Vargfrågan handlar om demokrati. Läsvärd artikel.

I förväg: Jag har ingen entydig uppfattning i varg- eller rovdjursfrågan. Jag anser att den är komplicerat och att det finns argument för både fler och färre rovdjur. Men jag blev mycket förvånad när jag läste partsinlagan som länkats till i inlägget ovan.
Är det så man diskuterar bland jägare? Mycket tyckande, mycket ilska och besvikelse, men väldigt lite argument och ännu mindre fakta? Eller ska det vara en skämtsam satir?
För mig är i alla fall mycket märkligt när en miljardär (Karl Hedin) med troligast excellenta kontakter till politiken och näringslivets i Stockholms anses vara "en av oss" och miljörörelsen, som typisk nog utgörs av unga idealistiska människor i studentålder, beskrivs som "makteliten".
 
I förväg: Jag har ingen entydig uppfattning i varg- eller rovdjursfrågan. Jag anser att den är komplicerat och att det finns argument för både fler och färre rovdjur. Men jag blev mycket förvånad när jag läste partsinlagan som länkats till i inlägget ovan.
Är det så man diskuterar bland jägare? Mycket tyckande, mycket ilska och besvikelse, men väldigt lite argument och ännu mindre fakta? Eller ska det vara en skämtsam satir?
För mig är i alla fall mycket märkligt när en miljardär (Karl Hedin) med troligast excellenta kontakter till politiken och näringslivets i Stockholms anses vara "en av oss" och miljörörelsen, som typisk nog utgörs av unga idealistiska människor i studentålder, beskrivs som "makteliten".

Ja, det är komplicerad fråga! Regeringen har ju beslutat att det ska finnas mellan 170-270 vargar i Sverige men just nu så finns det ca 360 vargar. Forskarna förslår en avskjutning på ca 10 vargar men det borde finnas ett utrymme på i alla fall 70-80 vargar i licensjakten. Jägarkåren och forskarna är oense om hur mycket vag det finns egentligen i Sverige o i gränsregionen Norge-Sverige där dom går över gränsen kors och tvärs.

Det syns i avskjutningsstatistiken att vissa viltarter minskar. De flesta jägare redovisar vad dom skjuter så vi har rätt bra koll på avskjutningsstatistiken. Vissa omr. är mer el. mindre helt tomma på älg p g a vargens utbredning och det är ju tråkigt. Många jägare vågar inte släppa sina hundar på drev p g a risken att få dom uppätna av varg och det händer flera gånger/år att hundar får sätta livet till och det är inte kul för fam. att förlora en nära vän som hunden blir.

Däremot så är åklagaren i fallet Karl Hedin ett stort skämt som försöker gripa efter sista halmstrået fast han inte har något att gå på. Nu försöker åklagaren få till en företagsbot på 2 milj. kr på AB Karl Hedin. Det vore väl konstigt om inte människor i företagstoppen hade kontakter med politiker, m. m.
Här nedan har du artikeln i sin helhet:


"Åklagare kräver företagsbot för AB Karl Hedin
Premium

I jaktbrottsmålet mot Karl Hedin kräver åklagare Lars Magnusson att Hedins företag, AB Karl Hedin, ska tvingas betala en företagsbot på två miljoner kronor.
– Jag anser att brotten Hedin är misstänkt för är begångna i näringsverksamheten, säger Lars Magnusson.

Det nya kravet på företagsbot, riktat mot företaget AB Karl Hedin, kom in till Västmanlands tingsrätt den 17 juni.

Enligt åklagare Lars Magnussons uppfattning skulle Hedins advokat Sven Severin även kunna företräda bolaget när det gäller frågan om företagsbot.

Det nya kravet på företagsbot, riktat mot företaget AB Karl Hedin, kom in till Västmanlands tingsrätt den 17 juni.

Enligt åklagare Lars Magnussons uppfattning skulle Hedins advokat Sven Severin även kunna företräda bolaget när det gäller frågan om företagsbot.

Men det har Sven Severin tackat nej till, så i dag beslutade Västmanlands tingsrätt att förorda advokat Klas Bjurmark, som arbetar åt samma advokatfirma som Sven Severin, att företräda AB Karl Hedin.


Vill ej utveckla resonemanget

Hur misstankarna mot Karl Hedin skulle kunna vara kopplade till hans näringsverksamhet vill inte åklagare Lars Magnusson utveckla vidare.

– Du får vänta till förundersökningen blir offentlig, säger han till Svensk Jakt.

