VATTENTÄT PACKPÅSE

JAG KÖPTE NYLIGEN EN VÄTTENTÄT PACKPÅSE
PROVFYLLDE MED KLÄDER OCH FÖRSLÖT DEN ENLIGT
KONSTENS ALLA REGLER. JAG FÅR DEN DOCK EJ
HELT TÄTT DVS LUFTEN TRÄNGER UT VID
SAMMANPRESSNING (EJ VÅLDSAM) ÄR DET
OK ELLER ÄR DET NÅGON RISK ATT VATTEN
TRÄNGER IN VID PLURRNING
 
Det enklaste sattet att fa ett svar pa fragan ar att gora ett enkelt test. Fyll pasen som tidigare och tryck ner den i botten pa ett badkar eller liknande (eller ta med den till narmaste badhus). Aningen klarar sig kladerna eller sa har du problem.

(Skrivet pa Engelsk tangentbord, dvs de tre sista bokstaverna saknas)
 
Vilket fabrikat har du ?

Jag har provbadat med ett antal olika packpåser i min ryggsäck men inte fått några fuktiga kläder. Öppningen uppåt vilket kanske medför att öppningen aldrig kommer ner i vattnet. Vilket fabrikat och modell är det på din packpåse ?.

Jag håller just nu på att packa ryggsäcken och väntar på kyla.

Per Brune
 
Inte så kinkigt

Jag har under mångårig isverksamhet, inklusive ett flertal plurrningar, klarat mig bra med en, visserligen kraftig, men ändå synnerligen enkel plastpåse. Helt öppen upptill - bara "hoprullad/vikt" och klämd under ryggsäckslocket. Inte en droppe har någonsin läckt in!

Skälet är att vid en "långsam" plurrning kommer säckens övre del aldrig under vatten. Vid en "snabb" plurrning gör säckens flytkraft att man snabbt "poppar" upp till ytan. Vattnet hinner helt enkelt aldrig in. Se bara då och då till att eventuella hål i plastsäcken lagas (tejp funkar bra). En kraftig säck med rullåsning är onödigt dyr, klumpig, tung och ansluter inte till ryggsäcken form.
 
vattentäta packsäckar

Jag använder Ortliebs packsäckar när jag paddlar kajak och de har aldrig släppt in vatten. De finns från 5-10 liter och uppåt. Jag har även en genomskinlig packsäck från Seal Line där jag har min systemkamera, den har visserligen aldrig utsatts för några tuffare prövningar men jag bedömmer att den skulle hålla tätt. Dessa säljs i kajak/kanot-butiker.
 
Liten risk för läckage

Som Torbjörn skriver är risken för att du får packningen blöt liten. För det första blir det ett övertryck i påsen när den kommer under vattnet, vilket gör att om det finns ett hål så kommer luft att pysa ut och därmed hindra att det rinner in vatten. För det andra kommer du ha svårt att få ner öppningen under vattnet om du har en stor säck med öppningen upptill. Försök trycka ner en trettioliters säck helt under vattnet så kommer du att finna detta ganska svårt. Av samma anledning kan du kalt räkna med att saker du förvarar i ryggsäckslocket kommer att hålla sig torra bara du skydar dem från stänk; ryggsäcktoppen kommer aldrig under vattnet. Största risken att du får ombytet blöt är att du har hål i botten av ryggsäcken och din täta påse, och att du ställer ryggsäcken på blöt is eller i blötsnö.

Själv använder jag en stor kanotsäck i ryggsäcken. Öppningen rullar jag något varv eller viker, men jag brukar inte försluta den tät. Har trots detta klarat många plurrningar utan att få in vatten. I botten av kanotsäcken har jag ombytet i plastpåsar. Ovanpå har jag dunjackan för rast utan skydd.
 
FABRIKAT ÄR: VX TEX TYSKT MÄRKE MEN
S0M SÅ MKT ANNAT TILLVERKAD I
KINA. VERKAR MKT GEDIGEN!
JAG RULLAR DEN CA 3 VARV VID
FÖRSLUTNING KANSKE ÄR DET FÖR LITE?
 
2-3 räcker, men helt tätt blir det inte

Det flesta kanotsäckar och andra påsar med rullförslutning (t.ex. kartfodral) blir inte helt täta i rullförslutningen. Detta är normalt inget problem. Använder du påsen för förvaring av kläder vid skridskofärd kan du anses påsen helt tät. Se även mitt tidigare inlägg. Om du förvarar mycket känsliga saker, systemkamera, mobiltelefon, etc, i en liten påse, finns en liten risk för läckage när all luft pressats ut. Förvarar du dessa grejor högt i ryggsäcken är du dock säker. Det finns andra förslutningar som skall vara helt täta, men dessa är ofta dyrare, känsligare och/eller mer besvärliga att hantera, varför jag anser detta onödigt för långfärdsskridsko.

Två till tre vara bör räcka; fler vara ger troligen inte en tätare förslutning.
 
A propos kamera

Jag har, för åtkomlighetens skull, under mer än tiotalet skridskosäsonger förvarat min kamera (kompakt) i en liten väska applicerad på ryggsäckens bärrem, så att den i "åkläge" befinner sig så högt upp som möjligt. Jag brukar förstärka fuktskyddet med en liten (konstaterat tät) plastpåse runt kameran. Har aldrig blött ner en kamera vid plurrning. Har heller aldrig haft problem med funktionen vid normal kyla. Färska batterier krävs dock.

Ett tips (sannolikt välkänt för erfarna fotografer) fick jag från supporten på Nikon. Förvara kameran i plastpåse då den tas in i värmen. Alla glasögonbärare känner till det kraftiga "fuktpåslaget" då inomhusfukten kondenserar på det kalla glaset/plastet. Skonsam uppvärmning/avkylning är eftersträvansvärd för att minimera invärtes fuktskador.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.