Var finns snabbriset nuförtiden?

Låter intressant att pröva! Skulle du vilja berätta lite närmare hur du går till väga? :)
Jag bara rör runt dem i en stor gjutjärnsstekpanna, ihop med smör som jag tillsätter gradvis tills kornen inte längre vill absorbera mer. Medelhög värme, ständig omrörning, det ska börja dofta gott men får absolut inte bli brunt.
Tyvärr inget riktigt recept med mått, tid, temperatur etc, jag gör nästan allt "på känn" och långsamt uppbyggd erfarenhet. Pröva dig fram, det går ju i princip inte att misslyckas bara man inte ökar stektempen för mycket.

Behöver man stora mängder, kan man mätta bulgurkornen med smält smör och bre ut ett jämnt och tunt skikt i en långpanna på ca 175 grader. Tid allt mellan 8 och 15 minuter beroende på ugn och bulgursort. Måste passas jättenoga, spannet mellan "klart" och "bränt" är minimalt. Jag tycker nog att stekpannevarianten är både säkrare och ger ett godare resultat.

Jag bara rör runt dem i en stor gjutjärnsstekpanna, ihop med smör som jag tillsätter gradvis tills kornen inte längre vill absorbera mer. Medelhög värme, ständig omrörning, det ska börja dofta gott men får absolut inte bli brunt.
Tyvärr inget riktigt recept med mått, tid, temperatur etc, jag gör nästan allt "på känn" och långsamt uppbyggd erfarenhet. Pröva dig fram, det går ju i princip inte att misslyckas bara man inte ökar stektempen för mycket.

Behöver man stora mängder, kan man mätta bulgurkornen med smält smör och bre ut ett jämnt och tunt skikt i en långpanna på ca 175 grader. Tid allt mellan 8 och 15 minuter beroende på ugn och bulgursort. Måste passas jättenoga, spannet mellan "klart" och "bränt" är minimalt. Jag tycker nog att stekpannevarianten är både säkrare och ger ett godare resultat.
Tack! "På känn" låter tillräckligt noggrant!

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Vi är nog inte många som på riktigt saknar det nedlagda snabbriset från Uncle Bens, åtminstone inte smaken. Att gå över till Bulgur är som diskuterats i tråden en möjlighet men jag vill ha variation och använda diverse olika kolhydrater i min torkade fjällmat (tack ändå joanna för det utmärkta tipset om att rosta bulgur). Riset har ändå sin plats och vissa rätter kräver det.

Jag har följt upp inlägg #20 - testat med basmatiris och dra på eftervärme. Men att bara göra ett uppkok och låta det stå i grytmysare funkar inte riktigt för mig (eller tar för lång tid). Fick bättre resultat med uppkok - vänta 10 minuter plus tre minuters försiktig kokning. Då använde jag basmatiris från Lidl av märket Golden Sun - har funnit att det kokar jämförelsevis snabbt. Finns andra metoder och produkter som bör provas?

Senast ändrad:
Provade nog bara 1 förp snabbris ingen höjdare.
Torkar makaroner och köper Felix potatismos,+kidneybönor och röda linser ,ärtsoppa,ev egna bladgrönsaker.
Torkar kalkon och lax men helst torsk,provat ägg går men tar lång tid.
Till gröt torkar jag röda vinbär och köper russin eller plommon (ej svavlade torkade frukter).
Köpt torkat nötkött från finland om ej hunnit torka eget ok i pris och smak.
Övrigt: torkade soppor eller färdiga rätter har jag slutat med,kan ev ha tillkommit något ätbart sista åren men ej testat.
Salt och några olika kryddor har jag med som kajennpeppar,paprika,+några till efter vad som finns hemma.
Har 1 större krydd plastburk med stort lock som jag häller torkade maten i på morgonen och sedan från lunch häller lite vatten efter hand till nästan svällt klart och då går tillagningen ganska fort med bara lite uppvärmning kryddning och ca 1/2 dl olja för energiinnehållet och gör att att det inte bränner vid så lätt när man glömmer röra om hela tiden eller haft på lite för mkt effekt på köket Otimus vega som går att småkoka på ifh till de flesta toppmonterade lätta ostabila kök som de flesta har pga låg vikt.(testade även detta men var för riskabelt dels ur brandsynpunkt då kom nära tältduk i Absiden sedan risken välta byttan vid omrörning och missa middagen,till att enbart värma vatten och äta ur en påse med div kemikalier och lite råvara kan man ju anv toppkök).
Skulle jag 193L och mkt packning köpa mat skulle jag få köpa minst 2 påsar till varje måltid tex räcker 12 p potatis pulver till max 4 gånger ca 6-7 dl färdigt mos gröt på 3 dl havregryn året om även på tur (utom hemma när högsommarvärme några dagar med fil el annan syrad mjölk )om ej ska somna hungrig alla planerade dagar på en tur + att jag klarar att inte äta några dagar på slutet om väder eller ev skador gör att man får vara ute någon dag extra.

Jag torkar ris själv och andra gryner för den delen, tex quinoa bli riktigt gott.
Koka valfri fullkornsgryn och sedan breda ut i en ugnsform tunt och torka på låg värme. Enkelt. Sedan bara hälla på kokhet vatten och det är klart.
Testa hemma först.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.