Vattenrening - för smakens skull

Hej,

när jag var uppe i Kindla naturreservat förra hösten drack jag av vattnet i sjöar å tjärnar. Inga biverkningar så att säga. Däremot smakar vattnet apa! Jag antar att det är mest humus som sätter den dåliga smaken. Hur renar man det vattnet? Kaffefilter? Hemmabygge? De olika tablettvarianter som finns, fungerar de för detta ändamål? Jag antar att de olika vattenreningsapparater som finns även hjälper här men det känns som lite overkill.

Mvh
Peter P.
http://web.comhem.se/~u19317031/
 
Rent generellt så är det flesta tabletter och vätskor endast bakterie och mikroorganismavdödande. I vad mån de ändrar smaken är det oftast till det sämre i form av en otrevlig klorsmak.

De hembyggda filter som ibland byggs på överlevnadskurser består av torv och kol. Torven sätter ofta till en lätt humussmak, så det löser inte heller dit problem.

Det kan ju löna sig att leta lite efter friskt vatten i högt belägna sjöar och vattendrag som ej runnit genom myrar.

Själv använder jag endast tabletter när jag misstänker något ohälsosamt i vattnet. De flesta ingredienserna i tabletterna är inte så hälsosamma de heller...
[Ändrat av skrinnare 2006-03-25 kl 19:02]
 
Jag har varit i Kindla några gånger och tyckte inte vattnet var dumt alls, ur de sjöar vi drack. Vid sten brukar det vara bäst vatten ur sjöar. Finns ju minibäckar med rinnande vatten i skogen också. På ett ställe kom vatten småporlande ut ur sprickor i berget, rena källvattnet. Så där finns gott vatten. Men ta med iste så får du god dryck att omväxla med om sjövattnet smakar dävet.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Jag har varit i Kindla några gånger och tyckte inte vattnet var dumt alls, ur de sjöar vi drack. Vid sten brukar det vara bäst vatten ur sjöar. Finns ju minibäckar med rinnande vatten i skogen också. På ett ställe kom vatten småporlande ut ur sprickor i berget, rena källvattnet. Så där finns gott vatten. Men ta med iste så får du god dryck att omväxla med om sjövattnet smakar dävet.

Raskesven

Vi var där sista helgen i Oktober förra året om jag inte missminner mig fel. Vi låg en natt i kåtan vid Klosstjärn och det svagt brunaktiga vattnet dög att diska med. Kaffet smakade blää.

Peter
 
Klosstjärn får väl sitt vatten ganska direkt från en stor mosse? Renat, men kanske det är anledningen till att smaken inte är så fräsch. Rasbackstjärnen, ev. Kroktjärnen, Rödbergstjärnen, Klinttjärnen och bäckarna mellan sjöarna ger nog mindre däven smak på vattnet. Annars brukar tidig vår och sen höst ge bra vatten, när blomning och alger dragit sig tillbaks.

Stora branter vid norra Klosstjärn; såg du något lodjur?

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Klosstjärn får väl sitt vatten ganska direkt från en stor mosse? Renat, men kanske det är anledningen till att smaken inte är så fräsch. Rasbackstjärnen, ev. Kroktjärnen, Rödbergstjärnen, Klinttjärnen och bäckarna mellan sjöarna ger nog mindre däven smak på vattnet. Annars brukar tidig vår och sen höst ge bra vatten, när blomning och alger dragit sig tillbaks.

Stora branter vid norra Klosstjärn; såg du något lodjur?

Raskesven

Fortsätter på min gamla tråd och intygar att vattnet i Röbergstjärnen är helt OK. Ser kanske lite gulaktigt ut men smaken är det inget fel på. Inte som Klosstjärn. Låt en natt i tarp nu i helgen och hade det mysigt. Fast myggen har kommit......

Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rottemark Vattenrening Alperna & Karpaterna Friluftsmat 1
Polarnatt Vattenrening Friluftsmat 49
01234 Vattenrening??? Friluftsmat 10
mikael.nordlander Vattenrening Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.