Var prova TNF Prophet 65?

Jag är på jakt efter ny ryggsäck av det hyffsat stora och hyffsat lätta slaget. En kandidat jag kikat på är Prophet 65 från the North Face.

Problemet är att jag inte lyckas hitta den i någon butik för provning. Utbudet i Linköping och Lund är relativt väl genomsökt utan lycka.

Någon som vet var den kan finnas att prova (och köpa naturligtvis...), helt i närheten av dessa städer?

Andra kandidater jag inte provat men som ser trevliga ut på pappret är Osprey Aether 70 och Exposure 66. Haglöfs Matrix 70 har jag provat och den kändes helt OK, men man vill ju uttömma alternativen lite mer innan beslut! Tips på var de finns vore också uppskattat.

Eller är det bara att gilla läget och antingen köpa grisen i säcken eller nöja mig med Matrix 70?
 
Om du är i Lund och kan ta dig till Köpenhamn finns det en North Face store på Fields i Ørestad (hoppa av tåget lite efter Kastrup). Ta sen tåget vidare till Nørreport, så säljer både Friluftsland & Fjeld og Fritid Osprey. Men kanske bäst du kollar med dem att säckarna finns hemma (hemsidorna visar inte alla produkter). http://www.friluftsland.dk (även länk till TNF store; se under åbningstider & adresser)
http://www.fjeld-fritid.dk
 
Där nere kan jag tyvärr inte hjälpa dig, men har du vägarna förbi Stockholm finns den hos TNF:s egen butik vid Norrmalmstorg.
 
OK, jo jag anade att åtminstone butiken i Sthlm borde ha den... Gruff, lite väl långt bara för att prova en rygga.

Någon som kanske haft möjlighet att prova den sida-vid-sida mot en Haglöfs Matrix 70?
 
Ja, nu har jag testat båda. Eftersom jag är ute i samma ärende och var ledig idag så tog jag en sväng förbi TNF store här i Kbh. Nu hade de inte Prophet 65 hemma, så jag fick prova samma säck fast en storlek mindre. Första intryck: sitter bra, förnuftig vikt & pris, bra detaljer, smal i formen. Lite för mycket remmar kanske. Har dock bara en ingång, dvs från topplocket. Jag vill gärna ha snabb åtkomst till grejer också nerifrån eller från sidan på säcken. Visst kan man sätta saxen i den och sätta i blixtlås undertill om man är händig och vågar..

Testade också en Matrix 70 på Eventyr Sport vid Nørreport. Snygg, sitter bra, smal i formen, höjbart topplock (dock inga snabbspännen, men kan lätt fixas om man vill göra det till höftväska). Kan nog bli 80 liter vid behov. Väger en smula mer än Prophet, men hamnar i alla fall under 2 kg (och jag är alltså ingen UL fanatiker men vill gärna bära lättare än jag gör idag. Blir det FÖR lätt får man ju inga muskler! :) ). Öppning nertill med väl tilltaget sovsäcksutrymme. Nackdel: gnisslar! Det är aluminiumramen som stagar upp säcken som skapar friktion mot insidan av tyget. Tänkte dock prova med silvertejp och se om det funkar. Axelremmarna kanske i tunnaste laget, men visar det sig att det gör ont så får man väl lägga lite extra padding på. Som det kanske börjar framgå så köpte jag Matrixen... de hade 20% ombyggnadsrea och det var sista exet (de beställer dock nya imorgon) så det blev ett bra pris. Återkommer med recension när jag hunnit testa den bättre!
 
Tack för dina kommentarer!
Hur skulle du säga bärsystemet förhåller sig mellan de båda? Jag tänker främst på ex. avbärarbälte, axelremmar och stabilitet i aluminiumramen.
 
