Vanskapta fötter!

Har nog världens mest vanskapta fötter. Hittar inte en enda känga som verkar att fungera i längden för mig. Dom är breda och höga över vristen, samt lite "ur vinkel". Har ägt tre par lundhags, men på alla tre paren så får jag sånt satans tryck över dom yttre fotknölarna, och skvavsår under dom. Det verkar som att cellgummikanten är för hög för mina fötter. Och jag har provat att lägga i en hälkil, men det var så obekvämt. Och har haft dom uppe på lundhags för att "höjja visten" och lästa ut dom bredden. Dom var ett par syncro mid, men utan nåt bra resultat. Kängorna som jag har ägt är: , Professional Opti, Syncro Mid och Belilne Har även provat meindl performance, men dom är för smala och GT annars grymma! Nu går jag omkring i ett på Sievi jobbarkängor som funkar, men är för mjuka i sulan.



Vill helst ha ett par ofodrade kängor med höga skaft, typ lundhags. (bör vara lätta att torka).

Någon som har några förslag på vad jag ska köpa för några kängor?

Nu känner jag att ni är mitt ända hopp!
 
Meindl Island Pro finns i flera olika varianter där en har bredare läst. Om du sedan funderar lite på vilken metod du använder för att knyta kängan kan du nog troligen få den att sitta riktigt bra.

http://www.fieggen.com/shoelace/lacingmethods.htm

De varianter som främst kan vara intressanta att titta på är de här:

http://www.fieggen.com/shoelace/gaplacing.htm
http://www.fieggen.com/shoelace/traintracklacing.htm (enstaka för att "segmentera" hårdheten)
http://www.fieggen.com/shoelace/segmentedlacing.htm
 
Tänkte precis detsamma. Jag har tom en mall till Lundhags hemma nånstans. För nåt år sen var det inga fantastiska summor för skräddarsytt. Kanske en femhundring mot standard.
 
Tänkte precis detsamma. Jag har tom en mall till Lundhags hemma nånstans. För nåt år sen var det inga fantastiska summor för skräddarsytt. Kanske en femhundring mot standard.

Dessutom blir dom gjorda i Järpen, De vanliga sys i Portugal.
Ett par som jag beställde var så dåligt sydda. Skillnaden mellan höger och vänster var så häpnadsväckande
att man kan undra hur dom hade gått igenom kvalitetskontrollen. Dessutom hade den vänstra sneddragit sig i sulan.
 
Hanwag har också flera olika bredder på sina läster. Kanske något att titta på. Finns både med och utan Gore-Tex. Har själv utan medan min fru har GT i sina Hanwagkängor .


Sent from my iPhone using Tapatalk • Skickat från min iPhone via Tapatalk
 
Hanwag kan jag också rekommendera. Jag kör med en modell som heter grünten. Skinn utan -tex, med utbytbar sula. Tips även om det är fult, prova ut lokalt och skanna nätet för bättre priser. Mina kostade 2599 på naturkompaniet, ca 1600 inkl frakt från cooloutdoor.dl

Jag har också lite av ankfot, denna är inte den bredaste utan att ganska tajt, nu har den gett med sig och sitter perfekt.

Skickat från min HTC One S med Tapatalk 4
 
Tack för all hjälp...

Nu har nästan mitt kängdilemma löst sig, blev ett par Lowa Outback boots. Verkar att fungera fint änslänge. Annars får det bli M90 kängor, dom är ju så breda och fina.

Tack än en gång för alla tips!
 
Motsatt problem– smala fötter

Kapar den här tråden då TS verkar ha fått svar på sitt problem.

Jag har istället problem med smala fötter, en extremt smal läst, och lätt plattfot som gör att min fot inte bygger särskilt mycket uppåt, vilket förvärrar smal-fot-problemet.

Relativt långa blir mina fötter dock gärna i annars passande storlekar. Blåa stortånaglar är en klassiker.

Kör i teorin inläggssulor för att motverka pronation- och plattfotstendensen, men i praktiken använder jag dem aldrig.

Haglöfs Solid Lite bröts in med mycket smärta och har väl fungerat OK men egentligen aldrig kommit i närheten av att passa bra.

Någon som har några idéer på märken / lösningar som kan passa?
 
Jag har också ganska avlånga låga platta fötter.

Lågsko: den som har visat sig passa bäst efter snart oändligt antal mer eller mindre lyckade försök, är Scarpa Zen. Sitter som en fläskläpp, och är otroligt slitstark i sulan, skinnet och fodret i hälkappan! Den verkar vara perfekt formad runt min bananfot. Har gått många mil och även till vardags på 4 år, tror aldrig jag haft någon sko så slitstark faktiskt!
Salewa har också ganska smala läster. La Sportiva.

Kängor: Har dock inte provat Scarpas kängor ännu, jag har ett par bastanta Asolo som sitter mycket bra trots att de inte ser så smala ut, och ett par Garmont som är supersmala (nästan för smala faktiskt).

Summerar jag vilka märken som sitter bra på mina fötter blir det mycket italienskt alltså. Så detta blir mina förslag till dig att prova för dig! Många av dessa modeller har snörning långt fram på foten mot tårna, också bra för att få fast foten ordentligt i skon.

Sen kanske jag borde nämna att du inte behöver bli förskräckt om storlekarna verkar små, jag har "normal svensk 40", men i de italienska skorna och med en tjockare vandringsstrumpa kan det bli upp till 41 2/3. Men ofta finns ju längdmåttet på foten i mm också, på det kan man ju se att det är rimligt, oavsett vad storlekarna säger (40, 41, 7 US, 8 UK, dam eller herr, etc.). Jag är nu så gammal och ful att jag har slutat bry mig som jag gjorde som ängslig tonåring vad det står för siffror i storleken, bara skorna passar!

Tips på smala läster:
- AKU
- Asolo
- Garmont
- La Sportiva
- Salewa
- Scarpa

Andra tips att utforska hur det passar bäst för just dig:
- iläggssulor som du själv skriver att du inte har riktigt förlikat dig med, jag gillar Superfeet, men kolla även såna som man ska värma för att passa till ytterligare lite bättre, typ Sole, om du inte har "riktiga" ortopediska sulor,
- snörningstekniker och låsningar för att hålla foten på plats, kanske även skoremmarna i sig, att de låser bra,
- val av strumpor som fyller ut och dämpar på bra sätt.

Vi brukar ofta turista och vandra/åka skidor söderöver i Europa, så att passa på att titta, klämma, prova friluftsskor i Tyskland, Italien, Österrike är en del av semesternöjet för mig!

Lycka till!
Återkom gärna om du kommer på några genombrott för oss smalplattfötter!
 
Bra tråd! Jag för min del har väldigt breda fötter, hög vrist, höga fotvalv och allmänt konstig form i största allmänhet. Till vardags köper jag en dansk sko som heter "duckfeet". En riktigt bred sko, som jag ändå måste lästa ut i över en storlek. :)

Jag har pratat med Lundhags, som faktiskt kan lästa ut även sina kängor. Just nu har jag en storlek för stora Lundhagskängor med optiläst, så om jag gör det blir det knasigt åt andra hållet. Fast nästa gång ska jag definitivt beställa ett par Lundhags och sen be dem fixa kängorna så de passar perfekt. Det är ju trots allt en känga man har i många år.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.