är de ljusblåa varianterna som är klibbiga. Jag ser nu att det verkar finnas gråa också. Om de också är klibbiga vågar jag inte svara på.
 
Alla spricker - gör kläm-testet

Då jag nyligen köpt en surfski testade jag idag mina gammla "vattentäta" mobilfodral....å alla läckte!
Kan nån tipsa mig om ett smidigt fodral som verkligen funkar i verkligheten ;)

/Janne

Efter ett stort antal års testande Den Hårda Vägen (= många döda telefoner) vill jag påstå att inga av marknadens mobiltelefonfodral är särskilt slit-tåliga. Jag har själv en Aqua-pac, och den är tät nu, men jag har haft sådana tidigare, som gått sönder. Min slutsats är att alla läcker efter 1-3 år, och att man måste göra kläm-testet då och då

Stäng det tomma fodralet så, att det finns en luftkudde i det. Kläm på det, och känn/hör om du kan få luft att läcka ut. Läcker det, köp nytt och kasta det gamla omedelbart (så du inte tar fel nästa gång man ska ut och paddla).

Min VHF är vattentät och behöver inget fodral. Min kamera är vattentät och behöver inget fodral. Undrar varför ingen mobiltelefontillverkare gör en vettig fungerande verkligt vattentät telefon? Nån som vet en som verkligen funkar? I saltvatten?

hälsningar Jens
 
Efter ett stort antal års testande Den Hårda Vägen (= många döda telefoner) vill jag påstå att inga av marknadens mobiltelefonfodral är särskilt slit-tåliga. Jag har själv en Aqua-pac, och den är tät nu, men jag har haft sådana tidigare, som gått sönder. Min slutsats är att alla läcker efter 1-3 år, och att man måste göra kläm-testet då och då

Stäng det tomma fodralet så, att det finns en luftkudde i det. Kläm på det, och känn/hör om du kan få luft att läcka ut. Läcker det, köp nytt och kasta det gamla omedelbart (så du inte tar fel nästa gång man ska ut och paddla).

Min VHF är vattentät och behöver inget fodral. Min kamera är vattentät och behöver inget fodral. Undrar varför ingen mobiltelefontillverkare gör en vettig fungerande verkligt vattentät telefon? Nån som vet en som verkligen funkar? I saltvatten?

hälsningar Jens

Ja det är faktiskt lite dåligt! Hur svårt kan det va? Trodde mina 3 fodral var ok men då jag testade med en svamp i under vatten så strömmade det ut bubblor ur alla 3 när jag kramade fodralen! Hade aldrig testat dom tidigare men dom har ju liggat rätt skyddade i fikaluckan tidigare! Tack för era tips ;)

/Janne
 
Xperia Active

Jag har just skaffat en ny mobil, en Xperia Active. Den är vattentät och klassad som ip67 skyddad, dvs. ned till en meter under 30 minuter om jag förstår rätt. Det ska bli spännande att testa den under kommande paddlingar. Den kommer att ersätta en gammal Ericsson R310s som följt med i flytvästen under många år. Även den är vattentät och jag använder inget fodral.

Hoppas att min Xperia Active håller vad den lovar :)

http://www.youtube.com/watch?v=41ikTQn10i0&feature=youtube_gdata_player
 
Senast ändrad:
Ett bra mycket bättre fodral är AquaPac (http://www.aqua-life.se/).
Konstruktionen med hårdplastlås är idiotsäker, men det går liksom inte att stoppa ner i benfickan på byxorna. Sen är själva mjukplasten väldigt "klibbig". Det går inte att "släppa" ner telefonen, och det vill till och med klibba fast litet i en jackficka så fickan följer med ut =)

Jag köpte en AquaPac i våras och upplevde också att det klibbade alldeles otroligt. Men efter flitig användning har klibbigheten avtagit och är nu inte längre besvärande.

Det här är min tredje AquaPac och jag uppfattar dem som bäst på marknaden. Men de håller ju inte för evigt utan rätt var det är går plasten sönder och börjar läcka - oftast alldeles under stängningen.
 
Jag har just skaffat en ny mobil, en Xperia Active. Den är vattentät och klassad som ip67 skyddad, dvs. ned till en meter under 30 minuter om jag förstår rätt. Det ska bli spännande att testa den under kommande paddlingar. Den kommer att ersätta en gammal Ericsson R310s som följt med i flytvästen under många år. Även den är vattentät och jag använder inget fodral.

Hoppas att min Xperia Active håller vad den lovar :)

http://www.youtube.com/watch?v=41ikTQn10i0&feature=youtube_gdata_player

Räkna med att få ett ep anfall och du skall försöka använda den guppande i havet me 1 meters vågor,spöregn och så - du vet pekskärmarna fungerar lite sååå där när dom är blöta.
Värt och tänka på speciellt om du räknar in den som säkerhetsutrustning

Kör själv Motorolas defy - annars är det fint me vattentät - man kan skita i allt och mobilen överlever
 
Törs man fråga hur hårt du kramade? Ett litet kläm kan lätt motsvara 10m vattendjup =)

Jag "kramade" mkt lätt (knappt nånting) å fick direkt en strid ström av små bubblor från fodralen!
Det konstiga var att dom var lika dåliga allihopa!
Men kan ju faktiskt vara så att dom hade funkat då... men då det kan bli mkt blött i en surfski så känns det lite vanskligt ;)

/Janne
 
du vet pekskärmarna fungerar lite sååå där när dom är blöta.
Värt och tänka på speciellt om du räknar in den som säkerhetsutrustning

Japp, jag vet. Den här har en ny pekskärm som reklamen säger "svarar perfekt på vad dina blöta fingrar gör". Återstår att kolla om det stämmer under verkliga förhållanden. Annars får "Hajen" leva länge till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vattentätt fodral? Paddling allmänt 1
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
friluftaren Vattentätt kapell? Paddling allmänt 13
torger vattentätt kommunikationssystem Paddling allmänt 2
manlan Fotovänligt fodral till iphone Paddling allmänt 5
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
HannesB Norges gräns till Åre Paddling allmänt 3
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
Seebra Cykelvagn till kajak Paddling allmänt 38
delfinen En jubileumsexpedition till saimen i juli 2017 Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.