vandringsleder?

Jag och några inte alltför erfarna vänner har tänkt ge oss iväg på en vandringtur, men vet inte riktigt var det finns trevliga leder. Vi har tänkt vandra i maj, möjligtvis i början av juni och vill ha ganska varierande natur med skog, slätter och gärna lite stigande bergsmiljö. Vi vill vara ute i 3-4 dagar och eftersom vi åker ända nere från Skåneland vill vi inte vandra alltför långt norrut, utan i fjällen i södra norrland eller jämtland. Det får gärna finnas möjlighet till övernattning i stuga iaf en gång på leden. Någon som har förslag på var vi kan vandra?

En fråga till...när brukar myggen vakna till liv? vill helst slippa dem...
 
Tidigt.....

Låter ganska tidigt....Det är nog ordentligt blött då (om snön överhuvud taget har smält). Myggen blir nog inget stort problem....

Har för mig att någon biolog på TV sa att det skulle bli väldigt lite mygg 2003 eftersom att den enormt varma och torra hösten 2002 skulle ta ihjäl många av larverna.....Man kan ju alltid hoppas.
 
Låter lite tidigt..i maj..men mitt förslag är Dalafjällen. Grövelsjöfjällen med omnejd bjuder på härlig vandring både på svenska och norska sidan. Möjligeht till övernattning i stuga/fjällstation finns också.

/Hasse
 
Varför inte vänta en månad.
Jag tr ni får en trevligare tur isåfall, inte lika blött.
Vad sägs om dalarna, eller jämtland kanske?

go tur
 
helags

halags i jämtland kan ju vara en början, kolla på en karta över området, man kan även vandra av mot sylarna därifrån tror jag. Helags tor från gräftåvallen (tror jag det heter) tar typ 2-3 dagar om man inte är så rutinerad tror jag. Kolla på en karta så får ni själva bedömma.
Där går det mycket folk, dvs över de flesta blöthålen ligger det plank att gå på. Det kommer antagligen vara ganska blött...
 
Fulufjället

3-4 dagar är kort för fjällen och i maj är det troligen blött men i juni; varför inte prova Fulufjället, vår senaste nationalpark? Kolla karta W2.
 
okej

okej. maj verkar för tidigt...så det blir nog juni istället.
En annan fråga, får man tälta var som helst utefter lederna? och får man göra upp eld var som eller finns det en massa speciella regler för det?
 
Go west!

Jag skulle satsa på Norge, dels för att det är fint och häftigt och allt det där men det ligger dessutom bra till om du kommer söderifrån.
Det sydligaste jag vandrat i Norge är Jotunheimen och där har du Galdhöpiggen, Norges högsta fjäll och Besseggen, en kul kamvandring bland annat.
Den som vill kan ta en kall Rignes efteråt på fjällstation.
Om du vill går det bra att vandra med lätt packning, det går lätt att åka dit med bil och det behöver inte vara blött fast det är tidigt på sommaren.
Sen kan det bli så avancerat du vill med spetsiga toppar, luftiga kammar och glacierer.
Norrmän dom kan dom!



JL
 
Jotunheimen

Hei!
En tur i Jotunheimen bør etter min mening
normalt ikke finne sted før tidligst i slutten
av juni.
Alle nødvendige opplysninger om hytter og ruter etc.finner du forøvrig på http://www.dntoa.noGod tur !
Hilsen S.R.
 
Re: okej

stinafina; sa:
okej. maj verkar för tidigt...så det blir nog juni istället.
En annan fråga, får man tälta var som helst utefter lederna? och får man göra upp eld var som eller finns det en massa speciella regler för det?

I nationalparker kan det råda speciella regler, men i de stora nationalparkerna kan man i alla fall tälta fritt. Längs lederna så brukar STF ta ut en liten avgift om man tältar nära en fjällstation (det antas att man då utnyttjar fjällstationens service). Men principen är alltså att man kan tälta fritt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.