Vandringsväg vid kebnekaise

Guest

Gäst
Var förra sommaren ute och vandrade med min kompis och min farmor,och kom precis lagom till de stora skyfallen runt nikkaloukta-området. Skulle igentligen tagit vägen från kaitumälv, vidare till tjounajokk, och sedan svängt upp till Nikkaloukta. Tyvärr så visade det sig att myrarna var totalt igenfyllda med vatten.( På sina håll var det mer än en meter mer vatten än vanligt!).Vi förstod att vi aldrig skulle klara att vandra hela den vägen, är ju ungefär en mil myrmark från kaitum till tjounajokk.(efter tjounajokk tar sedan fjällen över).Så vi gick tillbax till kaitum, i hopp om att det eviga regnandet skulle ta slut. och det gjorde det också,och solen sken som bara den. Men en erfaren vandrare skulle förstå att det här, det var bara lugnet före stormen, och till och med en 14-åring som jag förstod att något skulle hända framåt kvällen. Nåväl, när vi tillslut kom tillbax till Kaitum, så var vi rejält trötta, och vi slog upp tältet och gick och badade i kaitumälv....ah.....Längre ut i strömmen slog harrarna för fullt, men trots ihärdigt fiskande med både fluga, haspel och mete, så ville ingen ha oss.Troligen berodde det på det höga vattenståndet, eller rättare sagt, det gjorde det....
Framåt kvällen började moln torna upp sig, och vi började bli lite smått oroliga. När vi sen gick in i tältet var det fortfarande samma väder, men det regnade ju åtminstone inte.
När klockan var ungefär elva vaknade vi av något som lät som en moped. Denna någon som satt på mopeden ringde sen i kyrkklockan(Vi hade slått läger bredvid kyrkan precis).Vi trodde det var någon som hittade på busstreck, men så var det inte, för senare fick vi reda på att det var varningen för det oväder som skulle komma, och vilke oväder det kom. Vi räknade ut, eller rättare sagt gjorde kyrkans regnmätare det, att det under sex timmar kom över 120 mm regn!..Betvivlar det inte.iallafalll, så vi fick överge vårt fina tält som vid det här laget var översvämmat med 1 cm,, och ta vår tillflykt till den ständigt öppna kyrkan.Vi väntade ut stormen, coh när det väl var slut( omkring sex på morgonen)så började vi fixa mat, svor över alla dränkta saker, och torka allting. Timmarnaa gick, och vid tolv på dan eller nåt, kom det en snäll samekvinna och frågade om vi sovit i kyrkan inatt...Och vad annat kunde vi svara. Men, hon tyckte att det var bra, och hon sa, att guds hus är öppet för alla. Men ska jag vara riktigt ärlig, så lyssnade jag inte så mycket. iallfall så blöev vi bra vänner, och hon bjöd hem oss på middag och hjälpte oss med våra saker. Och vilken middag det sen blev! Ungsbakad röding med potatismos och hjortronkräm till efterrätt....WOW!
Sen så fortsatte hon att pyssla om mig, min kompis och min farmor, men det, där är en annan historia............


Nåväl, bort från denna berättelse och nu till inlägget i sig:

Undrar om någon annan har någon kul väg vid kebnekaiseområdet som är bra och naturskön( fiskeplatser också)?
Har hört mycket av min farmor att Sälka singivägen ska vara bra, men nu överlåter jag valet till er......Skriv in
 
Gå till Nallo

Hej!

Dagens tips: Gå den sk "jojo-leden" från Tarfala (nordost om Kebne fj.stn) upp till Nallo. Denna leden är underbar, mindre folk och mera friluftskänsla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
anod Kommentera vår vandringsväg! Fjällvandring 2
orca Planering av vandringsväg... Fjällvandring 2
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Arctic Fox Glaciären vid Leirvattnet. Övergång där? Fjällvandring 6
friluftaren Sockor vid vandring sommartid? Fjällvandring 16
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
Pwe Parkera vid Nulltjärn? Fjällvandring 1
pal2 Kåtan rasad vid tältlägret vid Pallinjokk Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.