Hmm.. som säck kändes Prophet mer stabil och var kanske något mer rörlig i avbärarbältet. Lite styvare i axelremmar. Ingen av dem går ju att jämföra med en tungviktare där hela systemet är mer stabilt. Men jag tror Matrixen kommer att fungera fint upp till 20 kg (och mer ska det ju helst inte bli i en sån säck). Avbärarbältet på Matrix sitter tight och bra och har dessutom ett smart sätt att spänna åt bältet. Kan tyvärr inte göra ett ordentligt test förrän slutet av nästa vecka, så jag kan inte ge mer uttömmande svar än så just nu.
 
Osprey-säckar

Hej,

Jag tycker du ska också prova Osprey-säckar, bla Crescent-serien och Aether-serien. En fördel med deras höftbälte är att de kan värmas upp och sedan sätta på dig så att bältet formar efter dig. De sitter skönt och stabilt. Jagar du vikt, då är det Aether- och Exposure-serien som gäller.

Jonas
 
Jonas, även där har vi problemet med möjligheten att prova. I en förhållandevis stor stad som Linköping är det förvånansvärt ont om lättare, större ryggsäckar. Eller oxå har jag lyckats intressera mig för just de säckar som återförsäljarna själva valt bort av olika skäl ;) Där kan man iofs se en kanske viktig faktor. Om ingen ÅF har säckarna i sitt sortiment kanske de helt enkelt inte rekommenderar dem?

Förvisso kan många ÅF ta hem varor som inte ingår i sortimentet, men då som ren beställning/inköp. Lite märkligt att alla större kedjor *samtliga* satsar uteslutande på Haglöfs, Lundhags, Fjällräven etc. I den mån de har någon enstaka rygga från ex. TNF så har även där alla samma enstaka modell.

Så visst har vi ett OK utbud av ryggsäckar här i Linköping, det gäller bara att ha lite tur eller att inte låsa sig vid ex. de 3 modeller som jag siktat in mig på.
 
Problem med begränsat utbud i Sverige

Det är ett problem här i Sverige att det inte går köpa vilken säck som helst. Många gånger måste man resa till annan stad för att köpa ryggan. Eller att handla i rätt år när en butik säljer en ryggsäck-serie men nästa år slutar säljer märket. Själv köpte jag min Osprey i Malmö trots jag bor i Umeå. Jag passade på att köpa när jag var i Malmö på släktbesök. När jag har vägarna förbi Sthlm passar jag på att kolla butiker vid behov. Ibland känns det som en slags jakt för att hitta en bra rygga som passar mig.

Jonas
 
Nu har jag klämt på min nya säck, så här kommer en liten recension på Haglöfs Matrix 70 (otroligt vilka namn de hittar på...)

Bra: Smal, lätt, smidig, sitter bra. Gillar framförallt att den inte märks så mycket att man har på sig. Säkert suverän att åka skidor med. Min gamla MacPac (som länge varit min favorit & jag fortfarande kommer använda) känns som en stridsvagn i jämförelse. Har provat att gå & cykla med Matrixen med ca 15 kg i. Mycket följsam, sitter bra över höften. Inte så mycket vikt hamnar på axlarna, vilket är bra. Axelremmarna tillräckligt stoppade för att kunna ta lite mer tyngd. Skulle nog inte lasta säcken mycket över 20 kg, men det går säkert. Bra bälgfickor på sidorna och möjlighet sätta fast små sidofickor om man behöver hålla styr på småpryttlar mm. Ljus insida. Inte så mycket remmar och annat krafs som hänger & dinglar (till skillnad mot t e x TNF); en mycket ren säck m a o vilket tilltalar mig. Dock mer än tillräckligt med fästpunkter om man behöver extra utstyr på utsidan. Genomtänkta detaljer. Påse för vätskesystem. Elastiska band på framsidan och en dold ficka under det. Verkar inte behöva något regnskydd, men det är för tidigt att säga än. Ska hårdtestas.. (hej Haglöfs, kan inte jag få bli produkttestare snart...:) )

Mindre bra: Tyckte den knarrade för mycket, men det var ganska lätt åtgärdat; lindade aluminiumramen med silvertape, så blev den tyst (man får ta en liten bit åt gången, går inte att vira med hela rullen). Axelremmarna kanske skulle vara en smula tjockare, men det är för tidigt att uttala sig om. Visselpipan på bröstremmen ganska kass.

