Var finns de högsta inomhusväggarna?

Hej på er!
En av utmaningarna med klättring för mig är att övervinna höjdkänslan. Är nybörjare och bor nära Klättercentret i Solna som verkar bra, men där är väggarna bara typ 10 meter. Hur ser det ut på de andra inomhusställena i Stockholm? Vill kunna klättra "hur högt som helst" i takt med att tekniken förbättras!
Paula
 
Om jag inte har alldeles fel är väggarna som högst 14 på Klätterverket och 13 på Karbin.

Det finns ännu högre klubbväggar i t ex Jönköping om jag minns rätt. Och den högsta väggen vet jag inte vilken den är!

För att vänja sig vid höjder är det inte bara höjdmetrarna som har betydelse, utan även hur exponerat eller luftigt leden går.

Allmänt så känns det väl mer på en brant arête än i ett flackt dieder. Det finns ju luftiga leder (t ex Sjuochenhalvan...), som ändå är tekniskt lätta på Häggsta, ifall du vill öva utomhus.
 
Tack för svaret! Visst har du rätt, det är inte bara antal meter på pappret som påverkar upplevelsen av höjd... Får väl ta mig ut till Nacka!
Paula
 
Säter

Har för mig att Sveriges högsta inomhusvägg finns i Säter (23 m om jag minns rätt). Jag har dock aldrig varit där.
 
Mezzner; sa:
Det finns ännu högre klubbväggar i t ex Jönköping om jag minns rätt. Och den högsta väggen vet jag inte vilken den är!

Jönköpings klättervägg är varken hög eller mkt att hänga i julgranen... Kan det ha varit Linköpings du tänkte på??? 14 m hög.
 
Ix; sa:
Mezzner; sa:
Det finns ännu högre klubbväggar i t ex Jönköping om jag minns rätt. Och den högsta väggen vet jag inte vilken den är!

Jönköpings klättervägg är varken hög eller mkt att hänga i julgranen... Kan det ha varit Linköpings du tänkte på??? 14 m hög.

...vänta bara... Väggen i Jönköping finns ej längre. En ny ( och julpyntsduglig) kommer att invígas till hösten.
 
takoma; sa:
Hej på er!
En av utmaningarna med klättring för mig är att övervinna höjdkänslan. Är nybörjare och bor nära Klättercentret i Solna som verkar bra, men där är väggarna bara typ 10 meter. Hur ser det ut på de andra inomhusställena i Stockholm? Vill kunna klättra "hur högt som helst" i takt med att tekniken förbättras!
Paula

Övervinna höjdkänslan ser jag inte någon poäng med, men däremot är höjdrädslan bra att öva bort. Jag tycker att det bara finns ett bra sätt att kunna klättra avslappnat, tämligen oberoende av höjden, och det är att falla mycket och ofta. Att få fallen till en naturlig positiv del av ens klättring, istället för katastrof, obehag och misslyckande, är något jag rekommenderar ALLA.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.