Varför Point65?

Hej
Ser att många trådar handlar om Point65. Varför är deras kajaker så populära? Jag har fått uppfattningen (vilken jag gärna ändrar på) att det var kvalitetsproblem med Point65. Det är flera år sedan nu, och idag kanske det är en kanonbra kajak.

Den finns ju också som ett medlemserbjudande här på sajten.

Hör av dig - så att jag blir "uppdaterad".

/ABH

PS. Hoppas ingen blir trampad på tårna, pga denna raka fråga. DS
 
Därför!

Jag tycker att de är välbyggda och har fin finish!

Den flatbottnade som jag har, är både rymlig och stadig och mycket kursstabil!
(Den har en lite utdragen akter under vattenlinjen, som nog hjäper till att hålla kursen även med uppfällt roder.)

Jag vill använda begreppet "campingkajak" om den, då den sväljer mycket och har stora luckor.

Tidigare användes visst ett roder som inte fungerade så bra, men det nuvarande har jag inte upplevt som vare sej rackligt, känsligt eller på annat sätt dåligt.

Däck/skrov är sammanfogade med glasfiberremsor, vilket tydligen många andra billiga modeller saknar.

Jag bytte det smala ryggstödet mot ett stort från Kajaksport. I övrigt har jag inte något att invända.

Strmbrg,
 

Guest

Gäst
Jag är just på jakt efter en Point65 därför att det ger mycket kajak för pengarna. Paddling är ganska nytt för mig och jag har inte tidigare ägt en egen kajak utan då hyrt under enstaka dagar.

Av dem kajaker jag har provpaddlat (Artisan, Lisa, Lettmann Eski 525, Buccaneer och Point 65) har jag känt mig mest hemma i Pointen. Trots att en del påstår att den rundkölade Pointen ska vara ganska rank så kände jag mig trygg i den..även då jag testade att paddla över mer öppna vatten i större vågor. Dock märks rankheten då man stiger i/ur kajaken utan att ha något att hålla sig i. Men vilken kajak är inte det..!? :)

Jag tyckte vidare att kvaliteten verkade vara helt okej (jag sjönk inte en enda gång..hehe). Hade dock lite problem med rodret som ville haka upp sig ibland och då inte gav fullt roderutslag. Det verkar vara ett ganska vanligt problem hos Pointen efter vad jag har hört från andra. Detta ska dock vara lätt att komma runt genom att sandpappra lite vid pedalerna.

Vidare så kunde jag paddla åtskilliga timmar utan att få ont i varken ryggen eller ändan..och det tycker jag är ett gott betyg på att en kajak passar paddlaren. Enligt tester ska kajaken vara ganska snabb trots att den endast är 510 cm lång. Kajaken är kursstabil men ändå lättsvängd. Den är relativt rymlig och du kan få den med två stora ovala luckor samt roder och skädda för ett överkomligt pris (12200:).

Betänker man sedan att man kan köpa den direkt från Estland för 5200:- så är det väldigt mycket kajak för pengarna man får.. :). Visserligen tillkommer då tull, svensk moms och frakt på det priset...så ca 7500:- totalt för en splitter ny glasfiberkajak med både roder och skädda och två stora ovala luckor + fikalucka är helt okej tycker jag.. :).

Jag som förstagångsköpare av kajak anser att det är en bra kajak att börja med att paddla. Under tiden man äger och paddlar den kajaken kan man i lugn och ro passa på att ibland testa lite andra "finare" och dyrare kajaker för att hitta den "absolut perfekta" så småningom. Då har man också förmodligen en gång för alla kommit underfund med om man trivs bäst med skädda eller roder på den kajak man paddlar.

Så ett enkelt svar på din fråga varför Point 65 verkar vara så populär...det är en kajak som är hyffsat byggd utan några större fel, allround och prisvärd.


