Vandringskängor, fukt och dylikt.

Jag har funderat på att byta ut mina Lunhagskängor nu i många år på grund av att jag kan inte vänja mig vid att sulan är som ett betongblock och att de är så satans hala.

Har funderat lite på att kanske köpa någon goretex känga eller dylikt.

Vad som jag dock inte förstår när jag läser alla inlägg är att det talas om kondens innifrån och att man blir fuktig.

Nu kör jag med dubbla strumpor av blandmaterial ull polyester och har aldrig några problem med fukt, odör eller dylikt. Kängorna håller tätt, kanske inte om man går ut i en sjö men annars. Detta beror på bra impregnering.

Jag undrar om de inte andas ruggigt bra ändå trots att de är mer eller mindre vattentäta. Eller är det en omöjlighet?

Vad är era reflextioner?

mvh
 
GoreTex pjuck

Jag har tre olika par skor med g-tex membran och som du så använder jag dubbla strumpor (egentligen en tunnare strumpa innerst och en lite tjockare socka utanpå) när jag vandrar. Jag har aldrig haft problem med kondens på insidan oberoende av årstid. Fast det är ju inte så att yttersockan är torr som fnöske när man stannar på kvällen, men betydligt torrare än när man vandrat i smorda hel läder kängor typ M90.

Om det är någonstan det blir mer fukt än någon annan stans så är det nog framme vid tårna. Varför vet jag inte men det bara är så för mig.

Men det här är mina reflektioner kring gore-tex pjuck och det är väl kanske så att man har har olika erfarenheter beroende på hur mycket man svettas om fötterna? Själv kan jag då säga att jag har en helt normal transpiration vid fötterna;)

/Jesper
 
Om man tittar på sortimentet för tex meindl så tycker jag att det blir allt vanligare med fodrade kängor UTAN membran. Sommartid (speciellt i europa) så har man sällan nytta av membran, kängorna blir tillräckligt vattentäta om de bara sköts ordenligt. Hur fuktigt det sedan blir i kängan inifrån beror ju inte bara på om kängan har membran, utan vad för sockor man har samt vad för typ av foder det är i kängan. Just fodret kan nog tillverkarna förbättra endel, så att det blir mera hållbart och så att det transporterar bort fukt effektivare. En nackdel med fodrade kängor (med eller utan membran) är att de tar lång tid på sig att torka om man trampar ner sig.

Traditionellt sett har inte heller Lunhagskängor ansetts som några "sommarkängor" annars. Förövrigt har Lundhags under de senare åren gått över från Skywalk- till Wibramsulor, men jag vet inte vilken modell du tycker är hal?
 
Håller med om att lundhags är hala, vet inte vad det beror på.

En sak är säker med texmex kängor, dom andas bättre än cellgummi! Om man har blött ner ett par tex-kängor så torkar dom väldigt fort innanför texet, dvs fodret torkar och texet håller dig torr, även om yttre delen av kängan är våt. När du tar av dig kängan på kvällen så kommer hela kängan att bli blöt igen, men när du tar på den så torkar fodret efter en stund. Vill du ha kängor som är lättare att torka så finns det såna med löst foder, Bestard t.ex. Vet inte om det är bra, har inte testat.

Om folk på kontinenten böjat köra utan texmex så betyder det inte att det är det optimala för sverige... Jag gillar texmex, efter en veckas hällregn utan tork möjlighet så behövs det!
 
Blött vid târna

Nár man bygger en ládersko sà behöver ládret som bekannt stadgas upp pà en del stállen. Samtliga láderskor har t.ex en förstärkning under ládret framme vid tàrna (tâhätta pà svenska?) och en likadan bak vid hälen (heel-cup pà engelska!). Just dessa tvâ bitar màste vara extra starka och hâllbara (ska ju bl.a även skydda tàrna mot stötar) är därför tyvärr gjorda av icke-transpirerande material. Utan dem skulle dock kängan ha samma stadga och passform som en socki-plast, ungefär, pch târna skulle fara illa vid varje stöt mot en sten..

