Vandringsled Sandåslandet

Hej!

I sommar går årets fiskeresa till Sandåslandet.
Någon som vet hur lättvandrad den på fjällkartan markerade leden är?
Sträckan Vuoskojaure-Kamasjaure-Boggejaure.

Mvh Micke
 
Jag har inte varit där men med tanke på att det är låglänt terräng så kan jag tro att det är mycket sly och s"#t.
Men jag har sett bilder där det ser ut att kunna vara lättvandrad teräng, men så är det nog inte överallt.
Räkna med det värsta så blir du nog inte besviken. Dessutom lär fisket vara fantastiskt så råkar det vara lättvandrat kan man ju stanna längre på varje plats...
go tur/ Samme
 
Carassius; sa:
Hej!

I sommar går årets fiskeresa till Sandåslandet.
Någon som vet hur lättvandrad den på fjällkartan markerade leden är?
Sträckan Vuoskojaure-Kamasjaure-Boggejaure.

Mvh Micke
Jag har vandrat från Naimakka förbi Rostojaure och över till Tammokdalen i Norge. Mycket lättgången terräng.Jag gick inte efter några leder utan tog ut huvudkompassriktningen på morron och följde sedan renstigar.
 
Jag gick här i somras, från Kilpisjärvi till Kattuvuoma och därefter västerut till Björkliden.

Det är lättgånget på fjällheden i den lite högre terrängen, jobbigare i svackorna med vide och tuvigt torvtäcke. Men egentligen inga problem. Leden är säkert urgammal, men (med undantag för en nymålad sträcka) inte underhållen. Stigen är bitvis svår att följa och rösena ofta svåra att se. Men efter en stund hittar man leden igen. Broarna är i alla fall nya och fina, och det är ju det viktigaste.

Det känns frestande att erbjuda sig att måla och resa upp raserade rösen så att de fåtaliga vandrarna åtminstone går på samma ställe och därmed underhåller den trampade stigen. Med dagens dåliga markeringar går man bitvis omkring och letar efter stigen i stället.

Hoppas du får en fin tur, Pelle.
 
Låter lovande.

Jag gick här i somras, från Kilpisjärvi till Kattuvuoma och därefter västerut till Björkliden.

Det är lättgånget på fjällheden i den lite högre terrängen, jobbigare i svackorna med vide och tuvigt torvtäcke. Men egentligen inga problem. Leden är säkert urgammal, men (med undantag för en nymålad sträcka) inte underhållen. Stigen är bitvis svår att följa och rösena ofta svåra att se. Men efter en stund hittar man leden igen. Broarna är i alla fall nya och fina, och det är ju det viktigaste.

Det känns frestande att erbjuda sig att måla och resa upp raserade rösen så att de fåtaliga vandrarna åtminstone går på samma ställe och därmed underhåller den trampade stigen. Med dagens dåliga markeringar går man bitvis omkring och letar efter stigen i stället.

Hoppas du får en fin tur, Pelle.

Tack för den informationen. Hur lång tid tog det för dig att gå sträckan? Fanns det täckning på någon sträcka? (... så att det gick att skicka sms t.ex.)
 
Senast ändrad:
Jag använde 7 dagar från Kilpis till Vuoskojaure och sen ytterligare 6 till Björkliden. Längst norrut hade jag mobiltäckning via Finland någon dag, sen återkom den när jag närmade mig Vuoskojaure och Torne träsk (Telia).
 
Jag använde 7 dagar från Kilpis till Vuoskojaure och sen ytterligare 6 till Björkliden. Längst norrut hade jag mobiltäckning via Finland någon dag, sen återkom den när jag närmade mig Vuoskojaure och Torne träsk (Telia).

Verkar ju rimligt. :) Jag har antagit att vinterleden från Pulusärvji och norrut är svårframkomlig på sommaren, men sommerlederna verkar helt okej, även om de kan vara svåra att följa (att se markeringarna) på sina ställen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.