Var står svenssonklättraren?

Jag försökte beskriva det här med gradering för en icke-klättrande bekant häromsistens. (Känner ni igen konversationen?
Bekant ser bild på klättrare
- Oj det där ser ju helt omöjligt ut.
- Ja snudd på. Den leden ska visst vara en 8b+
- Vad betyder det? är det svårt eller?)

Jag försökte haspla ur mig nån beskrivning av vad som egentligen är "lätt", "lagom", "svårt", "skitsvårt" respektive "helt enkelt omöjligt, det måste vara trickfoto"

Jag sa att treor är typ det lättaste som är värt att kallas klättring. Fyror är typ vad nybörjare brukar klara. Vanliga motionsklättrare klättrar femmor och sexor. Sjuor kräver målmedveten träning. Klättrar du åttor är du bland de bästa i sverige och klättrar du nior är du värdselit.

Stämmer det på ett ungefär, eller är det alltför färgat av min egen nivå? ("Vanlig motionsklättrare")

Att jag undrar beror egentligen på de diskussioner som varit om bultar och access, och om tillgänglighet vs exklusivitet. Jag har några gånger varit på väg att slänga ur mig nån kommentar om "klippor för vanliga klättrare" men hejdat mig eftersom jag ärligt talat inte har en aning om vad som är en "vanlig" klättrare.

Så efter denna långa utläggning: Vad är egentligen en "vanlig" nivå? Var ligger de flesta idag?
 
Jag har hört av andra klättrare nån gång att "de flest klättrare kan klättra 6- efter några år men vill man klättra hårdare så krävs det målmedveten träning". Tycker väl att det stämmer i min värld också. Nu ligger diskussionen i sportklätter forumet och då är väl gränsen något högre än trad. Ditt påstående verkar sunt men skulle nog vilja dra gränsen vid 6, men sen så skiljer ju graderna rätt så regält i Sverige.

Och vad är en vanlig klättrare?
Någon som klättrar 2 ggr per år eller 20 ggr per år eller 150 ggr?
 
Ja vad som är "vanligt" är ju extremt luddigt. :)
Men låt säga såhär: vilka grader är det som klättras mest? Den enda statistik som finns är väl 8a:s och den torde vara lite skev...
 
Jag har hört och tycker det stämmer rätt bra, att en normalbyggd person som aldrig tidigare klättrat kan klara av grad 4 på topprepp. Med lite träning kan man komma upp på grad 5, men därutöver kräver mer målinriktad träning. Sen beror det väl helt på vad ledens svårighet är. Vissa tycker tak är svåra, andra tycker sprickklättring är svårt.
 
Kommer ihåg en artikel i en gammal Åka Skidor. Måste vara minst tio år sedan. Då beskrevs (de svenska) graderna så här:

4: Klarar de flesta bybörjare

5: Klarar de flesta nybörjare men kräver att du är lite tränad.

6: Kräver att du är vältränad och har lite erfarenhet.

7: Kräver att du är vältränad, har erfarenhet samt håller diet.

8: Kräver att du är vältränad, har erfarenhet, håller diet samt har kontakt med högre makter.

9: Kräver att du är vältränad, har erfarenhet, håller diet samt har kontakt med ONDA makter!
 
...jag ärligt talat inte har en aning om vad som är en "vanlig" klättrare.
Där ligger nog problemet. Innan man kan bestämma vad som är normalt för en klättrare måste man nog definiera hur mycket man minst måste klättra för att "vara" en klättrare.

För övrigt verkar det årda en viss gradförvirring. Citatet från Åka skidor kommer från Per Calleber om jag inte missminner mig medan den första gradsammanställningen verkar gälla franska grader. För du är inte världselit när du klättrar en svensk 9:a.
 
Frågan är väl också Hur och Vad man klättrar?!

I princip kan väl alla i Sverige klättra en sjuplus sportled om man bara tränar tillräckligt länge på just den leden, det betyder inte att man är en sjuplusklättrare utan kanske mer en sexminusklättrare med god vilja...

Att klättra ett antal sexplus tradleder tex, på första försöket, kräver en helt annan klättrare, där betyder det inte att man är en sexplusklättrare utan att man Är en sjuplusklättrare med stor erfarenhet...

peace
 
Så efter denna långa utläggning: Vad är egentligen en "vanlig" nivå? Var ligger de flesta idag?

Ett förslag, som några gjorde för skojs skull, är att ta statistiken från en svensk sida där man enbart klättrar för sk *scores*..... Rätt intressanta resultat man kan få ut därifrån, om det skall spegla klätterpopulationen. Skall se om man jag kan gräva fram det från ett forum där man diskuterade detta?
 
Instämmer

Tillägg till skillnaden mellan 6 och 7:

6:a: måste vara tillräckligt vältränad och klättererfaren för att klara ett kort crux

7:a: måste klara flera crux-move i ett sträck. Börjar ställa krav på att du har rätt kropp for leden ifråga.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.