Våren i Jokkmokksfjällen!!

Efter en överflygning av nästan hela fjällområdet kunde jag konstatera att det är mycket snö kvar och mycket vatten i jokkarna och mer vatten blir det eftersom det är så varmt nu.
Titta gärna i min blogg eller på mina bilder.
Fjällvärlden ligger ganska ödslig nu, såg inte en människa...
 
Intressant information

Jag tänkte nämligen vandra sista veckan i juni i Sarek. Färdvägen skulle vara start från Sourva till Smailaträffen och sedan via Routesvagge till Akkastugorna.

Är det för tidigt måntro? Jag har varit i området några gånger tidigare och anser mig vara en van fjällvandrare. Men om snösmältningen är sen kanske man bör avstå?

/Björn Nilsson
 
Även om jag som skåning har långt till fjällen för att se efter så kan jag inte tänka mig att det skulle vara några värre problem sista veckan i juni än vad som kan tillstöta senare vid regn och ogynnsamt väder. Har varit uppe vid den tiden i Sarek flera gånger. En del snöfält ligger säkert kvar då, och ganska stora när man kommer upp över 1000 m. Snöfälten i sig är ju bra att gå på, sena snöfält är i allmänhet hårda (utom kanske i kanterna).

Ska själv upp först till Padjelanta i mitten på juni och därefter Sarek en vecka senare och jag har bestämt mig för att inte oroa mig för eventuell snömängd.

Det som kan vålla problem är förstås mycket smältvatten i jokkarna. Fast det borde ha lugnat ner sig till den sista veckan i juni. Är man erfaren vadare tillsammans med andra så skulle jag inte oroa mig alltför mycket. Så tidigt på säsongen ligger det säkert många snöbryggor kvar, så flera svåra jokkar kan man gå över, exempelvis dem som ligger kilometrarna innan man kommer till Smaila. Fast så kan ju nya jokkar dyka upp som man inte ens lagt märke till andra år...

En hel del olyckor vid vad händer på grund av att vandrare är pressade av sitt tidsschema och måste över för att inte komma efter. Har man istället extra dagar kan man ta det lugnt och ta en omväg och gå där det är enklare. Eller ta ett svårt vad mycket tidigt på morgonen när vattenmängden är mindre.
 
Efter en överflygning av nästan hela fjällområdet kunde jag konstatera att det är mycket snö kvar och mycket vatten i jokkarna och mer vatten blir det eftersom det är så varmt nu.
Titta gärna i min blogg eller på mina bilder.

Har tittat på din blogg, och det var mycket intressant. Bilden över Råvvejaure-området gav mig betänkligheter, där hade jag nämligen tänkt att passera till fots ungefär 17 juni. Å andra sidan är det ju flackt, till skillnad mot de strida jokkarna på Sareks sluttningar. Man borde väl kunna gå på de snöfält som ligger kvar och inte hunnit smälta.

Eller är det mycket sol och värme man ska hoppas på, så att det hinner töa undan?
 
Beror på....

..... hur vädret blir framöver. Har själv vandrat med start midsommar och veckan efter. INga större problem. Men man bör nog planera sin färd. På Höga höjder kan det naturligtvis bli frågan om längre passager över snöfält, tex i Pastavagge, vattendelaren osv..

När vi nu flög på högre höjd var det bara kring 10 plusgrader så snösmältningen kommer att ta sin tid.
Men det är ju inget ovanligt .
Som någon skrev kan ju också häftigt regn under annan tid ställa till det och man bör väl därför ha en reservplan och reservdagar.
 
Ok

Även om jag som skåning har långt till fjällen för att se efter så kan jag inte tänka mig att det skulle vara några värre problem sista veckan i juni än vad som kan tillstöta senare vid regn och ogynnsamt väder. Har varit uppe vid den tiden i Sarek flera gånger. En del snöfält ligger säkert kvar då, och ganska stora när man kommer upp över 1000 m. Snöfälten i sig är ju bra att gå på, sena snöfält är i allmänhet hårda (utom kanske i kanterna).

Ska själv upp först till Padjelanta i mitten på juni och därefter Sarek en vecka senare och jag har bestämt mig för att inte oroa mig för eventuell snömängd.

Det som kan vålla problem är förstås mycket smältvatten i jokkarna. Fast det borde ha lugnat ner sig till den sista veckan i juni. Är man erfaren vadare tillsammans med andra så skulle jag inte oroa mig alltför mycket. Så tidigt på säsongen ligger det säkert många snöbryggor kvar, så flera svåra jokkar kan man gå över, exempelvis dem som ligger kilometrarna innan man kommer till Smaila. Fast så kan ju nya jokkar dyka upp som man inte ens lagt märke till andra år...

En hel del olyckor vid vad händer på grund av att vandrare är pressade av sitt tidsschema och måste över för att inte komma efter. Har man istället extra dagar kan man ta det lugnt och ta en omväg och gå där det är enklare. Eller ta ett svårt vad mycket tidigt på morgonen när vattenmängden är mindre.

Låter bra. Du resonerar ungefär som jag själv resonerat. Jag har vandrat i Kebnekaiseområdet vid midsommartid tre år på raken nu. Men där har man ju alltid hysat nära till fjällstugor/stationer. Det blir nog sarek sista veckan i juni med ett antal reservdagar.

God tur!
/Björn Nilsson
 
Kolla broarna

Stf satartar ju som regel upp sina stugor kring midsommar, och jag tror stugorna i Padjelanta öpnnas veckan senare... Men kolla broarna, vet ej när länsstyrelsen lyfter dem på plats.
 
Inga broar utlagda ännu

Kollade med lst och de har inte lagt ut några broar ännu, blir tidigast veckan efter midsommar men kanske ännu senare pga mycket vatten. De lägger ut infom om detta på sin hemsida direkt när det är gjort.
 
Glömde...

de börjar lyfta ut dem efter mids. helgen. De som har rtiktigt bråttom med info kan kolla med Fiskflyg i Porjus vilka broar de börjat med...
På måndag em hopas jag kunna ge en rapport om läget i fjällen... (flyger på dagen).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.