Vandringstips nära Geneve

Min dotter och jag skall vandra 4-5 dagar inom rimligt avstånd från Geneve i månadsskiftet juni/juli. Vi är tacksamma föa alla tips - vi är vana friluftare och vill gärna gå mellan hyttor, men utan rep och stegjärn.
 
Parc Naturel régional du haut Jura

Bor själv i Lyon i Frankrike. Det närmsta ställe jag kan tänka på är just "Parc Naturel Régional du haut Jura". Det är väl inget högalpint område direkt. Högsta topp är strax under 2000 m. Men jag är säker på att det finns bra områdena att vandra på även i Schweiz. Hur långt ifrån Geneve är ni beredd att åka?
 
Avstånd Geneve

örten; sa:
Bor själv i Lyon i Frankrike. Det närmsta ställe jag kan tänka på är just "Parc Naturel Régional du haut Jura". Det är väl inget högalpint område direkt. Högsta topp är strax under 2000 m. Men jag är säker på att det finns bra områdena att vandra på även i Schweiz. Hur långt ifrån Geneve är ni beredd att åka?
Helst inte mer än några timmar med allmänna kommunikationer från Geneve, dvs vi ska kunna vandra även transportdagarna. Den mest uppenbara turen är att ta båten till Evian och sedan gå GR5:an söderut till Chamonix. Cruxen är dels att det lär bli en väldigt lång etapp pga hyttavstånd, dels att början till stor del går på vägar.
 
Re: Avstånd Geneve

petmeu; sa:
kommunikationer från Geneve, dvs vi ska kunna vandra även transportdagarna. Den mest uppenbara turen är att ta båten till Evian och sedan gå GR5:an söderut till Chamonix. Cruxen är dels att det lär bli en väldigt lång etapp pga hyttavstånd, dels att början till stor del går på vägar.

TIll stor del på vägar är en överdrift, men det är stora höjdskillnader, man går långt ned i dalarna, till kanske 700 meters höjd, vilket
också innebär en hel del skog. På ett ställe tappade jag markeringarna, trots att jag
letade mig tillbaka, och fick
klara mig med kompass - att hålla stadig kurs i skog,
utan stig eller tydliga landmärken är inte det lättaste, men det gick.


Ingen tvekan om att
GR5 blir mycket intressantare fr o m col du Bonhomme
 
Nyon

Allmänna kommunikationer:
Ta lokaltåget till Nyon, ligger mellan Geneve och Lausanne på norra sidan av sjön. Härifrån går det någon typ av lokaltåg rakt upp i bergen (Jura?) norrut. Det är sådär knappt 15 år sedan jag var där, så det är med reservation för minnesluckor. Men jag har för mig att det fanns en del vandringsleder och så i området. Inte lika häftigt som Chamonix, men kanske kan vara värt att kolla upp? (Vi var bara ute över dagen, så vi tog bara tåget upp, och gick tillbaka.)
 
Feedback

Feedback på den ursprungliga frågan vill säga. Själva turen börjar på måndag.

Det kom inte så många ideer som jag hade hoppats på som svar på min fråga ovan, men efter idogt surfande och studie av 100 000 delskartan och en del telefonsamtal har vi nu en plan, biljetter och bokningar på plats. På måndag morgon flyger vi till Geneve och tar oss sedan med buss till Morzine och vägslutet sydost därom. Därifrån vandrar vi på fem dagar via Col de la Golese-Refuge Bostan-Corne au Taureau-Vogealle-Cirque de Fer a Cheval-Sixt-Col d'Anterne och Brevant till Chamonix.

Vi tycker att vi fått ihop en bra rutt med 5-6 timmars dagsetapper och övernattningar i hyttor. jag fantiserar redan om hur Mont Blanc gradvis syns alltmer för att på slutet helt dominera blickfånget. Den enda osäkerheten är just nu att vi inte vet hur mycket snö det är på de högre avsnitten, kanske måste vi ändra planerna när vi väl sätter igång!
 
Ha en god tur

Det låter riktigt härligt det där. Önskar att jag också får tid med en sådan fin tur i framtiden. Hoppas ni får en bra tur! Jag tror inte du behöver oroa dig för snödjupet. Har kollat på http://www.meteo.fr och enligt prognosen finns det ingen snö på de toppar i alperna som jag har kollat på som ligger runt 3000 m.
 
Mera feedback

Nu är vi hemma igen efter, bl.a., 5 dagars vandring i de franska Alperna från strax söder om Morzine till Chamonix. Växlande väder, häftiga berg, väldigt lite folk och en bra upplevelse för både far och dotter! Jag har med viss möda lagt in några bilder i mitt fotoabum här på Utsidan för den som kan vara intresserad.
 
Hmm

Hittade denna gamla tråd i jakt på lämplig rutt för långhelgsutflykt. Funderade på om snödjup och sådant kan vara problem längs en sådan sträcka då det är rätt tidigt på säsongen och om man hinner på en helg torsdag till söndag. Det verkar vara lågsäsong med transporter i maj till skidorterna men i juni verkar det kunna vara bättre läge.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.