VARNING! Kläppen är INTE Kläppen :)

Ujuj, nu höll det på att gå ordentligt åt skogen. Jag vill höja ett varningens finger så att andra inte gör samma miss. Jag är rookie på området vilket kommer att märkas när ni får höra min historia.

Jag har bokat in en vandring mellan storulvån och kläppen via sylarna och helags tillsammans med min tjej och ett par kompisar. Jag och tjejen tog på oss att fixxa med resa och boende, för att göra det hela så smidigt som möjligt valde vi att åka med kollektivtrafiken och bo på vandrarhem.

Efter att ha studerat lämpliga start och målorter mha turistföreningen, kartor och utsidan.se kände jag mig väl förberedd och bokade en tågresa till storulvån där vandringen skulle börja och en hemresa via kläppen där vi tänkt avsluta vandringen.

Vi ville sova bekvämt sista natten och jag bokade därför en lägenhet i kläppen. Jag ville vara mån om att ha en lägenhet som låg lättillgängligt i förhållande till leden och busshållplatsen så jag påtalade det för kvinnan i bokningen. Hon verkade helt oförstående och totalt disorienterad då jag nämnde att vi skulle gå från Helags, hon inte ens visste vart Helags låg. Jag tyckte det var konstigt då det bara är en dryg mil från Kläppen men jag antog att det var någon centraliserad bokning i Jokkmokk eller någon annan glesbyggdskommun. Efter att ha fortsatt diskuterat vår lägenhets läge visade det sig att det Kläppen jag ringt låg 40 mil från Kläppen vid Ljungdalen!

Nu har jag lyckats boka om vår resa från Ljungdalen och hem och får förhoppningsvis boende också så det hela löste sig till sist. Det var tur att jag diskuterade med kvinnan i bokningen annars hade vi stått i Kläppen på torsdag, 40 mil från logi och hemresa! :D
 
Kläppen-Ljungdalen en bra utgångspunkt

Jag har också noterat att det finns två populära Kläppen, det i Sälen kanske mer för vinterturism. Annars är Kläppen-Ljungdalen en lättillgänglig fjällparkering för de som kommer med bil från söder. Efter bara ett par timmars vandring är man ovanför trädgränsen. P-avgiften betalas med kort och kostar 100 kr för en vecka. Men det finns inga övernattningsmöjligheter annat än tält om man inte tar sig ner till Ljungdalen där det finns vandrarhem.

I somras gick vi Pilgrimsleden från Kläppen och runt Sylsjön. Det är en vacker vandring på södra sidan med utsikt över både Helags och Sylarna. I början är det mjukt underlag med spår från rendrift med MC men stigen är lätt att följa med röda färgmarkeringar på stenar.Vandringen tillbaka gick norr om Sylsjön via Ekorrdörren och Helags. En vacker tälttur på sex dagar som alternativ till de markerade lederna.

De sista kilometrarna mellan Kesudalen och Kläppens parkering är det lätt att ta fel väg. Man ska fortsätta på bilvägen som går till parkeringen och inte ta stigen med skylten Kläppvallen resp. Ljungvallen. Hade varit bra med en skylt mot parkeringen för de som kommer västerifrån och inte gått vägen tidigare.
 
De sista kilometrarna mellan Kesudalen och Kläppens parkering är det lätt att ta fel väg. Man ska fortsätta på bilvägen som går till parkeringen och inte ta stigen med skylten Kläppvallen resp. Ljungvallen. Hade varit bra med en skylt mot parkeringen för de som kommer västerifrån och inte gått vägen tidigare.

Haha, japp. Lyckats med det 2 gånger! och fått gå några extra kilometer.
 
Jodå, nog tittade vi på kartan. Men om du också sett på kartan så tror jag du håller med om att det inte är solklart hur hur man ska gå. Det är ett gyttrigt kartavsnitt som det är svårt att se detaljer på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd VARNING: SJ Resplus Fjällvandring 1
Vindskydd Varning för Lundhagsskomakarna Fjällvandring 26
matsh Varning för båtturlistan Laddjujavri Fjällvandring 11
sm5jyp Nya kartor, en varning Fjällvandring 63
nils73 "varning" massor av snö i (västra) Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
raderad04 Varning - höga vattennivåer i fjällen! Fjällvandring 0
jakobg Varning för VISA på Island Fjällvandring 13
841225 Varning för abiskojaure Fjällvandring 13
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Jepped Kläppen - Helags Fjällvandring 5
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 9
stenis94 Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 2
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
bergdahl.olle Kläppen - Ljungans vindskydd Fjällvandring 5
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
CathrineC Kläppen - helagstoppen - kläppen på en dag?? Fjällvandring 19
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
matsson Kläppen-Helags m barn vandra el. cykla Fjällvandring 3
Crimper Ljungris till Kläppen Fjällvandring 6
bertilstenfeldt Vålåstugorna till Kläppen Fjällvandring 3
Brig Kläppen Helags med sexåring Fjällvandring 9
Lisa A Tälta i kläppen Fjällvandring 5
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
matte_upp Transport från Funäs till Kläppen (Helags)? Fjällvandring 3
MagdalenaS Utgång från Vålådalen eller Kläppen? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.