Vandringstips Spanien

Har senaste sex åren vandrat i Padjelanta med barn och fru.
Är sugen på att prova Spanien men orolig att hamna på grusvägar med massa turister.

Har någon tips på mysig vandringsled med tonvikt på stig, närhet till natur, gärna högre höjd, mindre folk?
 
Alpujarras

Jag har vandrat i Alpujarras på Sierra Nevadas sydsluttning, underskön natur och strålande väder i slutet av oktober det året. Själv var jag med på guidade dagsturer under en veckas tid, vi slet inte alltför mycket på grusvägarna. Även för den som inte ser sig som "turist" måste det finnas hur mycket leder som helst. Våra turer utgick från byn Bubion.

Annika
 
Vandring i Spanien

Jag har vandrat en del på Gran Canaria. Häftigt och kuperat. Gott om billiga resor.95 % av turisterna stannar nere vid havet så det är inte så mycket folk som man kan tro
 
Vandring Spanien

Jag vandrade för ca 10 år sedan, mest dagsvandringar, i Kantabrien och Asturien, (nära Santander och Oviedo) i bergskedjan Picos de Europa. Vackert och annorlunda. Där fanns andra turister, men inte överdrivet många. Jag vet inte om det finns längre vandringsleder.

Kom just hem från Andalusien, Alpujarras som redan nämnts är verkligen häftigt. Lecrin-dalen lite längre västerut, är lite mer "civiliserat", "småbergigt" område med fruktodling (apelsiner, olivlundar, mandelträd) på bergssidorna. Kanske mest lämpat för dagsvandringar?? Men vandringsled GR7 genom Andalusien passerar här.

http://www.treksierranevada.com

Reste för ett par år sedan genom Sierra de Grazalema, längre västerut i Andalusien, och det såg också vandringsvänligt ut.

Jag tror det finns hur mycket som helst vandringsområden i Spanien. Det är inte alltid det går att hitta någon som kan något annat än spanska.
 
Det uppenbara svaret är väl Pyreneerna, speciellt kanske de östra. Lämpliga områden kan bero på årstiden; det har iår fallit mycket snö. Man kan lätt lägga upp en åtminstone veckolång tur i och kring Andorra (som geografiskt sett hör till Spanien).


lite bilder:

http://www.huthyfs.com/
 
Hur länge har ni tänkt vara ute?
Jag har vandrat rätt mycket i Spanien, på de leder som går mot Santiago.
Du kan se de flesta här: http://www.gronze.com/
Jag har gått Via de la Plata, Camino de Madrid, Camino del Salvador, Camino Primitivo, och Camino Olvidado.
Tyvärr så innehåller de alla en del sträckor på grusvägar och asfalt. Jag tror man får räkna med det om man ska gå långt. Det är inte så många som vandrar de mindre kända lederna.
Camino Primitivo var finast tycker jag, men inte heller där kommer man helt undan asfalten.
 
Södra Spanien

Var i Spanien man skall vandra bör nog styras lite av årstiden. Jag bor i Andalusien i södra Spanien och här finns utmärkta vandringlseder, men man bör nog undvika Juli / Augusti om man vill vandra här - då är det helt enkelt för varmt. Resten av året däremot är det helt perfekt, allra vackrast är det i februari till maj, men september- november är också fint.

Sierra Nevada känner säkert många till och sydsluttningarna där erbjuder hur mycket som helst. Själv åker jag ofta upp till Sierra de las Nieves eftersom jag bor i Coín och har inte mer än en knapp timmes bilåkning innan jag är mitt uppe i bergskedjan. Och det är definitvt inte mycket turister där, det är en del lokalfolk ute och vandrar, men i stort sett bara på helgerna.

Se gärna på mina bilder från mitt närområde.

Vill man ta ett dopp i havet så är det heller inte långt bort, jag har en halvtimmas åkning till medelhavet, de bilderna finns här:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mepe70 Vandringstips i närheten av Geneve? Trekking 0
storfamiljen Vandringstips Hokkaido? Trekking 7
4000mil.se Vandringstips Sri Lanka? Trekking 4
lawe Vandringstips Kanarieöarna vecka 7 och 13 Trekking 5
OscarBerndtsson Vandringstips i Europa sökes Trekking 9
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
Anna_W Vandringstips på Sardinien? Trekking 0
arfsnarf Vandringstips centrala Pyreneerna, tack! Trekking 0
Tauer Vandringstips på Gran Canaria sökes Trekking 4
Patrika Vandringstips på Kreta önskas Trekking 2
hoxel Vandringstips Chamonix i maj Trekking 4
petmeu Vandringstips nära Geneve Trekking 8
hsalberg Sydafrika, vandringstips? Trekking 0
bengtoste Costa Rica - vandringstips Trekking 1
littlebigohrn Vilken guidebok är "bra" för vandringstips i Portugal? Trekking 0
Maffe Vandringstips - Österike eller Schweiz?? Trekking 4
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
Vivika Sierra Nevada Alpujarras Spanien ??? Trekking 1
lost_in_time Någon som vill hänga på till Spanien? Trekking 0
rockyduderino GR7 Spanien Mars Trekking 1
defrgt55 Norra Spanien i höst? Trekking 0
Skipper_ Pilgrimsleden i Spanien - med tält? Någon med erfarenhet? Trekking 2
Karpaterna.se Kartor Spanien Trekking 4
Karpaterna.se Vandra i Spanien april/maj Trekking 16
dangermouse Dagsturer i södra Spanien Trekking 1
Trekkern Nya foton: Picos de Europa - Spanien Trekking 0
Trekkern Vandring i Picos de Europa.(Spanien) Trekking 4
jecka Vandring i norra Spanien Trekking 0
alis Mulhacén - Spanien Trekking 2
rubing Spanien!? Trekking 3
utter Bestigning av Mulhacén (i Sierra Nevada, Spanien) Trekking 0
beo Sierra Nevada Spanien Trekking 6
pilgrimen Camino de Santiago i Spanien Trekking 0
pasi.rantala Camino de Santiago i Spanien Trekking 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.