Sammanfattning: En mycket bra säck, snygg (i alla fall den svarta men det är ju en smaksak..), sitter bra, ren men ändå många smarta detaljer & fickor. Rekommenderas, speciellt som priset och vikten är förnuftiga (ok, jag fick den dessutom 20% billigare). Ger den 4+ (av 5) i betyg. Mer utförlig recension kommer i recensionsbanken när jag gått en långtur senare i sommar.
 
Tycker det är dags att någon nämner det nya märket i Sverige, Granite Gear - http://www.getout.se

Extremt lätta säckar som av många fått riktigt bra recensioner. Tyvärr har vi som köpt säckarna inte hunnit testa dem alltför länge, men jag är supernöjd med mina två, Virga och Vapor Trail.

Vapor Trail på 59 liter borde passa dina önskemål, drygt 1 kg. Eller en Nimbus Ozone på 62 liter på 1,4 kg.

Några hundralappar dyrare än från USA, men mycket billigare än jag trodde från början.

// Jocke, nej, jag jobbar inte för GetOut

EDIT - länken blev konstig..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
majjen Var hittar jag många ryggor? Transportera 17
empans Var hyr ni bil? Transportera 9
TheDude Höftbältets placering. Exakt var? Transportera 16
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Reichhi Lightwave Ultrahike 60 - Var att köpa? Transportera 0
pal2 Golite Quest - Var köpa? Transportera 9
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
fson Var köpa stora kraftiga plastpåsar? Transportera 6
estetdrägg Vita blixten - var köpa i stockholm? Transportera 10
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
perdans större kylbox - hitta var Transportera 5
Monika1 Var reparera trasig ryggsäck bäst? Transportera 4
Tidenztand Gungner var hittar man den. Transportera 0
nordqlin Var kan jag köpa nytt spänne till ryggsäck? Transportera 3
lllusion Var hittar man Vaude försäljare? Transportera 6
rikard_wiberg_hotmail.com var finns Bergans/Karrimor? Transportera 7
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
JosseRitzman Var kan jag köpa Modan Ryggsäck Transportera 5
modan Var köper man Arcteryx Ryggor i Kanada? Transportera 1
pqrstuv Var köpa FlashFlo eller Day Trekker? Transportera 0
mzr Var finns Karrimor? Transportera 3
tanya var köpa ryggsäck Transportera 14
esno DaKine var i Stockholm ? Transportera 0
Nyman Var kan man hitta billiga militärcyklar? Transportera 2
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
Var kan man köpa Svensk plastskalsrygga? Transportera 1
Nyman VAr kan man köpa m/90 uppdragssäck? Transportera 8
Var kan jag köpa en Berghaus Vulcan/Atlas? Transportera 4
Var köper man Berghaus? Transportera 2
FruNalleman Vilka damsäckar är värda att prova? Transportera 17
hansthomas Nån som prova nya Alpinist? Transportera 5
rikard_wiberg_hotmail.com prova ryggsäckar Transportera 22
magni Prova ryggsäck i gbg? Transportera 2
tiotavi TNF Spindrift Transportera 0
xfredrikx The North Face Zealot 70 Transportera 6
Trilla TNF fusebox modern näverkont? Transportera 4
Martin90100 tnf skareb 55 Transportera 2
Farbrorvattenmelon TNF Nor Pod... Transportera 0
anod Byta höftbälte på TNF Transportera 1
honkamaa TNF rygsäckar på nätet? Transportera 2
ArneJ TNF Prophet Transportera 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.