/JP
[Ändrat av forstheim 2002-07-26 kl 19:51]
 
Tack för svar

Kurt, Lasse o Jonas,
Tack för era svar, och att ni tog er tid för "uppdatering" av mig.
Mvh
ABH
 
Point65 trevlig kajak

Hej! Lite sent svar, men jag vill gärna bifoga min erfarenhet av Point. Har paddlat flera andra kajakmodeller och också hört en del negativa saker om Point, kvalitet sämre, rank, onödigt stor i volymen med mera. Men nu har jag lånat en Point65, rundbottnad med skädda vid ett flertal tillfällen, och det är, enligt min åsikt, en mycket trevlig kajak att paddla i.

Den går ju faktiskt bättre ju mera sjö det är, verkar "glida iväg" och dra nytta av rörelserna i vattnet, och utan att anstränga sig nämnvärt upptäcker man ibland att vips, kamraterna är en bit bakom....
Jag upplever den som mycket lättdriven och rankheten känns mest när man ska i och ur, kan vara lite knepigt om berghällen sluttar mycket, men det är inga problem om man hittar ett bra fäste för handen.

Jag har sett att flera här på forumet har köpt eller tänker köpa Point från Estland och jag tror de är/blir mycket nöjda med sina kajakar. Själv har jag precis inhandlat en annan av de estniska, Reval, den är också mycket trevlig att paddla. Har inte paddlat den lika mycket som Point65, (bara en gång) men en första reflektion är att Reval är ett uns mindre lättdrive än Point65, dock inte så mycket att det stör, hoppas jag! Reval är nog också något mindre rank än Point65. Både Point65 och Reval kan man alltid ha, så att säga, och ha nytta och glädje av, för ombyte och utlåning till bekanta. Eller som enda kajak, de är tillräckligt bra för det.
 
Lägre pris = Sämre?

Ett av skälen till att det finns negativa/misstänksamma kommentarer om Point KAN MYCKET VÄL bottna i dumhet!

OBS! Det finns naturligtvis mer välgrundade skäl till att Pointen förtjänar negativa kommentarer också!

Jag syftar här på en av mina käpphästar:
"Du får vad du betalar för!" Som är bland det dummaste man kan få höra!!!

En billigare produkt kan alltså bli föremål för att man närmar sej den med skepsis. Sedan letar man fel på den. Och hittar säkert fel också.

Skulle Pionten byggas i Sverige så skulle den kosta mer.
Nu vet vi att lönerna är lägre i Estland. Alltså vet vi ett av skälen till att den är lite billigare.

Vi vet däremot inte att den skulle vara sämre än något som kanske kostar 20.000 kronor och är tillverkat i ett höglöneland.

Bedöm inte en produkt utifrån dess pris!
Bedöm den utifrån DITT OMDÖME!! Närma dej varje produkt med ett neutralt sinnelag, men undersök den noggrant.

PS Om man köper den i Estland, så blir den ju inte sämre av detta...

Strmbrg, som i all välmening efterlyser mer tankeverksamhet och mindre "tyckande" baserat på kvantifierbara faktorer.
[Ändrat av Strmbrg 2002-08-29 kl 11:04]
 
Mina kommentarer:
Jag har kompisar som har Pointen, de är nöjda. De pointar jag såg när jag provade den såg bra ut, inga kvalitets bekymmer alls (bortsett tröga fotstöd och "klånkande" skedda - inte ovanligt på andra modeller).

Däremot tycker jag att den är lite "tråkig"... Om en liknelse är kajakerna bokhylla Billy, så kan en annan vara att det är kajakernas Volvo 740. Men detta är ju inget fel alls, både Billy och 740'n gör sitt jobb bra (har den ena, kan tänka mig att köpe den andra), men som kajak önskade jag mig något annat.

Så om du gillar den, köp den (eller en begagnad, se prylmarknaden)! Om nåt (mot förmodan!) strular så kan du ju få erfarenheter av att arbeta med plats - det lär vara kul!

Patric
 
Man får vad man köper....