Följdaktligen, och oberoende av samtliga övriga parametrer och material, sâ transpirera INGEN vandrings-kánga framme över târna (eller bak i hälen, eller under foten där gummi-sulan sitter).

 andra sidan är de material som ger stadga ât övriga delar av ovanlädret gjorda av mer eller mindre transpirerande material, àtmindstonde om tillverkaren är seriös, och vill (eller màste) uppfylla vissa minimi-krav pà transpiration.



Mvh / Mats

[Ändrat av malindo 2003-10-03 kl 09:54]
 
Re: Blött vid târna

malindo; sa:
Följdaktligen, och oberoende av samtliga övriga parametrer och material, sâ transpirera INGEN vandrings-kánga framme över târna (eller bak i hälen, eller under foten där gummi-sulan sitter).

Förstärkningarna borde väl kunna vara gjorda av perforerad plast? (eller titan??:)
 
KLAGER; sa:
Traditionellt sett har inte heller Lunhagskängor ansetts som några "sommarkängor" annars. Förövrigt har Lundhags under de senare åren gått över från Skywalk- till Wibramsulor, men jag vet inte vilken modell du tycker är hal?

Jag köpte dom för typ 7-8 ar sedan för en spotstyver pa en rea. Jag trodde att de hade vibramsula men det kanske inte stämmer. Det är den höga versionen typ option. en sak som stör mig även är den smala lästen men det kan man ju välja nu hur man vill ha det.
 
Re: Re: Blött vid târna

nermander; sa:
Förstärkningarna borde väl kunna vara gjorda av perforerad plast? (eller titan??:)

Mânga anvánder sig av hâl i materialen för att förbättra transpirationen. Oftast át dock detta bara en schimär; nàgra stackars hâl pà en större yta innebär bara nâgra fà procent av den totala ytan, och ger ingen större effekt jämfört med ett material som släpper igenom fukt pà hela ytan. Skulle man göra stora hàl pà just denna bit, skulle den inte lángre fylla sin funktion, utan strax gà sönder.

Dessutom använder man den yta dár tâkappan sitter som en fästpunkt (med lim) för Gore-Tex-strumpan/fodret som sitter i kängan. Detta fâr ju inte limmas pà sidorna eller ovanpà, utan sitter "löst", allt fór att inte försämra transpirationen. Man fäster med lim enbart pà punkter där transpirationen ändâ är noll, dvs, framme vid tàrna, bak i hälen samt under foten. Dessutom fästs fodret med sytrâd uppe vid kragen.

Mvh / Mats
 
crazy; sa:
Jag såg på deras hemsida att option fortfarande använder skywalk.

En del Lundhagsmodeller har Skywalk, en del har Vibram.

Mina Profesional inköpta för två år sen har Vibram-sula. Jag tycker inte den är hal. Jag valde den för jag tycker det är bättre "rull" i den sulan.

Om du är nöjd med kängorna i övrigt kan du ju kolla med Lundhags om dom kan sula om dina kängor med en ny sula.

/RedTop/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Okvarn Svala vandringskängor? Kläder 18
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
andreaseidhagen Begagnade vandringskängor - 1 lager Kläder 5
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Koga Signature Vandringskängor för (primärt) urban miljö. Kläder 25
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
gusfallca Vandringskängor Kläder 4
xstaystrayx Skinnfria vandringskängor Kläder 20
KalleNL Små vandringskängor? Kläder 4
annakask Crispi Rauma - vandringskängor Kläder 2
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Lab Vandringskängor Alperna Kläder 2
Smogz Ofodrade vandringskängor helt i läder? Kläder 17
Tomas Eklund Att gå in ett par vandringskängor Kläder 11
Jontaponta Tips om BREDA vandringskängor Kläder 13
fransk prusik Vård av vandringskängor Kläder 1
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
henke_gbg Går det sula om vandringskängor? Kläder 10
Labben Vandringskängor!! Kläder 5
granfront Vandringskängor Kläder 3
IsElaine Tips om vandringskängor Kläder 3
Skydivergirl Vandringskängor Kläder 17
Stillsam vilde Gotex i vandringskängor?! Kläder 19
Martin Vandringskängor? Kläder 4
flanell neopren & fukt; lunhags syncro, professional Kläder 1
Damberg Innersula för att suga uppp fukt? Kläder 6
MTB Fukt spärr i pjäxor? Kläder 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...