Var vadar man Tarfalajåkken

avslutad210712

Gäst
Eller rättare sagt var/hur tar man sig över vattnet uppe i Tarfala om man kommer från Tjeuralako och vill vidare mot Kebnetjåkka utan att tappa en massa höjdmeter som man gör om man går via fjällstationen.
 
Vid pumphuset

Ett par km nedströms forskningsstationen finns ett pumphus. Om man är lite modig går där att ta sig över... men lätt är det inte. Jag och sonen tog oss över där på jakt efter en isgrotta i glaciären i närheten. Vi hade ingen packning den gången, men jag tror nog att det hade gått även med ryggor.

HåkanF
 
Vill minnas

att det var lätt att vada vid forskningsstationen men det var 1978 så jag är lite osäker. Klätterkursen hade i varje fall fotbollsmatch mot forskningsstationen på en sandyta vid jokken och jag vill minnas att det var på västsidan av jokken.

Är det en vintertur du tänker dig?

Thure
 

avslutad210712

Gäst
Det enklaste är väl att knalla över bron vid forskningsstationen.

Misstänkte att det kunde finnas en sån eftersom de "troligen" besöker glaciärerna rätt ofta. Försökte kolla när vi gick förbi för något år sedan men var inte säker på om det var en bro som gick hela vägen över eller om det bara var något som stack ut en bit i vattnet.
 

avslutad210712

Gäst
att det var lätt att vada vid forskningsstationen men det var 1978 så jag är lite osäker. Klätterkursen hade i varje fall fotbollsmatch mot forskningsstationen på en sandyta vid jokken och jag vill minnas att det var på västsidan av jokken.

Är det en vintertur du tänker dig?

Thure

Nix det är en östra leden-tur men tänkte vika av efter bron som är 3 km från Nikkaluokta och gå upp på platån och sedan vidare till Tarfala. Och istället för att sedan gå ner till fjällstationen från Tarfala så tänkte jag gena över till östra leden därifrån men det beror en hel del på vad det är för väder och kanske också på vem som följer med.
 
Att vada Tarfalajåkkå är nog inget man ska förutsätta att kunna göra, det är väl en av de forsar som kan bli riktigt brutal. Men vid optimala förhållanden, rätt tid på året och så kan jag tänka mig att det inte är så galet...

Att det finns en bro vid SU's forskningsstation visste jag ens inte, kan inte minnas att jag sett någon vid vandring ner i Tarfalavagge 2006 och ingen syns på kartan heller. Nyuppförd?
 
Att det finns en bro vid SU's forskningsstation visste jag ens inte, kan inte minnas att jag sett någon vid vandring ner i Tarfalavagge 2006 och ingen syns på kartan heller. Nyuppförd?

Bron läggs nog ut av dem som jobbar vid forskningsstationen och är inte så permanent att den ritas in på kartorna. Men jag har gått över den när jag skulle på glaciärkurs då vi tältade på den tidigare nämnda fotbollsplanen på den västra stranden.
 
Sent svar men kan ju vara bra för framtids segrar. Nåt hundratal meter nedströms forskningsstationen är det en stor plan yta alldeles intill jåkken, där stationspersonalen ibland spelar brännboll när man försöker sova ungefär vid första basen :). Där har man åtminstone vid mina besök enkelt kunna vada, jåkken har då varit knappt en halvmeter djup och trevlig sandbotten. Om bron vid stationen inte finns utlagd så är kanske detta ett alternativ.

En svårighet med att gå mot Kebnetjåkkaplatån från Tarfala kan vara att sedan ta sig över nord- och sydjåkk från storglaciären. Jag fick gå upp en bit på den barsmälta glaciären för att runda en av jåkkarna.

Branten upp mot Kebnetjåkkaplatån är delvis just brant och väldigt knölig. Full packning blir besvärligt, men ni kanske redan gjort turen nu :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.