Vårvintertur i Padjelanta – hur sent?

Jag har för avsikt att skida genom Padjelanta från Ritsem till Kvikkjokk under vårvintern och bo i stugorna utmed leden. Det jag undrar är:

1. Hur sent brukar man kunna köra utan att det blir för bökigt vid vissa vattendrag? Jag förstår att svaret skiljer sig från säsong till säsong såklart, men på ett ungefär? Jag har någon idé om att sticka upp rätt sent men när det vankas klart väder så att det finns möjlighet till att åka på skaren tidiga morgnar.

2. Finns det några klassiska problem utmed vägen? Jag tänker vattendrag som går upp där det inte finns broar osv.

3. Annat man bör tänka på?

Har gått på tur mellan stugor kring Kebne och i Jämtland ett antal gånger men aldrig i Padjelanta och aldrig så sent på vintern.
 
Jag har gjort denna tur två gånger, bägge gångerna med start 24 april och framme i Kvikkjokk 1 maj respektive 2 maj. Utrustningen var hund med pulka och skatingskidor. Bägge gångerna härliga skidturer och fint väder.

Enda känsliga vattendragen är de som finns när man närmar sig Kvikkjokk.

Den första gången var det en ovanligt tidig vår med mycket värme. Det var vatten redan på Tarrasjön så jag fick åka skidor i strandkanten. Sedan hade den vanliga överfarten av Tarraälven nedanför Njunjesgårdarna gått upp så jag fick gå till fots över bron uppe vid Njunjesstugan. Sista problemet var att Kamajokk hade gått upp där den rinner ut i Saggat. Det problem löste jag genom att följa ett nyare skoterspår som korsade en bit uppströms. Där var jokken bottenfrusen så att smältvattnet rann på ytan men blöta fötter gick inte att undvika. Ett alternativ hade varit att åka på södra sidan nedanför Kvikkjokksbyn och sedan korsat Saggat på isen längre ned.

Den andra gången var det inga problem alls, det var full vinter när jag kom fram till Kvikkjokk.

Den här tiden på året träffar du nog på någon renskötare i Arasluokta så du kan få information om läget nere vid Kvikkjokk.
Ett tips jag kan ge är att bästa vägen till Låddejokkstugan är att åka längs Vuojatätno (vid sidan - älven är delvis öppen - där ligger det en del sångsvanar!) vidare över Vastenjaure och sedan längs Låddejokk.
Ett annat tips är att vissa år kan isen på Akkajaure inte ha hunnit flyta upp i slutet av april. Det kan då vara läge att leja skotertransport i Ritsem för att slippa åka skidor i vattensörja över Akkajaure. Eventuellt hela vägen till parkgränsen vid Kutjaure om det är en dag med intensiv skotertrafik.
Trevlig tur!
 
- Det finns ingen ledmarkering i Padjelanta. Jag rekommenderar att man har med sig en GPS med stugplatserna inlagda. Att leta efter tex Tuottarstugorna i dålig sikt är ingen lätt uppgift.
- Stugornas uppvärmning är gasolbaserad. Men det finns ingen garanti för att det finns någon gasol kvar. Så för att vara på säkra sidan kanske man behöver full vintertältningsutrustning minus tältet.

(Med reservation för att detta är inaktuell information. Det är väldigt många år sedan jag gick den turen.)
 
I april kör Tuorpon många transporter till Staloluokta. Det finns därför något som liknar skoterlandsväg mellan Tarraluoppal och Staloluokta. Skoterspåret från Arasluokta ansluter tll denna "landsväg" mellan Tuoddar och Stalo. De två gånger jag gjort turen har skoterspåret varit markerat med röda stakkäppar på sträckan förbi Tuoddar. Mellan Låddejokk och Arasluokta finns ingen ledmarkering Jag har ändå svårt att tänka mig att det ska gå att komma fel denna sträcka för här har man Mellätno som uppfångare.
Min åsikt är att man alltid ska ha några reservdagar på en så här lång tur. Då slipper man ge sig ut i dåligt väder och då blir orienteringen inget problem.Jag tycker att man kan lämna sin GPS hemma och spara den vikten

Har man lätt utrustning tar det bara några timmar att åka från en stuga till nästa. Det blir därför naturligt att ta halvdagsraster mellan stugplatserna så ett litet liggunderlag att sitta på och någon form av lätt kokutrustning är bra att ha med.

Det har alltid funnits gasol i stugorna när jag gjort mina turer. Gasolen körs ut med skoter under vårvintern och ska räcka hela sommarsäsongen så gasollagret är rimligen på topp när du gör din tur.

Lycka till! Skriv gärna en liten rapport efter turen!
 
Tack så hemskt mkt för svaren och tips!

Det låter som slutet av april eller början av maj är bra tidpunkt. Får sikta in mig på det.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...