Vattenrening i Afrika

Om man ska vandra i Afrika; Kenya och Tanzania, vilka vattenreningssystem är då smidigast, och säkra? Kokning av vatten och användandet av vattenreningstabletter känner jag till, men har dålig koll på mer sofistikerade system, som keramiska filter av olika slag, eller hur är det med exempelvis ”First Need Water Purification System”, 3 liter/minut. Skulle det gå att dricka vattnet från Marafloden efter att det renats i denna:?

show_image_in_imgtag.php


http://www.survivalschool.co.uk/water-preparation-products/first-need-water-purification-system.html

Finns för ändamålet bättre grejer? Behöver ju ta kål på allt möjligt, och klarera. Katadyn kanske: http://www.katadyn.com/en/katadyn-products/
Gammal tråd men här sägs 1 liter/minut för den lilla: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=19462&highlight=afrika+vattenrening?:

(Här täcker inte granpinnen;-))

Raskesven
 
Bättre o ta nån av dom förstnämda för att få bra vatten i alla lägen - uv ljus metoden dödar allt farligt men vattnet är ju fortfarande inte partikelrenat - vilket kan vara lite osmakligt.
Desutom försvinner inte kemiska föroreningar.

Annars kan du koka eller lägga i tabs och sen köra det genom ett partikel/kolfilter men det blir en viss logistik i att hålla vattenförådena fyllda men det motsvarar en filterpumps vatten.
 
Det beror ju mycket på vad det är för typ av föroreningar.

Kemiska föroreningar måste man väl nästan ha kolfilter för att få bort.

Gäller det virus och bakterier funkar kokning, keramiska filter eller nån form av vattenreningskemikalie (Aqua Mira, MSR MIOX etc).

Fördelen med att använda kemisk vattendesinficering är att man lätt kan behandla 25 liter åt gången och slipper sitta och pumpa fram enstaka liter, men den behöver antagligen kompletteras beroende på hur vattnet ser ut.
 
både och

Då jag var där 1999 så körde jag först klortablett (puritab) och sedan filter. Filter lika mycket för att få bort klorsmaken som för dubbel säkerhet.
Är inte så uppdatetad på de nyare modellerna och UV-principen men det jag också minns var bada inte i sötvattenssjöar pga någon otrevlig parasit som kan flytta in i din kropp och som är svår att bli av med. Saltvatten dvs havet eller duscha för hygien.

/Patrik
 
Glöm inte att på Kilimajaro och mt Kenya med flera liknande berg är det gott om smält glaciärvatten. Inte sämre än i svenska fjällen. Dessutom finns det torrdass där de flesta sitter (övriga sitter bakom av pappershögarna att döma) vilket skulle borga för mindre risk för bakterier.

Jag hade miniworks men använde det någon enstaka gång i städer när affärerna var stängda och man inte kunde köpa vattnet. Vid kusten var dock renat kranvatten närmast odrickbart pga dålig smak. Jag har för mig att vattnet kostade 2-4 kr litern
 
teknik i all ara...

men man ska orka anvandaa den ocksaa... har ett waterworks men orkar oftast inte pumpa nu

micropur fortte 30 min 1 tabl per liter.. dyrt.

tagga ner och ta med bra kaffefilter hemifran

val dar kop deras lokala vattenrening; fanns tom i guinea att kopa. 1 flaska 30 spann 1 familj i 1man enligt reklamen..

klorbaserad och billig

ar olyckan framme; tinidazole mot giardian 30 spann

total kostnad 60kr +kaffefilter fran koket
 
I buchen är Jardins lösning med gravitationsvattenfilter, råvattnet givetvis filtrerat genom kaffefilter först, mest funkis, ingen pumpning alls....
Klor och silversaltstabletter ger sina eftersmaker, alla gillar inte dem.
Vi har ett WW II och använder det och en ortlibsäck med ett Jardinfilter i, den senare producerar mest vatten. Av lathetskäl har vi ett Melitta 1x4 till råvattenreningen.
Kollapsbar dunk och vattenhämtare till insamlingen. Fältflaskor och kastrull till mottagning av renat vatten. Droppstopp på underslangen är mycket funkis.....
Rådet att fly sötvatten sjöar och floder är mkt klokt.
Sundowners kräver ingen rening......
 
Jag drack endast vatten ifrån Nigerfloden under 15 dagar och renade det enbart med ngn Chlorinebaserat vätska som jag köpte på ett apotek i en större by. Jag fungerade utmärkt hela tiden.

Under över ett års tid i Afrika i ca 20-25 länder så har jag varje dag tagit vatten ur brunnar (med pump är att föredra) och aldrig renat det. Blivit sjuk en gång. (en jobbig natt med lös mage i Turkanaregionen i Kenya)


Så ta med en liten flaska med klor eller köp en lokalt för några kronor. Varför hålla på med massa jobbiga filter?

www.lostcyclist.com
 
Det beror helt på. Ibland kan brunnsvatten vara som mjölk och måste lämnas i ett öppet kärl för att sedimentera innan vidare behandling. Tänk på att ofta sterilisera all utrustning. Bakterier kan börja växa i vattenfilter också. Därför är ett kemiskt steg en bra sista säkerhetsåtgärd. Minutiös personlig hygien är a och o. Betrakta allt du äter som potenciella smittobärare så skaffar du goda förutsättningar för att hålla dig frisk. Ibland är det också värt att bli sjuk för att prova det lokala matutbudet.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.