Vattentät bilnyckelförvaring

Nu har jag skaffat en ny bil efter det att min bil blev skrot när jag blev påkörd av en långtradare. Men den nya bilen har elektronisk stöldspärr (vilket säker är bra), men bilnyckeln är inte plurrningssäker till skillnad mot min förra bil där låset var mekaniskt.

Vad har ni som har ”nya bilar” för förvaring till bilnyckeln? Samma som till mobiltelefonen?

Per
 
Ryggsäckens topplock

Utöver att använda en vattentät förslutning kan det vara smart att förvara känsliga saker i ryggsäckens topplock. Kanske helst en ficka på insidan av locket om ryggsäcken har en sådan. Ryggsäckens ovandel brukar inte hamna under vattnet vid plurr, så läcker den täta förvaringen har man goda chanser att innehållet förblir torrt. Saker i bröstfickor och andra fickor i kläder riskera att bli under vatten en längre tid och då ökar riskerna för läckage.
 
Jag

har sytt en extraficka i topplocket på skridskosäcken för detta ändamål. Jag räknar kallt med att denna ficka aldrig dränks.

Thure
 
Har en liten tät påse med ziplock för bilnyckel, telefon, sedel, kort och deltagarlista. Påsen ligger säkrad med 50 cm snöre i en öppen sidoficka på säcken där jag kan nå den i farten.
 
i ryggsäckens torrsäck

Jag har en torrsäck med rullstängning inuti ryggsäcken (avsedd för kajakbruk) som innehåller alla mina torra kläder och min mat och däri har jag även bilnyckeln. Visst får jag nrä jag ankommit startplatsen öppna rygg- och torrsäcken för att packa ner bilnyckeln men det är det värt för att säkert veta att jag kan köra hem. Mobilen förstår jag att man kan vilja ha mer åtkomlig t ex om man måste ringa 112 men bilncykeln behöver jag ju inte förrän jag ska hem igen.

Till mobilen har jag en genomskinlig plastlåda med snäpplock som är avsedd för just mobiler.

Jag skulle inte våga lita på en fryspåse som är så lätt att av misstag råka riva hål på, inte för någon så dyr elektronik som bilnyckel eller mobil.

/Patrik
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...