Var finns den orörda snön.

När man som jag har familj och och vill ha en fjällvecka i mars så hoppas man ju på att få åka lite offpist också.
Att då bege sig till Åre, Vemdalen, Ramunberget eller någaon annan hip skidort så innebär det att man får trängas med drösvis med Freeridare i offpisten.
Nu brukar inte undertecknad bege sig till dessa skidmetropoler utan istället välja ett familjealternativ som t ex Lofsdalen och Bydalen där det mest brukar vara just familjer och tunsått med Freeridare.Detta innebär att om man bara letar sig bort ett par hundra meter ifån pisten så kan man finna en hel del orörd offpist.
Andra fördelar med en mindre skidort är naturligtvis kortare liftköer, kortare barköer och lite trevligare stämmning. Nackdelar kan vara att det inte är världens bästa afterski samt att det kan vara svårt att hitta någon att åka med "det är hål i huvudet att åka offpist själv".
Finns det någon familjefar där ute som har förslag på andra skidorter i samma kategori så är jag tacksam för lite info om dessa.
Ha det och kom ihåg. Bättre lössnö än snölös,
Eder
Oldgen
 
Björkliden eller Abisko!

Du kan nog till och med köpa ett liftkort som gäller Björkliden, Abisko , Riksgränsen (är inte helt säker på om dom är med) och Narvik.

Tåget går fm och em mellan orterna. Stannar även på stationer mitt i fjällen där du kan kliva av och på för toppturer. Vassijaure station är ett sådant exempel....

Mitt tips är Björkliden som bostadsort under skidveckan. Skönast stämning. Dock är det nog lättare att hitta off pist kompisar att haka på i Abisko.

Lycka till med skidsemestern.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.