varför köpa gps?

Varför köpa GPS?

Jag är en friluftsare på normal nivå och är klassiskt skola med karta och kompass. Jag rör mig i skog och mark men njuter gärna av att gå till fjälls.

Tanken har slagit mig att införskaffa en GPS-mottagare. Men jag har inte fått några klockrena argument för varför jag borde ha en. Och man blir ju inte övertygad då butikspersonal ofta är dåligt insatta i apparaterna och dess finesser.

Vad har jag för nytta av till exempel kartfunktion i dispayen? Eller kompassfunktion? Är det värt priset?

Det känns mycket som en kul pryl, men som inte ersätter karta och kopmpass.

Har jag rätt?

Vilka funktioner tycker ni är de mest användbara för ordinärt friluftsbruk?
 
Hmm, förutom en riktigt kul grejj?!

Om jag tänker efter vad GPS betyder för mig, handlar det mycket om en skön grejj. Den visar ju otroligt mycket information.

Om jag säger så här GPS:en är något jag klarar mig utan för det mesta. Allt som oftast ute i skogen upptäcker jag att jag tittar lite för mycekt på GPS:en i stället för rakt fram eller runt omkring mig. Det är inte riktigt rätt när den tar över naturens tjusning. Men trots det vill jag ha en GPS. Den är ju så kraftfull, har ju allt det där roliga under sitt lilla skal. Kännslan kommer från min "pryltarm".
Det handlar lite om ett kontrollbehov också.

När jag tänker efter vågar jag påstå att GPS förslöar folket dock.

Men nyttan då?

Tex att ha karta i den är mest användbart i asfaltsdjungeln. Kanske skilljer sig från gps till gps. Har bara att jämföra med Garmins Vista.

En kraftfull egenskap är att man kan hålla koll på vart man varit i naturen. Vilken väg man gått. Det är ju optimalt om man vill minnas ett ställe som man tycker om. Tryck bara en gång så kommer gps:en ihåg det.

Nä nu måste jag sluta. HEJ!



Jonas
 
GPS?

Jag är också frågande till vad för användning jag skulle kunna ha av en GPS? Har man nytta av höjdmätare (finns det på alla och är de exakta?) när man vandrar i fjällen för att lättare hålla reda på vart man är?

Argumentet att man skall hitta tillbaka till ett ställe (som ofta används). Tycker jag inte är så relevant, om jag inte av någon konstig anledning vill hitta tillbaka till ett ställe mitt i natten eller i snöstorm.
 
Ersätter ej karta och kompass

Jag håller med. En GPS kan inte ersätta karta och kompass när man är ute, dock så underlättar väl möjligen en GPS orienteringen, speciellt när det är dåligt väder. När jag har med mig GPS brukar jag då och då "dubbelkolla", så att jag är med på kartan. Har även använt GPS ganska mycket i arbete för exakt positionsbestämning av olika anläggningar men det är ju en annan sak. Dock är det ju iofs en "kul pryl".

MVH
David
 
Det som jag upplever som den största fördelen med en gps jämfört med karta/kompass är att med en gps kan man enkelt markera och i gps:n lagra olika platser som man vill kunna hitta tillbaka till eller gå till för första gången. Visst kan man syfta in en punkt även med karta/kompass men det är ju mycket krångligare och tar längre tid (så för det mesta så ids man inte göra det...)
 
Lärande teknik

Det är väl helt enkelt en läggningsfråga. Kartor är ju roligt i sig. För mig har min korta erfarenhet av GPS skapat intresse för att lära mig mer om kartor etc. Jag har använt min GPS, med möjlighet att visa kartor, på dagsutflykter med cykel och det är kombinationen bra papperskartor och GPS som tilltalar mig. Att sen föra över den loggade rutten till datorn för dokumentering av turerna är toppen tycker jag. Fattar inte att jag inte skaffat en tidigare.
 
Inte prylgalen ...

