Varför är jag så stel?

Jag brukar träna och hålla igång en hel del. I princip tränar jag fem-sex dagar i veckan (är alltså noga med en-två vilodagar/vecka). Träningen är varierad med styrketräning (jag kör alltid någon benövning), löpträning, innebandy och klättring is, inomhus, klippa. Jag anser att jag är i hyfsad form.

Nu till saken. Om jag vilar längre tid, t.ex. skadeuppehåll om tre-fem dagar så blir jag otroligt stel, speciellt i mina benmuskler. Det är som om jag inte ens har någon styrsel över dem, utan om jag reser mig alltför snabbt känner jag mig vinglig. Nu kanske du tror att jag är en gammal gubbe, men jag är inte ens 40 fyllda. När jag väl har kommit igång efter 5-10 minuter, så är jag hur fräsch i benen som helst.

Upplever ni andra liknande symptom? Man skulle ju tro att man skulle bli mindre stel om man vilar sig. Kan det vara ett resultat av musklerna fått möjlighet till en längre sammanhängande återuppbyggnad?

Till topps! /Joel
 
Du har ju lurat kroppen att tro att service inte måste utföras under tidspress. Det du upplever som stelhet är trasiga muskelfibrer. Visst går det bättre efter en kvart, då är trasorna nerrivna. Hade du gått dig varm på vilodagarna hade du minskat startstelheten väsentligt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.