Vatten i fjällen?

En riktig nybörjarfråga:
När man är ut och vandrar i fjällen med tält och allt, vart är det man får tag i vatten? Är det långt mellan tillgången till vatten att man måste ibland ta med sig några liter i bagaget?
 
Jag hör mig för antingen här eller bland bekanta
hur det är med vattentillgången just där jag skall
vandra.
De gånger jag har varit i fjällen har jag tagit
vatten direkt ur bäckar (med lite fart i).
När jag har vandrat en annan led så har det stått
i informationsblad om leden (från Turistföreningen).

Jag vill inte gärna vara utan vatten så jag släpar
alltid på än jag dricker.
 
I fjällen finns det mycket vatten, så det är inget problem. I princip det mesta vatten går att dricka. Det man bör undvika är rena glaciärflöden med mycket sedimentslam och stillastående pölar. Det har förekommit någon diskussion här tidigare om huruvida man kan dricka vattnet i fjällen hur som helst, och jag menar att man i alla fall i de norra delarna av fjällkedjan kan det. Jag brukar ha en 1 1/2 liters flaska som jag fyller på med jämna mellanrum, då har man om man behöver laga mat också och inte har direkt tillgång på vatten. Kolla på kartan var fjällbäckarna rinner och planera. Det brukar dock inte vara något problem att hitta, tvärtom så kommer du kunna dricka mängder av friskt och härligt fjällvatten!

MVH
David
 
miccolli; sa:
En riktig nybörjarfråga:
När man är ut och vandrar i fjällen med tält och allt, vart är det man får tag i vatten? Är det långt mellan tillgången till vatten att man måste ibland ta med sig några liter i bagaget?


Jag förmodar att du talar om sommarvandring ... Nej, det vore
att förstöra nöjet att bära med sig vatten. Man bör dock ha en
slurk i flaska och fylla på inför höga övergångar. En literflaska
räcker, och den behöver inte vara full. Men en literflaska är
också lagom till lägret, ungefär vad som går åt till middagen
för en person. Jag fyller givetvis på den till kvällen
också så jag slipper gå ut ur tältet innan jag lagat
och ätit min frukost.


Det är förstås
väsentligt att välja bra lägerplats också. kartan ger rätt bra upplysning om var vattnet finns. Det enda fjällområde
där jag fått leta ett tag, ett par gånger, är Jotunheimen där det är gott om glaciärflöden.

il C.
 
Dricka?

Hmm, jag blev lite fundersam. Jag fjällvandrade mkt som liten och tonåring (över 20 år sedan) vi drack vattnet i alla bäckar som var klart och rann på ordentligt. Vi hade våra kåsor som vi drack med närhelts vi blev törstiga. Vi släpade inte på några flaskor för att fylla på då det var gott om vatten. Vi hade dock även en hoppfällbar större vattenbehållare som vi fyllde på när vi stannade för natten eller lagade mat. Sedan dess har jag endast gjort småvandringar(tyvärr) i de svenska fjällen. Bla i Grövelsjö området (dagsturer) med mina barn och lärt dem dricka ur bäckarna. Det jag funderar på nu är har jag lärt dem fel? Har jag missat något när det gäller vatten kvaliten i fjällen i dagsläget? I ngt av svaren på denna tråd om vatten stod det att man tidigare på forumet diskuterat om vattnets drickbarhet i fjällen. Är den ifrågasatt? Kan någon reda ut det?
Mvh
/Roger
 
Re: Dricka?

uhlrog; sa:
Har jag missat något när det gäller vatten kvaliten i fjällen i dagsläget? I ngt av svaren på denna tråd om vatten stod det att man tidigare på forumet diskuterat om vattnets drickbarhet i fjällen. Är den ifrågasatt? Kan någon reda ut det?
Mvh
/Roger

Allt är alltid ifrågasatt, det är ju ett kännetecken för mänskligheten. Och det finns väl en del bäckar vars kvalitet inte är så bra som man skulel vilja, men det är få som blir sjuka i fjällen (även om en tidigare diskussion hade larmsiffror om just detta, just definitionen av sjuk styr också siffran).

Jag dricker det mesta som rör sig, eller kommer ur en tillräckligt stor sjö. Just nedströms fjällstugor dricker jag dock inte.

mvh Christian
 
miccolli; sa:
En riktig nybörjarfråga:
När man är ut och vandrar i fjällen med tält och allt, vart är det man får tag i vatten? Är det långt mellan tillgången till vatten att man måste ibland ta med sig några liter i bagaget?

Jag har aldrig upplevt att något behov av att släpa omkring på vatten. Det känns lite grann som att bära sand på en ökenvandring. Inte ens den förra rekordtorra sommaren var det något problem.
Jag har alltid en kåsa när till hands och dricker en slurk vid jämna mellanrum, vare sig jag är törstig eller inte. När det blåser snålblåst och är lite kallt känner man sig inte alltid så törstig och det blir lätt att man dricker för lite.
Jag brukar också dricka glaciärvatten och har inte märkt av några problem med detta, nån annan kanske är mer insatt i om det finns några betänkligheter med detta?
/Magnus
 
mekelund; sa:
Jag har aldrig upplevt att något behov av att släpa omkring på vatten. Det känns lite grann som att bära sand på en ökenvandring. Inte ens den förra rekordtorra sommaren var det något problem.
Jag har alltid en kåsa när till hands och dricker en slurk vid jämna mellanrum, vare sig jag är törstig eller inte. När det blåser snålblåst och är lite kallt känner man sig inte alltid så törstig och det blir lätt att man dricker för lite.
Jag brukar också dricka glaciärvatten och har inte märkt av några problem med detta, nån annan kanske är mer insatt i om det finns några betänkligheter med detta?
/Magnus

Dricker du ogenomskinligt vatten?

il C.
 
