Var tillbringar jag vintern?

Jag har tillbringat en god del av sommaren på min Hobie Tandem Island, som jag också sover och lagar mat på. Jag skulle kunna fortsätta så hur länge som helst om vädret höll i sig, men vintern kommer som bekant. Jag önskar att det fanns någon varm vintermotsvarighet till de trygga skärgårdarna vi har i Sverige, men det finns mest bara salta hav söderöver. Det finns väl en och annan flod man skulle kunna hålla till i hela vintern, men jag har svårt att hitta något alternativ som känns riktigt bra. Kanske är jag för feg?

En Hobie Tandem Island är alltså en trampbar och paddelbar segeltrimaran utan ruff. Det går bra att slå upp ett pop-up-tält och att hitta på en massa annat för att få det bra ombord.

En riktig ruffad segelbåt kunde förstås vara ett alternativ, men det kan bli ganska krävande, dyrt och farligt med oceansegling. Hamnplatser kan också vara dyrt. Jag ligger hellre ute i naturen. Jag känner inget behov av att korsa några stora hav. I en oruffad båt är det säkert bäst med sötvatten om man skall vara ute länge.

Jag har funderat på södra USA, Kanarieöarna, våtområdena i sydvästra Spanien och andra ställen, men det är kanske någon här någon som har ett bra tips på något ställe där man kan ha det bra utan alltför stora äventyrligheter och kostnader? Och inte blir utkastad efter tre månader för att turistvisumet upphört.

Lite oklart var ett sådant här inlägg skall ligga, men "expedition" kändes inte alldeles fel. Den kan förstås också höra hemma i seglingsforumet och paddlingsforumet eller i ett allmänt forum.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.