Varmaste mössan?

Jag är på jakt efter den ultimata mössan men efter en massa googlande står jag i princip kvar på ruta ett. Jag vill ha en vindtät mössa som värmer så in i bombingen! Öronen ska även de vara under varmt beskydd.
Jag är inte ekonomiskt oberoende men oftast kostar ju kvalitet så låt mig höra några bra förslag. En snygg design ger såklart pluspoäng men är inte jätteviktigt.

Har mest tänkt använda mössan vid pimpelfiske och diverse vintervandringar.

Vad använder folk på extrema äventyr såsom nordpolenvandringar och liknande? Ni förstår ungefär var jag vill komma iaf - jag vill inte frysa mer om huvudet och öronen nu. Tack!
 
Sannorlikt behöver du flera olika mössor, din varmaste kan du näppeligen bära är du vandrar, det blir helt enkelt för varmt.
När du vandrar behöver du en som luftar och håller luft runt huvudet, en dubbel stickad är bra på vintern och på sommaren en enkel.
När du sover behöver du en balklava är det surväder kan du behöva den när du går. Ibland måste du kanske kombinera dina olika huvudbonader och ytterskalet runt alla är den vindtäta huvan på din vindtäta jacka eller anorack.
Till den varmaste huvudbonaden har jag en pälsmössa fodrad på hjässan med dun, öron och nacklappar samt band under hakan.
Stickade yllemössor finns med och utan tofs och i färger från gbrg till neonvalfri.
Balklavor finns från siden, ylle och fleece, mc bodara brukar ha dem i helsytetisk lycra även som hjälmskydd. Sen finns det ju buff oxså. Många som motionerar hårt gillar nack, öron och pannband.
Men när du isfiskar kommer du att gilla en pälsklädd skinnmössa med foder.

go tur
 
Biltemas mc balaclava med vindstopper i halsdelen.

Sedan nån tunn windstoppermössa/keps/goretexkeps

Samt en tjock mössa för kalla dagar/rast/fiske

Perfekt skalbart system.
 
Jag är otroligt frusen av mig ...

Dock, i kraftig aktivitet behöver man inte mycket på huvudet. Det är mest öronen som fryser tycker jag.

Men så fort man saktar ned eller stannar så ska det på något på huvudet. Det värmer hela kroppen.

Pälsmössor i pilotmodell är enligt mig det varmaste. Rävskinn, vargskinn, får, alpacka, bäver, säl, ren. Materialen är många och ibland svåra att få tag på. Se till att få en fin handgjord mössa av någon som kan. Inget Kinatillverkat av farmade djur.

Jagar du inte själv så få tag på någon jägare som jagar räv eller bäver, de är det gott om och de flesta gör inget med skinnen. Be att få köpa skinnet/skinnen, lär bli billigt, och lämna det till en som syr i läder så gör han/hon en mössa till dig.

En fin unik mössa på ens huvud gör en både stolt och varm och är väl värd mödan. Själv har jag en av får tills jag har skjutit mina första rävar. Då ska de bli både vantar och mössa.

Mvh // Johannes
 
Väldigt sent svar av mig men jag tackar likväl så mycket för era bra svar!

Jag har en nyinköpt riktigt saftig balaklava och ska nog försöka hitta någon tunn vindtät mössa till den, för att sedan toppa med en varm pilotmössa. Har någon provat tex Naturkompaniets Kamikazemössa? Skriver från mobilen så kan inte bifoga länk nu men minns att den såg skön ut.

Tack!
 
Jag tror att balaklavor och annat liknande är fel väg att gå.
Jag själv använder en pälsmössa i sk pilotmodell,(Lindberg poor rabbit) och den tycker jag funkat riktigt bra.
Är mössan för varm för den aktivitet som du utför just för tillfället? Ta av den eller åtm öppna upp den totalt så att du kyler dig lagomt...Enkelt när man kan...
Att ha flera olika mössor/balaclavor med sig funkar inte,tyvärr...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karolina P Varmaste understället vid lågtempoaktivitet? Kläder 24
Mixi Världens varmaste turpjäxa?! Kläder 11
carpe.diem Varmaste på fötterna Kläder 11
Bossakungen Varmaste kängorna Kläder 15
föhl Varmaste handskarna? Kläder 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.