Det är bara att dricka

Jag har vistats i de svenska fjällen från Pältsa i norr till Sånfjället i söder och överallt har jag druckit av det vatten som finns tillgängligt och är rinnande eller i sjöar och tjärnar. Det smakar gott och jag har aldrig blivit magsjuk.
Även vid skogsturer i Norrlands inland brukar jag dricka direkt ur bäckar och sjöar, är restrektiv med vatten ur småtjärnar där det är myrlänt, även detta förhållningssätt har inte renderat mig nå'n magsjuka.
Eventuella långtidseffekter är svårae att orda om, men jag är 45 år och har färdats i skog och på fjället i hela mitt liv.
 
Drick allt som rinner!

Jag fick tidigt lära mig att inte dricka stillastående vatten. Under ungdomsåren i skogarna kring Ruotkomaa, Narken och Aho visste jag var varenda kallkälla fanns så jag drack inte vatten ur myrbäckar. Ur större åar och älvar dracka man om man var törstig, men källvatten var bäst.
På fjället är det inga problem. Tillgången till vatten är mycket god, endast sällsynt att man inte hittar vatten. Jag bär i alla fall på en fältflaska - 500 ml - som hänger på vänster axelram på ryggan så jag kan dricka hela tiden utan att böja mig eller stanna upp. Jag kan samtidigt räkna ut hur mycket jag dricker under dagen.
Det är bara att dricka allt vatten som rinner och som ser någorlunda rent ut, lite slam i vatten gör ingentig. Det som man ser är inte skit och låter man det stå så sjunker slammet till botten.
Diskussionen om glaciärvatten? Nästan allt vatten som rinner i fjällen är smältvatten från glaciärer ibland utspätt med regnvatten - vad nu det innehåller:-|
Det bästa vattnet även i fjället är källvatten men man luras att passera dessa eftersom det är svårare att hitta en kallkälla än att hitta en bäck. Små bäckar kan börja från kallkällor och vid övre kanten av små myrar kan man hitta kallkällor.
Magsjuka kan bero dålig hygien eller hur andra använder vatten. Man skall givetvis inte pissa och skita i vatten ej heller i dess närhet, ej heller hälla andra restprodukter i vatten. Spotta inte i vatten, häll inte diskmedel, matrester eller annat om du kan undvika det.
Behandla vatten med restpekt - som allt i naturen - och tänk på att du själv består till stor del av vatten. (^_^) nog nu! // Roland
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
coraxos T-röd plus vatten, proportioner? Fjällvandring 9
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
tommystrom Vatten i Rondane Fjällvandring 3
fem Snö/vatten läge Tjäktja vs Stuor Reaiddavaggi Fjällvandring 1
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
stelar Premiärtur i Sarek undrar om vatten/snöläge Fjällvandring 3
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
Larsss Vatten i jokkarna och myggläget - i Sarek Fjällvandring 7
emailkia Hur mycket vatten för en vandringsdag? Fjällvandring 5
xtrem Drickbart vatten? Fjällvandring 3
jiana Vatten i norra Sarek Fjällvandring 1
Ch16 Vatten/näring tillgång? Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
avslut1008 Lite vatten! Fjällvandring 0
Strykarräven Vatten i Abiskofjällen i år? Fjällvandring 9
claesf Snö, vatten och broar i Sarek? Fjällvandring 17
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
alven Vatten mängd kring Sylarna Fjällvandring 4
Charlotte_LL Rapport snö och vatten Sarek Fjällvandring 5
0101 Drickbart vatten i Scottland ? Fjällvandring 4
Gunnel78 Vatten och mygg i Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
majjen Vatten på topptur? Fjällvandring 10
Jonas.O Drickbart vatten Jotunheimen? Fjällvandring 3
Nettan A Vatten/snö i Saltoluokta? Fjällvandring 0
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
migael Vägen till Nikkaluokta stängd pga högt vatten! Fjällvandring 0
gunnar.ohman Sarek, aktuellt vatten- och myggläge? Fjällvandring 6
avslut1008 Vatten och broar Fjällvandring 2
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
Mats-vbg Vatten Fjällvandring 4
Napoleon Hur gör ni med vatten under fjällvandringen? Fjällvandring 19
camillabacher Vatten i Kaffedalen / Kebnekaise Fjällvandring 8
andrevs Newbeefråga: Vatten längs kungsleden. Fjällvandring 5
Reloaded Vatten filter? Fjällvandring 5
il C snö och vatten Fjällvandring 7
unna Vatten i kängorna Fjällvandring 17
kicko drickbart vatten? Fjällvandring 13
pjurka Rena vatten? Fjällvandring 14
dat94mka Väder och vatten kebne Fjällvandring 3
Vatten & snöläge i Sarek? Fjällvandring 3
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
vatten mängd Fjällvandring 1
Snö och vatten i Sarek i juli?? Fjällvandring 1
Keb och norrut, snö(- och vatten)läget i början av juli? Fjällvandring 0
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.