Vattenrening???

Hej. Det beror i viss mån på var du har tänkt dej att vandra, men generellt gäller följande (jag förutsätter att det inte är svenska/norska fjällen du menar):
I första hand: kokning några minuter tar död på i stort sett alla mikroorganismer. Det finns visserligen en del värmetåliga toxiner ("gifter" som bakterier producerat) som kan ge diarréproblem men det är mindre vanligt. Det är inte fel att filtrera vattnet först, speciellt om det är grumligt. Enklare filtrerpapper i färghandeln eller t.o.m. kaffefilter har en viss effekt.
I andra hand kan du använda klor (enklast är nog Puritabs klortabletter som kan köpas på apoteket). I detta fall bör man absolut filtrera vattnet först. Klorsmak får man räkna med. Jod kan också användas (det finns dock ingen bra jodförening att köpa i Sverige så vitt jag vet, de är dessutom lite krångligare att använda). Effekten av klor eller jod är visserligen bra, men inte hundraprocentig.
Detta är väl de enklaste metoderna. Sen finns ju olika typer av avancerade filter där vattnet i allmänhet med hjälp av pumpning pressas igenom bland annat keramiska filterskikt. Jag har inte satt mej in i hur bra dessa är, men jag tror att ett sånt möjligen kan vara på sin plats i Sydamerika eller Sydostasien. De kostar i alla fall en hel del.
 
Ganska få metoder.

Vattenrening diskuterades för några dagar sedan i trekkingforumet under rubriken "Magproblem??", men jag ska ändå ge en mycket kort sammanfattning här.

I grova drag så använder man tre metoder: filtrering, kemisk rening och kokning. Och det man försöker få bukt på är i grova drag bakterier, virus och giardia. Det senare är ett smittämne som ger magsjukdomen giardiasis. Giardia verkar dock inte vara något större problem i Sverige, vilket det däremot är i t.ex. USA och Nepal. I Ryssland är dricksvattnet i Petersburg ökänt för just giardia. Giardia sprids genom att vatten förorenas med däggdjursspillning, typiskt från människa och bäver.

Filtrering är effektivt mot stora smittämnen som giardia och bakterier, men virus och en del annan småskit går rakt igenom. Det gör att vissa filter även renar kemiskt. Kolla t.ex. http://www.pcta.org/plan/water_test.shtml för en översikt av några vanliga filtermodeller.

Kemisk rening bygger på jod eller klor. Konventionell visdom säger att jod är effektivare men smakar sämre och att man bör vara lite försiktig med hur mycket jod man sätter i sig (jfr diskussionen i trekkingforumet). Men det verkar som om jod inte längre är den effektivaste kemiska reningen. Den senaste tiden har det kommit en helt ny typ av klorpreparat som är både effektiva och snabbverkande. I praktiken innebär det att du ska köpa XINIX Aqua Care om du vill använda kemisk rening. Jag har inte använt preparatet själv, men de som har gjort det är mycket nöjda. Jag vet dock inte om preparatet är likvärdigt med kombinationen filter och jod.

Kokning är naturligtvis en effektiv reningsmetod, men den är lite otymplig när man måste dricka stora mängder. Tumregeln är att en minuts kokning slår ut i stort sett alla vattenburna sjukdomar, vilket innebär att det alltså inte slår ut precis allt. Jag vet inte hur lång tid som man bör förlänga uppvärmningen med när man är på extremt hög höjd.
 
Om vattenfilter

När vi vandrar och paddlar brukar vi ofta kunna hitta vatten hos snälla bönder och sommarstugeägare. Det är ju det enklaste. Men för att känna oss oberoende och inte känna oss styrda till speciella ställen har vi oftast med oss ett vattenfilter också. Mitt filter är ett Sweetwater Guardian. Det är samma som Utsidan sålde förut och som jag då recenserade.

Det har varit toppen! Det känns tryggt att kunna använda i stort sett vilket vatten som helst. Det sätter ingen smak på vattnet - tvärtom tar det bort en del dålig smak. Vid mycket goda förhållanden kan man pumpa en knapp liter per minut, men oftast går det långsammare p.g.a. partiklar i vattnet (som sätter igen filtret). Det finns utbytesfilter att köpa när man slitit ut det gamla. Jag har haft mitt i ca fyra år. Jag tycker att det är värt pengarna. Sånt där jodvatten är så läskigt! Och klor är väl inte speciellt nyttigt? Man kan köpa till ett dyrt virusfilter, men det har jag inte känt behov av ännu.

Kokning är också en bra metod. Jag har höst att man bör koka vattnet ca 10 minuter för att bli av med allt jox. Så länge orkar man sällan vänta. Men i siltigt glaciärvatten är det ett bra sätt att få slammet att sedimentera och därigenom skona sitt vattenfilter (och magen).