Advokat Sven Severin ställer sig frågande till åklagarens nya yrkande:

– Företagsbot ska vara kopplad till företagets näringsverksamhet. Åklagaren påstår ju att Karl Hedin har skjutit en varg, men det ingår inte AB Karl Hedins näringsverksamhet att skjuta vargar.

– Jag har svårt att förstå hur åklagaren tänker här, säger Sven Severin.


Ny lagstiftning sedan årsskiftet

Den nu gällande lagstiftningen om företagsbot började gälla 1 januari 2020 och det brott som åklagaren påstår att Karl Hedin begått inträffade 2018 och tidigare, så det är med den tidigare lagstiftningen som tingsrätten ska bedöma åklagarens yrkanden.



Leif Andersson"

Själv fördrar jag hellre björn på skogen än varg. Vi är ju relativt förskonade av varg i Norrbotten mer än invandrarna från öster som passerar Norrbotten på sin resa söder ut. Jag har sett 10-talet björnar här uppe sedan jag flyttade hit från Aneby. Här var det riktigt nära en sen sommarkväll när jag var ute i skogen och vandrade. Ca 60 m mellan mig nalle. Jag hade turen på min sida med tanke att det var en svag vind som kom mot mig från nalle.
Här var det riktigt nära.jpg

Den var stor! :)
 
Senast ändrad:
Coolt!
Jag måste nog göra något fel eftersom jag fortfarande inte lyckats se en björn fast jag vet att jag varit nära djuren minst ett par gånger.
 
Coolt!
Jag måste nog göra något fel eftersom jag fortfarande inte lyckats se en björn fast jag vet att jag varit nära djuren minst ett par gånger.

Ja, tydligen! Jag har sett ensamma björnar, honor med ungar, m. fl. Den ena honan med ungar var nedanför en kulle med sina ungar ute på en myr och jag skulle sitta på älgpass uppe på kullen. Det var ca 200 m mellan oss. Honan låg på rygg ute på myren medans ungarna sprang runt och busade runt myrbjörkarna och sedan till mamma och ta sig en tår tissemjölk (bröstmjölk) innan det bar iväg på en ny runda myrbjörkarna. Där satt man i ca 30 min utan att röra en fena och bara njuta av denna optimala naturupplevelse. Detta va i början på 90-talet och då hade man ingen mob. i fickan som man kunde föreviga denna uppvisning med. Däremot så fanns det en medelstor kamera nerpackad i ryggsäcken men jag vågade inte börja packa upp ryggan och ta fram kameran. :)
 
Klart att vargen är svår att leva med.

Vargen tycks dock locka till sig riktigt usla debattörer från bägge håll och nivån är ju skrämmande många gånger.

Denna artikel drar upp Karl Hedin, utan att närmare förklara hur det egentligen har med vargfrågan att göra. Fallet handlar ju om varg, men hur hänger det ihop?

" Vargen har kommit att bli ett för många tjänstemän och forskare samhällsekonomiskt viktigt djur, och genom att ha de ”rätta” åsikterna och stödja en politik som förespråkar varg kan man som tjänsteman eller forskare få bra betalt och trygga sin försörjning genom vargens bevarande. Makteliten har kunnat jobba på ostört i det fördolda länge. "

På vilket sätt är Vargen ett samhällsekonomiskt viktigt djur för forskare och tjänstemän? Forskare och tjänstemän och ju två oerhört olika befolkningsgrupper som sällan är överens om någonting egentligen i min erfarenhet. Men nu har de slagit sig ihop för att förespråka varg pga samhällsekonomin? Trodde de hade helt andra argument? Sen att vissa förespråkar varg är ju ingen hemlighet. Så vari består hemligheten egentligen?

Och får folk mer betalt för att de förespråkar varg? Märkligt påstående som kunde varit intressant om man fick någon som helst information om vad som menas?

I nästa mening kommer makteliten in! Alltså ytterligare en grupp, som ju har ytterst lite att göra med tjänstemän och forskare. Och de jobbar så klart ostört i det fördolda i många frågor. Men har just makteliten jobbat för att införa varg? Varför? Hur? De har ju redan massa pengar och makt. Kanske menas att makteliten har mutat tjänstemän i sin iver att sprida varg i Sverige?

I nästa stycke så är det miljörörelsen och politikerna som konspirerat tillsammans.

Alltså JA jag tror att det är vanligt med konspirationer och enskildas strävan efter ekonomisk vinning. Och gissningsvis har detta skett även i vargfrågan. Men artikeln ger ju ingen som helst klarhet i någonting av det?

