vart och hur ?

Jag och en vän känner att vi vill ut på fjället eller in i skogen och åka längdskidor! Vi har båda åkt en hel del alpint men har mycket liten erfarenhet av turåkning. Har heller inte så mycket erfarenhet av riktigt vinterfriluftsliv. Är det någon som har bra tips om var man kan bege sig och samtidigt få lite starthjälp ( med vallning tex, hur funkar det?). Finns det ställen där man kan åka mellan stugor, eller måste man utgå från samma ställe? Vi älskar utmaningar och äventyr och känner inte för att bege oss till en stor komersiell alpinanläggning, men inser att vi nog inte ska kasta oss direkt ut på fjället. Tips?
 
Vallningshjälp.

I Funäsdalen har Lorentz Söderhielm en vallnings-/skidskola för längdåkare. Det kan vara en bra början.

/BAX
 
En fjällstation kanske

Abisko bland annat har ju en hel del kunskap och erfarenhet. Antingen de, Storulvån eller Vålådalen.
 
Jämtlandsfjällen

Hej,

Jag föreslår Jämtlandsfjällen. Det är lätt att ta sig till, inte alltför långt och det finns gott om stugor på lagom avstånd. På Storulvån kan man hyra det mesta man behöver och vad gäller skidor är nog det enklaste att använda vallningsfria. Ni kan ju börja med att ta dagsturer runt fjällstationen för att sedan avsluta med en flerdagstur tur, t ex till Blåhammaren och Sylarna. Du kan säkert hitta en hel del information på STFs hemsida, http://www.meravsverige.nu. Tror de har turer med färdledare också om det kan vara av intresse.

Nicklas
 
Jämtland Storulvån/Sylarna

Hej !

Mitt tipps är till Storulvån i Jämtland. Där finns det mesta av det ni söker, med fin natur för turskidåkning samt att åka mellan olika stugor för övernattning.

Bra turförslag är mellan Storulvån - Blåhammaren - Sylarna - Storulvån, en trevlig nybörjartur på ca 45 km

gå in på denna sida så får du mer info:

http://www.meravsverige.nu/turforslag_info.asp?Turf_Id=325

mvh Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.