Vandringsrelaterade skador

Det är väl inte bara förunnat löpare att dra på sig skador som de kan grina om på internet.

Vilka är de typiska?

Själv har det mer en gång hänt att jag översträcktt axeln när jag tar på mig ryggsäcken efter att jag inte släppt på axelremmarna när jag tog av den. Klockan fastnar och så står man där som någon förvriden staty.
 
Skoskav :)

Själv har jag snubblat på en 2 cm stor sten och ramlat. Bröt inte båtbenet (eller vad det heter) men däremot två mellanhandsben. Metacarpale vet jag numera att de heter.

Jag kan tänka mig att diverse "snubbelskador" är de vanligaste.
 
Skoskav :)

Själv har jag snubblat på en 2 cm stor sten och ramlat. Bröt inte båtbenet (eller vad det heter) men däremot två mellanhandsben. Metacarpale vet jag numera att de heter.

Jag kan tänka mig att diverse "snubbelskador" är de vanligaste.

Halkskador är nog också en stor orsak. Sedan har vi följdskador från båda olyckstyperna, det är när kroppen parerar och man undviker att slå runt, utan sträcker och tänjer sig. Med runt 20 extra ovana kilo på ryggen kan reflexen för att hålla balansen ställa till nog med problem, för muskler senor och leder.

Sedan finns det skador som man råkar ut för på grund av att det gått bra tidigare, typ fyller på T-doja i köket, det är varmt och har inte slocknat... tänder kök i absiden och den skickar en rejäl låga... täljer lite dumt mot sig och lyckas placera kniven djupt i hand, ben eller bröst (har snopet sett hur 3 cm kniv syns på översidan av handen medan resterande del och skaft befinner sig på andra sidan.)... Fleceekläder är plast, du får fruktansvärda brännskador om det smälter fast i huden. Är man ute tänk före inte två gånger, utan 4-5 gånger "Vad kan hända?"

Friluftsliv är fullt av risker, men det är livet också, på en vanlig landsdväg möter man en bil i 90 knyck, det tänker ingen på att man har döden mindre än 1 meter från din backspegel då!
Men där klarar du det utan att behöva tänka på grund av att du har lärt dig hur du ska göra, att vara ute är samma sak, lär lyssna, ta inte för stora äventyr för snabbt!
 
Klanta sig med köket är väl inte en specifik fara vid vandring?

Nix, det kan ske när som helst bara olyckan är framme. Men är du ute på en gottväders tur över dagen är chansen mindre, än om du är ute en vecka och trött kommer fram till stället du tänkt slå läger över natten och det är dåligt väder...

(I lumpen har jag varit med om soldater som gjort gröntjänst, fältövningar, sedan haft en "Strapatsövning" och efter runt 20 timmar verkat ha lämnat hjärnan hemma närdet gällde att fylla på jägarköken...)

Samma sak, jag har halkat på golvet på jobbet, hände inte mycket förutom att jag sträckte mig lite i rygg och lår, hade jag halkat lika mycket utomhus, under vandring i t ex Sarek, med 20 kg på ryggen, då hade det kanske varit helikopter som gällde för att lyfta ut mig...
 
En fd svärfar marscherade sig till en stressfraktur i något mellanfotsben. Han ledsnade sista dygnet och gick drygt 4,5 mil med full packning, otränad. Han var en jävel på att gå. Och det tog några veckor innan han kunde gå hjälpligt igen.

Själv har jag knappast skadat mig under vandring. Lite skavsår, skrapsår efter snubbling och annat liknande.

Eller jo, förresten, jag har ådragit mig vingscapula av ryggsäcken, otrevligt och tar tid att bli av med. Det var på den tiden jag bar för mycket, och så är jag en rätt klen benget.
 
Under alla år som jag har fjällvandrat så har jag bara lyckats få en blånagel på stortån, 1993 tror jag det var. Jag skulle vada en jokk med Tevasandaler på fötterna och råkade sparka i en sten som inte syntes under vattnet. Jävlar vad ont det gjorde. Efter några veckor ramlade hela nageln bort. Annars har jag klarat mig, inte ett skavsår. Peppar, peppar ta i trä!
 
Tror att jag ev fått neurologiska skador av vandring, pågått under längre tid och blir värre med åren. Symtom att jag nästan konstant går och tänker på fjällvandring, detta yttrar sig mycket starkare i vissa perioder.
 
Inga skador av vandring (magsjuka räknas väl inte). Om jag drabbas av nåt så lär det väl vara stukning eller liknande efter ett snedsteg/halkning i blockterräng.
 
Jag kan inte minnas några egna skador (kan knappt minnas något dåligt väder heller, i och för sig) men i mina sällskap har det varit skavsår, fotledsstukning, utmattning/uttorkning med påföljande riskfyllt beteende. Och jobbiga knottbett.
 
I somras drog jag upp en gammal stukning i ena foten och drabbades av kolapsande fotvalv i den andra.

Stukningen struntade jag tyvärr i, så den är inte riktigt bra än.
Fotvalvet åtgärdade jag med ett hemmagjort ortopediskt stöd, och det är kanske mer en fråga om dåligt tränade muskler i fötterna än en faktisk skada orsakad av vandringen.

Jag tror vandring är en av de skonsamaste sporter man kan utöva.

/OJ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Skador vid fjällvandring? (ENKÄT) Fjällvandring 13
larvik line skador på hälarna Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.