Läste precis ut boken om Vargattacken på Kålmorden. Rekommenderas! Där är det ju en del vargförespråkare som har märkliga argument och som även har politiska kontakter och tycks sprida uppenbara lögner om varg. Så jag säger inte att det inte pågår fuffens. Jag förstår bara inte hur allmän pajkastning mot politiker, tjänstemän, forskare, miljörörelsen och makteliten ska ta oss någonstans.
 
Jag förstår bara inte hur allmän pajkastning mot politiker, tjänstemän, forskare, miljörörelsen och makteliten ska ta oss någonstans.
Inte jag heller, men såklart blir det så. Gäller alla frågor som inte har ett enkelt svar.
Hur många vargar skall vi ha? Hur många kärnkraftverk / hur många invandrare / hur mycket xx el yy ? Osv. Folk blir mer och mer upprörda och ilskna hela tiden, och sociala media gör att alla kan vräka ur sig vadsomhelst. Så viktigt med källkritik och sortering av all skitinformation som forsar fram...
 
Betänk att detta sker samtidigt som landsbygden knappt har polis, sjukvård eller annan uppbackning. Samtidigt som mord, våldtäkter och annat skit eskalerar, men där saknar polisen visst resurser.
När en jägare uttrycker missaktning över vargen kan däremot staten sätta in NOA och telefonavlyssna vederbörande i åratal... Man kan även storma barnfamiljer i full stridsutrustning. Vidrigt. Minst sagt.

Samhällskontraktet i Sverige är brutet, konsekvenserna blir katastrofala.

De fyra poliser som kom in huset hade sina automatvapen höjda. Sofia såg från sovrumsdörren en röd laserpunkt fladdra över väggarna innan den polis som gick främst upptäckte henne och barnen.
– Då sänkte han sitt vapen och ropade något i stil med att det är kvinna och barn här. Poliserna var svartklädda med skyddsvästar. Jag tror inte att de hade hjälmar utan någon sorts svart luva på huvudet. Jag kommer särskilt ihåg det eftersom han som kom in i sovrummet hade luvan på sned.

Sofia har efter vad som hänt inte något gott att säga om polisens metoder.
– De visste att vi var hemma, jag och mina små barn. De visste att jag inte har några vapen, och de visste säkert att det inte fanns någon annan här så tidigt på morgonen. Min sambo hade de ju redan gripit. De visste att det var helt riskfritt att närma sig vårt hem. Varför måste de göra på det här viset då? Varför kom det inte bara några vanliga poliser och knackade på dörren?


Vi lever i sjuka tider.

https://svenskjakt.se/start/nyhet/insatsstyrkan-stormade-jagarfamiljens-hem/

https://www.expressen.se/dinapengar/polisens-tabbe-det-fanns-ingen-tjuvskjuten-varg/
 
Betänk att detta sker samtidigt ... som mord, våldtäkter och annat skit eskalerar, ...

Nej, våldtäkter, mord och annat skit eskalerar INTE alls! Våldsbrotten tvärtemot minskar och antal mord ligger nuförtiden betydligt (!) lägre än i de goda gamla folkhemstider. Se här:

För övrigt se inläggen från HasseQ och KimKim om sättet att föra en komplicerad diskussion.
 
Många jägare vågar inte släppa sina hundar på drev p g a risken att få dom uppätna av varg och det händer flera gånger/år att hundar får sätta livet till och det är inte kul för fam. att förlora en nära vän som hunden blir.

Fast det händer ännu fler gånger att hundar vådaskjuts av jägare eller körs över av jägare med bil. Är det roligare att förlora en nära vän på det viset? Eller är det helt ok eftersom det är en jägare som dödar hunden och inte en varg?
 
Jo av alla grupper som upprörs över vargen så är jägarna de märkligaste på så vis. Lite som att såga av grenen man själv sitter på, kasta sten i glashus och så vidare.

Jägare hindrar mig ofta att göra vad jag vill i naturen, i min vardag. Klart att de inte kan förbjuda mig att gå i skogen, men det känns inte helt säkert att ströva omkring i områden med varningsskyltar och dova skott.
Det är ändå rätt okej för mig. Jag och min lösa (lydiga) hund har säkert skrämt en del joggare genom vår blotta uppenbarelse. Vi får samsas i skogen.

Läste nån artikel på nån jaktsida för ett tag sedan som förespråkade en större vargstam som också skulle jagas. Tanken var väl att det skulle finnas nog med varg för att det inte ska vara en genetisk katastrof att skjuta av de som har oskicket att komma nära människor.
Jag kan inte tillräckligt för att ha en åsikt om vad vi rent praktiskt ska göra med vargstammen, men i brist på bättre så får det bli min åsikt. Då kan jag nämligen reta upp både vargälskare och varghatare samtidig :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.