Våra bästa vinter tips...

Hej på er!

Jag tänkte vi kunde dra igång en tråd där vi ger och självklart tar idér av varandra när det gäller att överleva en vinter tur i tält på skidor eller vandring på höga höjder.

Alltså vi ska inte syna varandras tips utan bara insupa all den kunskap som finns samlad här. Vad tror ni om det??
Ren och skärt kunskaps utbyte. Det finns alltid folk som gör saker annorlunda och kanske smartare.
Behöver inte vara livnödvädniga saker utan kan vara små saker som underlättar en gnutta på det stora hela. Alla tips emottages, som vanligt, varmt.

Jag kan väl börja då:
- Jag ser alltid till att byta om till ett nytt "fräsht" (i början iaf) underställ så fort jag kommit fram till mitt mål för dagen, innan jag går vidare med läger och matlagning. Det ger en skön och varm känsla och man börjar inte frysa lika lätt som om man skulle ha kvar det svettiga understället.
- Att förvara saker i sovsäcken under natten är nog ett väldigt känt tips, men iaf.
- Om ryggan är tom på saker när allt är upp packat kan man lägga den under bena för att få lite bättre isolering från kylan under.
- Stoppa lite kläder i sovsäckspåsen och använda som kudde.

Kör vidare...
 
Varma pjäxor

Skaffa två st 0,5L Nalgen flaskor. På morgonen när du smälter snö så håller du i de varma vattnet i flaskorna som du placerar i pjäxorna. Under tiden du äter frukost så värms dina pjäxor upp, aldrig mer kalla pjäxor på morgonen och alltid vatten på turen!

Micke
 
De första grejerna jag tänker på är..

- ta med mycket godis, jägarsnus etc, ty det går åt mer än ett halvt kg per dag.

- många olika vantar och mössor (skall täcka allt från mildväder, "varmt" men blåsigt, till svinkallt). Kläderna skall för övrigt täcka ovanstående väder också.

- kläder med mycket fickor för alla vantar och mössor.

- en skiva färgad cellplast (Jackofoam/Ecoprim) att ha under fötterna på morgonen och vid pauser = inga kalla fötter (och bra under Triangia-köket också). Då vi får överblivna bitar vid provning kan jag skicka sådana gratis till den som så önskar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.