Karin
 
Karin - stämmer det verkligen att grumligt glaciärvatten skulle klarna med hjälp av kokning?
Tycker det låter litet osannolikt...

Har många gånger kokat glaciärvatten även utan filtrering innan. Några minuters kokning leder i varje fall inte till sedimentering. Dessutom är just detta glaciärslam ett helv-te för vattenfiltret; långsamt och kräver upprepade rengöringar.

hälsn / My
 
"safe water"

Jag har höpt en vattenflaska med kolfilter som heter "safe water", Svensk återförsäljare finns i Borlänge. Flaskan har fungerat mycket bra, ett filter renar ca 1000 liter "normalsmutsigt" vatten innan man får byta. En kompis var på fisketur i Alaska i 4 veckor och använde sig av "safe water", och dom hade inga problem med krångliga magar.

mvh

mats
 
Vatten rening

Metoder:
Mekanisk
Kemisk
Upphettning

Ett vattenuttag i en grop 2-3 m från ett öppet rinnande vattendrag är oftast mekaniskt väl renat.
Bärbara vattenfilter ersätter denna grusbädd.
Kemikalierna är jod, silver, klor och alluminium m fl.
För att fungera krävs omrörning, kontakttid. Klortabletter/jod timmar rekommenderas.
Upphettning stormkokning minst 12 minuter...

När du vandrar bär du inte nog bränsle för upphettning.
Du vill inte gräva varje gång du vill ha klart rent vatten. Så köp ett filter och en liten vattensäck på tex 4 liter. Då kan du 1/4 fylla den vid god vattentillgång och till middagslagningen fylla den fullt....
Jag har en Ortlib säck med drickslang i ryggsäcken samt ett Walterworks II filter och det har fungerat fint i flera världsdelar, tillsammans med jod och klor.
 
Vattenrening

Man kan köpa Puritabs på Apoteket
Det tar inte väck smak eller färg men alla bakterier och skit sjunker till botten.
Så drick inte bottensatsten

Annars kan du göra såhär.

/-------\ Detta är en hink !! Klaga Inte ;)
|oOoOo| -Stenar så att det inte flyter upp
|oOoOo| -Vitmossa
|oOoOo| -Krossat kol och Torv
|-------| -Hål i botten

Tryck ner hinken i vatten och vattnet renas genom hinken och kommer upp i hinken.
Låt inte vattnet från sjön skvalpa över kanten och in
i hinken

//Daniel

Detta sättet finns också i Militärens överlevnadsbok
Om du vill läsa mer om detta...

//MVH Daniel

[Ändrat av Drexhy 2001-11-07 kl 18:59]
 
Detaljer, kol+torv


http://www.orkelljunga.se/civil/vatten2.htm
finns en relativt utförlig beskrivning av hur man kan bära sig åt. Jag saxar delar av den här:
"VATTENFILTER FÖR NÖDBRUK
Man kan faktiskt tillverka ett vattenfilter själv av trädgårdstorv (ogödslad) och krossad grillkol. Det renar från bakterier och kemiska föreningar. Filtret ersätter inte de normala vattenreningsmetoderna, utan skall ses som en möjlighet att rena vatten när inget annat finns att tillgå.
Blanda 2/3 torv och 1/3 krossad grillkol, blöt blandningen och fyll t ex en halvliters burk till hälften. Burken skall ha 10-talet små hål i botten. Lägg några små stenar ovanpå torvblandningen och filtret är klart. Packa inte för hårt; flödeshastigheten skall vara 1 dl/minut. 1 liter filterblandning räcker för minst 50 liter måttligt förorenat vatten. Vattnet som har runnit genom filtret får en gulaktigt färg från torven. Det är ofarligt. Den första litern vatten ur filtret kan ha svart färg från kolet. Torven har vad man kallar jonbytaregenskaper och kan därmed binda kemiska ämnen i vattnet till sig. Även bakterier fastnar. Till kolet binds gifter och smakämnen. Filtret kan även monteras under kranen.
Testa eller demonstrera filtret genom att göra en lösning med metylenblått (finns att köpa i akvarieaffärer). Tag några droppar i en liter vatten. Häll den blålila lösningen genom filtret. Är filtret rätt monterat tar det upp det blå färgämnet. Det filtrerade metylenblåa vattnet skall inte drickas.
Aktivt kol kan även användas för vattenrening. Det binder smak- och färgämnen och när det är nytt kan även bakterier fastna. Byt ut kolet efter att det använts. Aktivt kol kan köpas hos färghandlaren eller i akvarieaffärer."

På sidan finns även mer information kring vatten och rening.

Mvh Harald Eriksson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rottemark Vattenrening Alperna & Karpaterna Friluftsmat 1
Polarnatt Vattenrening Friluftsmat 49
pal2 Vattenrening - för smakens skull Friluftsmat 5
mikael.nordlander Vattenrening Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.