Det finns massor av kajakmodeller som är lite drygt 5 meter långa och knappt 60 cm breda. Alla dessa modeller är väl mer eller mindre kajakernas svar på Volvo och liknande bilar. Point 65 är en av dessa. Det är med dessa modeller som Pointen bör jämföras och där den nog får betraktas som klart prisvärd. Glasfiberkajak till samma pris som liknande plastmodeller.
Det är inte som ofta skett i detta forum rättvist att jämföra pointen med långa smäckra och snabba skapelser med prislapp på ca 20 lappar.
Med lite tålamod så kommer även vi Pointpaddlare ut i samma härliga miljö och har dessutom råd att dricka dyr whiskey i solnedgången.......
 
Jag VILL inte ha en dyrare kajak!

Jag är inte av den typen som hela tiden försöker utnyttja de pengar jag har till max.
"När jag bara får råd, då skall jag köpa..." etcetera.

Lever man så, hela tiden, så höjer man bara ribban och behöver hela tiden mer pengar. Detta tyvärr utan att man någonsin kommer att nå den punkt då man blir riktigt nöjd.

Tänkvärt, kanske?

Jag har upptäckt att detta är ungefär detsamma som vad Dalai lama säger, för övrigt.

Strmbrg,
 
Jag tycker att alla kajaker är billiga ställt i relation till den ökning av livskvalité dom genererar.
10000:- hit eller dit är ju jordnötter i detta sammanhang, särskilt om man betänker att de flesta köper bil för ett betydligt större belopp och hur mycket glädje har man av en bil, EGENTLIGEN? (Jo jag vet att det kan vara praktiskt att ha en).

Stefan
 
När det gäller kajaker och liknande så är i alla fall jag nog inte helt rationell i mitt tänkande...

Jag planerar att köpa en ny snabbare motionskajak till nästa säsong. En modell som är intressant är Plastex Master (info finns här http://www.kajak.dk/ )
Denna finns i glasfibersandwich, vikt 15 kg, vanlig standardsits, för drygt 11.000 SEK. Den finns också i en kolfiber/kevlar variant, vikt ca 11 kg, och med samma höj- och sänkbara sits som i Plastex tävlingslådor, pris över 18.000 SEK. Naturligtvis är den billigare varianten mer "prisvärd", jag kommer troligen inte att kunna köra särskilt mycket snabbare i värstingmodellen. Ändå lutar det nog åt att det blir den dyrare... Varför? Den är mycket läckrare och varför inte kosta på sig något man verkligen vill ha och har råd med? Som sagt, riktigt rationell är man nog inte alltid!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Katten03 Seabird expedition LV vs Point65 Jolly Roger Crunch? Paddling allmänt 3
uffe-puffe Point65 vinner pris Paddling allmänt 8
frega Point65 XP18 - sjöegenskaper & kvalitet? Paddling allmänt 11
blomer Laga Point65 plast kajak Paddling allmänt 0
torger Någon som provpaddlat nya Point65 XP18? Paddling allmänt 109
Trilla Point65 picnic Paddling allmänt 13
nosslrak Point65 SeaRover Paddling allmänt 0
Guppi Trapper vs Point65 eller någon annan Paddling allmänt 3
Mike C Point65 förbättringstips? Paddling allmänt 3
Heiner Reval Expedition vs. Point65 XP Paddling allmänt 3
KillerKaninen önskar åsikt om Point65 crunch vs Prijon Paddling allmänt 1
r-u-x Point65 Navigator Roder Paddling allmänt 1
loova Fotstöd till Point65:a Paddling allmänt 5
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
loova Nya point65 modeller Paddling allmänt 24
andreaz POINT65 i KONKURS Paddling allmänt 19
fiddeliten Point65 i Estland? Paddling allmänt 1
Packningsvolym hos Point65/Mari/Reval Paddling allmänt 1
Fredric Uthyrning av Point65-kajaker? Paddling allmänt 7
nikesorn Någon som har erfarenhet av Point65 K1 S Paddling allmänt 2
nikesorn Är Point65 K1 R rundbottnad elr flatbottnad? Paddling allmänt 8
Damitri Point65 från Estland?? Paddling allmänt 1
wallacegromit Point65 VR eller R? Paddling allmänt 1
soren_dk Point65 - Modeller Paddling allmänt 2
Point65? Paddling allmänt 4
Beslutsångest: Point65 eller Prijon seayak Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.