Vattenrening i Namibia

Kommer att befinna mig i Namibia på expedition i fyra månader och kommer att vara helt beroende av det/de vattenreningssystem jag väljer att ta med mig. Behöver lite hjälp och råd när det gäller följande:
1. Finns det något speciellt jag måste passa mig för just i Namibia (finns mycket lite information om det landet av någon anledning - inte så vanligt för trekking kanske...)?
2. Är det någon som har kört XINIX under en längre tid fördelar/nackdelar mot andra medel?
3.Kan man verkligen använda vanligt klorin i fyra månader - blir man inte dålig då? (det var nån som sa det...)
Även tacksam för all annan info och tips från folk som har varit i Namibia och vill dela med sig!
Tack tack
Kajsa
 
tjena.
jag var i namibia i vintras. Kom in i landet från norra botswana och åkte genom etosha ut till skelettkusten, stannade nåra dar i swakopmund. Tältade i öknen innan vi åkte vidate till windhoek och sen tillbaks till botswana.
Vi gjorde misstaget att dricka det lokala vattnet när var ute vid kusten, men det var inte farligare än lite rännskita. För övrigt köpte vi vatten (som alla andra). I botswana, uppe vid okavango iaf gick det däremot bra att dricka vattnet.
Vad ska du göra i namibia förresten?
Får jag passa på att rekomendera botswana oxå, som jag upplevde som mycket trevligare än namibia... (bara mina 2 cents)

/texas
 
Hej Kajsa!
Bl a Röda Korset använder Katadyn Pocket Filter.
Det skulle utan tvekan vara mitt val. Om ni är många så finns en större version som heter Expedition.

Kapaciteten på Pocket är 1 liter/min och total livslängd är 50 000 liter.

/Ulf
 
Hej igen...
Kollade på Xinix hemsida och den enda upplysning där finns att få om hur preparatet verkar är: "Oxygen inactivates the pathogens".
Men kollar man på "Dental" kan man utläsa att det rör sig om ett klordioxidpreparat.
Försvaret använder Aqua Care som också är ett klordioxidpreparat (Scan Med, Gävle).
Adressen till den svenska sidan för Xinix AB är www.aquacare.se... Förvirrande?
Någonstans kan man läsa Xinix Aquacare... Förvirrande!

Scan Med har i alla fall sedan mitten på 90-talet haft en fungerande produkt, så vi får väl dra våra egna slutsatser om pruduktnamn och varumärken.

Någon som kan sprida ljus över detta?

Vad som vore bra var i fall Xinix hade någon form av referenser på sin hemsida, annat än "Tom and Mary, travelling SEA".


/Ulf
 
Ja visst är det konstigt!

Tack för hjälpen Jens och Ulf! Kul att höra att det är fler som tycker att det är förvirrande med Aqua Care och XINIX...Jag har fortfarande inte förstått hur det egentligen ligger till. Enda skillnaden är att XINIX skriver ihop det till AquaCare istället för Aqua Care. Är det samma sak? Vet någon?
Vad jag ska göra är att räkna djur. Elefanter och geparder mer specificerat. Kommer att befinna mig långt ifrån bebyggelse nästan hela tiden vilket gör alternativet köpa vatten ganska riskabelt att förlita sig på. Men jag ska såklart genast kolla in Ulfs vattenfilter.
Sista frågan kvartsår dock. Kan man dricka klorin i fyra månader - som min något extreme vän påstår?
Kajsa
 
VAtten uåålever jag inte som något problem

Hej!

Mycket bra val att åka till Namibia!

Åkte motorcykel genom afrika under sex månader, bla genom Namibia. Vi hade med oss ett enkelt kolfilter som satt fast i en vanlig vattenflaska. Tror det var Aquaqare. Man fyllde på flaskan som vanligt och när man pressade ut vattnet filtrerades det genom filtret. Detta var tidskrävande och efter ett tag sattes filtret igen. Vi slutade med det och drack ofta det lokala vattnet. I Namibia runt Windhoek och Swakopmund är det inga problem att dricka vattnet, men det smakar skit.
Vi kokade te och köpte saft som vi blandade ut vattnet med.
Om man tänker sig för var man tar vattnet är det oftast inga problem, lukta och smaka. I afrika ser man ofta folk med missbildningar på lemmar och bruna tänder, det sägs att det kommer av olika mineraler och flour från dricksvattnet. Enligt utsago skall det vara mycket svårt att filtrera eller destillera bort detta oberoende av vilket filter man har. Men dessa åkommor kräver flera års konstant användande av vattnet.
Jag rekommenderar att koka vattnet i ca 2 min "big bubbles, no troubles". Då kommer det att gå utmärkt att dricka. Namibia är ett väl uttbyggt land med fungerande vattenrening.
Ta med dig varma kläder! speciellt till Swakopmund.

Johan
 
XiniX AquaCare

Jag var också undrande till deras hemsida så jag skrev och frågade dem lite om produkten. De svarade så här:

"Produkten är baserad på klordioxid (NaClO2), en potent oxidant som näst efter ozon ger bästa avdödning av sjukdomsalstrande mikroorganismer som bakterier, virus etc.
Det är endast "Desinfektion" som menas med vårt uttryck "vattenrening", förändrar inte nämvärt vattnets utseende eller inehåll av smuts som partiklar edy. Däremot är dosen tillräcklig att även oxidera viss del organisk och oorganiskt innehåll i vattnet som kan vara värdar för mikroorganismer.
Är vattnet partikelrikt eller starkt färgat, försök först att filtrera genom kaffefilter, tygstycke edy innan produkten doseras till vattnent.
Fördelen med produkten är att vattnets smak och lukt inte försämras utan ger vanligen en friskare upplevelse av vattnet.

Vill Du veta mera så ange Din adress så får Du per post vidare information."

Hoppas detta är till någon hjälp.

Eva
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.