Jag tycker inte man skall bära runt saker som man inte behöver. Men jag har fritidshus på en ö i skärgården och fann på hösten 1999 att jag behövde en GPS-mottagare för att säkert kunna ta mig dit och tillbaka i mörker/regn/dimma/snöyra. Det blev en Garmin 12.

Den har sedan bl.a. seglat Gotland Runt (med min son) och tur och retur Helsingfors utomskärs (non stop). Om man som jag gärna tar bilen till skogen för t.ex. en svamptur, har man nytta av att kunna lägga in var man ställde bilen. Har man snurrat runt i skogen en timme eller två med blicken mot marken kan det nämligen ta tid att läsa in sig på gröna kartan i en flack Upplandsskog. Skogens bästa svampställen är också värda att lägga in - även om man i och för sig hittar tillbaka kan det vara lätt att glömma att besöka någon 'guldgruva'. En GPS-mottagare ger också extra säkerhet vid fjällturer där hastigt påkommet snöfall eller dimma kan göra orientering med karta och kompass omöjlig.

Den som idrottar kan ha nytta av att veta längd, tid och hastighet under träningspasset. Uppgifterna går att bryta ner på delsträckor (mottagaren registrerar tid och position vid varje ändring av färdriktningen). En orienterare kan i efterhand reda ut orsakerna till den retsamma bommen. En skridsko- eller paddeltur minns man kanske bättre om man har 'trackloggen' utskriven grafiskt. GPS-en är också utmärkt för att kalibrera hastighetsmätare (logg) i bil och båt, som båda ofta visar förvånansvärt mycket fel.

Senare har jag upptäckt den lustiga sporten geocaching, se http://www.geocaching.com/.

Vad gäller finesser: Elektronisk kompass behövs knappast, en vanlig orienteringskompass måste man ändå ha med som reserv om man är i helt okända trakter. För övrigt räcker det att röra sig 10-15 meter med GPS:en för att man skall få en kurs. Jag behöver inte heller barometer, kartor i apparaten o.s.v. Alltså en basmodell för mig. Den klarar utmärkt de grundläggande funktionerna och är kompatibel med kartprogram i PC. Antalet rutter, waypoints och trackpunkter avgjorde för mig valet mellan annars likvärdiga apparater.

Priset för basmodellerna av Garmin vid köp från Storbritannien inkl. frakt är just nu cirka 1 950 kr för eTrex och 2 090 kr för Garmin 12. Svenska handlare brukar nog ha högre priser, men det kan löna sig att undersöka om någon har rea.
 
Ersätter karta

Jag har alltid tyckt det varit dyrt med kartor som är så detaljerade att man kan hitta tillbaka till ett ställe man varit på. För då måste man ha gröna kartan. Dessutom är problemet att när du som bäst behöver en karta så kan du ge dig på att du lämnat den hemmma!
T ex om man åker bil och hittar ett jättetrevligt fikaställe, råkar snubbla över världens bästa svampställe eller liknande. Med GPS:en spelar det ingen roll var i världen eller i Sverige du befinner dig så kan du alltid lagra ställen du vill hitta tillbaka till - och du behöver inte tänka i förväg på att släpa med dyra detaljerade kartor i stor omfattning. Om det regnar ute eller är snö på marken så är många GPS:er vattentäta medan en papperskarta lätt blir blöt eller fuktig.

Sen är det ju en kul pryl också och riktigt nyttig i storstäder där du inte hittar. För att inte tala om utefter vägarna när du ska hitta rätt avtagsväg och skyltningen är obegriplig.
 
Mycket dumt att lämna kartn hemma..

så hur går det då när du står där ut och batterilampan början blinka, eller den den där vattantätheten i är så mycket att lita på. Jag anser att idagsläget är GPS är för dåliga för att användas fullt ut utan karta och kompass.
 
Kompass har jag med

Kompass har jag alltid med utöver GPS:en i naturen.

Sen skiljer det nog lite på användningsområde mellan dig och mig. Jag skulle inte ge mig ut på långa fotvandringar i ödemarken utan karta för där finns få eller inga vägar eller samhällen. Alltså behöver du info om berg, skog och stigar vilka inte finns markerade i GPS:en.

