Vård av kängor - Meindl Island Pro

Jag tänkte dra nytta av Er samlade kompetens och fråga vilket sätt som Ni rekommenderar för rengörning och vård av mina kängor?

Tack på förhand

Lars
 
Vård av Meindl

Jag har ett par Meindl Army Pro, och jag rengör dem med ljummet vatten för att sedan smörja in dem med ett preparat som heter Kiwi Mink Oil.
Jag har dock hört att man helst ska använda Meindl´s egna produkter till deras kängor (p.g.a garantiorsaker ?), exempelvis Sport Wax.
Jag har inte haft några problem med Kiwis produkter (har haft kängorna i 7 år....) så att mitt råd är att pröva !

(En liten reservation dock, om dina kängor har Nubuck-läder så krävs det nog ett speciellt preparat avsett för just Nubuck skor)

MVH Anders
 
Prova Sno Seal

Har själv ett par Meindl Makalu (suveräna).
Har provat lite olika impregneringar men funnit Sno Seal överlägset. Sno Seal är vax på tub som ger bra vattenresistans (överlägset Nikvax).

Gör så här.
Recept på ugnsbakade Meindl.
1. Rengör kängorna noga med vatten och trasa/borste.
2. Låt dem torka i vanlig rumstemperatur.
3. Lägg på ett lager vax och arbeta in det i lädret och sömmarna med händerna.
4. Värm nu in vaxet med en hårtork eller ställ in dem i ugnen på lägsta temp (ca 50 grader). Flickvännen blir inte glad men skorna desto gladare.
5. Ta ut kängorna, låt svalna.
6. Om det ligger kvar vax på ytan efter efter lädret svalnat är lädret mättat, annars upprepar du samma behandling igen, o igen, o igen. Ca 3 ggr brukar räcka gott.
7. Nu kan du gå ut i surmyrarna och skratta åt alla andra som har blöta fötter...

Du ska helst inte använda fett till kängorna eftersom det gör lädret mjukare = ostadigare skaft och mindre slitstarkt = kortare livslängd.

Jag tror att det är Outside som är generalagent för Snoseal men är inte riktigt säker.

/Tobbe
 

Guest

Gäst
Varför?

Varför allt detta jobb med ett par gore-tex kängor? De lär ju inte bli mer vattentäta av det såvida inte dina kängor är trasiga i membranet. Sen kan man ju undra hur pass bra det är och värma kängorna i ugn eller med hårtork, generellt så avråds man ju från att torka ett par kängor i allt för mycket värme. Nej, använd vanligt vax istället efter sköljning i ljummet vatten, Meindls egna eller Nikvax bör väl duga fint. Har du ett par nya Nubuckkängor och vill behålla utseendet så använd spray efter avsköljning i vatten, tror Meindl har dylik men den är nog ganska dyr (~130 kr). Har dock hört att endast spray kan torka ut kängorna efter ett tag och någon gång emellanåt bör man vaxa in dem. Se till att vaxa in området där sulan ansluter mot skon så förhindrar du att detta område blir torrt. Man skall inte krångla till det för mycket.
 
Som lapplandsjägare borde du veta att vård av utrustning är a och o för att den ska fungera i fält. Som jag skrev tidigare blir lädret skört när det är blött vilket ger kortare livslängd. Givetvis håller gore-tex fötterna torra men med väl skötta skor håller även gore-texen längre.

Angående värmen har du helt rätt att man inte ska hetta upp lädret vid torkning. Det jag menar är att man vid insmorning bör värma upp lädret lite grann för att därmed göra det lättare för vaxet att tränga in i porerna i lädret, vilket ger en bättre impregnering. Visst fungerar Nikvax OK, har själv använt det många år men hävdar fortfarande att SnoSeal är bättre. Smaken är som ...

/Tobbe
 
Vård av kängor

De flesta råden har du redan fått men att torka med hjälp av elektriska skotorkar, block, är inte så dummt efter utevistelse, fotsvett och skotvätt. Dessutom så tränger fettet och vaxet djupare in med värmetorkning.

Lycka till

Johan K
 
Följdfråga?

Hur är det med Gore-Tex membranet egentligen? Täpper man inte igen porerna med wax och mink-oil o.dyl eller hur fungerar det?
 
Man täpper inte igen Gore-tex menbranen, men lädret täpps ju igen. Tillsammans med ett redan tätt Gore-tex membran så kan det bli varmt. De flesta tillverkare rekommenderar inte använding av vax/fett om det inte är blött, man bör tex inte ha det vintertid när det är kallt.
 
Garanti?

När jag och min sambo var i kängköpartagen pratade vi med en säljare av Meindel på Mässan i Sollentuna 1999. Han upplyste att det kan vara så att garantin inte gäller på kängorna om man inte använt Meindels eget wax. Detta bekräftades av Meindel centralt!
Personligen tror jag inte att det spelar SÅ stor roll vilket medel man använder sig av. Är detta ett knep av Meindel för att få sälja wax?

/Ulrica
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hardwired Hjälp med vård av nubuck kängor Kläder 2
perwickström Vård av kängor ? Kläder 0
Tomas J Gå in och vård av Lundhags Syncro Kläder 21
fransk prusik Vård av vandringskängor Kläder 1
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
Marzocchi Vård av marschkänga 90 Kläder 5
daniol74 Vård av Lundhags Scout Kläder 1
umehume Vård av m/90 kängan? Kläder 25
Meindl-vård? Kläder 6
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.