Vattentät dragkedja

Hej,

Skulle vilja ha ett par rejäla regnbyxor med dragkedja längs med benen för att snabbt kunna ta på dem utan att ta av kängorna. Men det verkar inte finnas så jag funderar på om jag ska sy i en själv.

Kan någon tala om hur jag ska göra för att få det helt tätt? Var köper jag material? Hur ska sömmarna tejpas osv?

Tacksam för svar!
Stefan
 
Kör själv med Tierras Sälka byxor sedan tio år till baka, vilka jag tycker uppfyller dina krav. Hade samma tanke som du om att det vore bra om man kunde dra på sig byxorna utan att ta av sig kängorna. Dock har jag slutat med det eftersom det ofta slutade med att man fyllde hela insidan på regn byxorna med lera och annan skit vilket i sin tur kom på byxorna. Ska du sy ett par byxor så spring i vilket fall till Tierra om du har möjlighet och kolla in detaljerna. Gör kilen och dragkedjan något längre, skippa de ur fåniga fickorna (Har upprepade gånger frågat tierra va det ska va bra för men får inget svar). Är inne på mitt andra par Sälka byxor och de har skett en förbättring sen första modellen vilken nog kan va lite svår för hemma fixaren att få till. De förböjda knäna gör inte bara byxorna väldigt mycket mer bekväma utan sparar också Membranet från att slitas sönder.

Lycka till med sömnaden.

-Åke




Oj då svarade visst lite för fort på din fråga. Det handlade visst om att sy in en dragkedja i et par befintliga byxor. Visst skulle du kunna få tag i dragkedjor som de som finns på GTX jackor nu förtiden så kanske det kan fungera. Har själv försökt att cykla med mina Patagoni skal byxor med hel långa dragkedjor men utan någon större framgång eftersom vattnet lyckats leta sig för bi vindslån. Arcteryx gör annars byxor med hellånga vatten tätta dragkedjor.

-Åke
[Ändrat av Nils-Åke 2003-02-03 kl 09:26]
 
blixtlås

hej, gå till något loppis och köp dig en
overall eller annat plagg som har just denna
blixtlås och glöm inte att leta efter YKK lås,
ett måste om du skall vara på den rätta sidan.
alla andra går lätt sönder!!!
låset skall vara av plast, bredare variant.
leta efter militära plagg.!
Lycka Till, kanske du redan gjort det.
Mvh. Hasse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.