Dock är för min del (och de flestas tror jag) oplanerade dagsturer och vardagsbruk i bil, till fots och i städer oerhört mycket vanligare än veckolånga fotvandringar i ödemark. Det är vid allt det oplanerade, spontana och plötsligt uppdykande som du har stor nytta av GPS - och detta törs jag säga utgör merparten av de tillfällen då en karta skulle KUNNAT (men aldrig kom) till användning om den hade funnits med eller köpts in i förväg. Ytterligare ett exempel från så sent som förgår: var i Danmark med en kompis och skulle hälsa på en bekant till honom. Mycket trevlig person som spontant inbjöd mig att besöka honom vid annat tillfälle. Såklart att jag då loggade positionen för hans bostad - så hittar jag lätt tillbaka om det blir aktuellt!

Sen så är det såklart praktiskt att ha en pryl istället för 100 kartor för alla ställen man varit på...
 
Oslagbar på sjön!

Om man har något med sjön (& för all del fjällen) med sina odefinierade vidder att göra så ska man definitivt införskaffa sig en GPS. Inom sjönavigering har den snart tagit över alla dom traditionella lägga-ut-kurser-görorna med problem som avdrift & kompass missvisning, och den håller lätt reda på position, fart och mål. Alla fyrar, bojor, hamnar, inlopp mm har nuförtiden longitud/latitud positioner angivna i pilotböcker, tack vare GPS-navigering.

Ett DYRT alternativ är att man köper en liten pocket-PC, kopplar till en GPS-mottagare men man har då mycket större möjligheter, tex att kunna scanna in egna kartor.

GPS kommer ta över mer & mer, men sammarbetet med kartor & kompass kommer aldrig ta slut!
 
Rolig och nyttig

Jag köpte min GPS mest som leksak. Som gammal orienterare tyckte jag att det var intressant att se hur en GPS fungerar.
Efter att jag skaffade den, har jag använt den till:

Att mäta löpträningssträckor.
Att mäta längden på inlinesturer.
Att mäta skidturer.
Att mäta cykelturer.
Att hitta till gatuadresser och hotell vid resor både privat och i jobbet.
Senaste användningen var när klubben ordnade en motionspromenad i pingsthelgen. Då mätte jag längden på spåret.

Jag betraktar min GPS mest som en skojig leksak, men en nyttig sådan.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
lortopalt Köpa ny GPS Navigering 27
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
idka Köpa gps Navigering 1
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
HMR Köpa GPS till MC? Navigering 12
Surjamten Var köpa GPS i Toronto? Navigering 0
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
magnusv Köpa GPS Navigering 23
Jozze72 Vart köpa GPS? Navigering 13
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
Mr H. Köpa bärbar GPS-mottagare Navigering 12
Mi Köpa beg gps eller ej? Navigering 12
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
tommy_b Köpa GPS Navigering 11
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3
Store Erfarenhet av köpa GPS från USA? Navigering 0
JohanPerLinder Köpa Garmin GPS i USA? Billigt! Navigering 5
slangbellan Köpa GPS Plotter i USA? Navigering 6
Östanhol Köpa GPS i USA Navigering 5
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
MikeMike GPS, vad ska jag köpa? Navigering 2
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
Tärnan Billigare att köpa GPS i England. Nackdelar ??? Navigering 3
leonsson Köpa GPS i USA Navigering 13
EdgeX Köpa GPS? Navigering 1
mrhandley Nybörjare vill köpa GPS Navigering 6
Solomannen KÖPA GPS I USA?! Navigering 6
lami Skall jag köpa en GPS? Navigering 17
fms504 Köpa GPS i USA? Navigering 5
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Jojje2 köpa/sälja GPS Navigering 4
Östanhol Köpa GPS Navigering 4
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Gun-valld Köpa beggad Garmin Pro/V2 Navigering 2
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
pelka köpa fjällkarta över norge? Navigering 9
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
rascar Köpa Garmin i New Yourbutik? Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.