Vandringar på nätet

Efter några dagars ledighet har jag lagt upp sommarens vandring från Abisko till Nikkaluokta via Mårma och Tjeuralako på nätet. Bilder och dagboksanteckningar finns på http://www.folder.nu/abisko/index.htm

Även höstens snöiga helgtur till Fulufjället finns tillgänglig med bilder och anteckningar på http://www.folder.nu/fulu/index.htm

Båda dessa turer planerade jag och min flickvän till stor del med fakta hämtad från utsidan.se och berättelser utlagda på nätet. Ovanstående länkar kan kanske ge både relevant information och inspiration!

Undrar samtidigt om ni andra fjällvandrare presenterat era sommaräventyr på nätet? Färska rapporter från spännande turer i fjällen är alltid kul att läsa, men inte alltid så lätta att hitta.
 
Härliga bilder!

Hej!

Fin vandringsdagbok! Härliga bilder!

Kan bara konstatera att jag "var dig i hasorna" över Mårmapasset. Passerade där någon dag senare än Du, i pressande sommarvärme. Det var tufft. Särskilt som vi tog hela etappen från Alisavagge ner till Vasajavri utan stopp i Mårmastugan. Det var mer än 20 grader varmt och det kändes....

Mvh Bert
 
fina bilder

jag tycker att det var en mychet härlig sida om fjäll vandring och härliga bilder man riktigt känner i kroppen att man vill upp på fjället och ta en promenix:)
 
Tack för kommentarerna!

Då fick du, Bert, se alla de vyer vi inte fick se över Mårmapasset och Vistasvaggi. Vi hade dimma, låga moln och regn hela vägen över passet och in i Vistasvaggi. Jag hade nog föredragit sommarvärme och klart väder istället (att gå hela vägen direkt från Alesätno till Vassajavri låter dock svettigt), nu fick vi istället lite snopet famla omkring i gråvit tjocka på själva passet... Jag har faktiskt ingen aning om hur det ser ut där uppe (förutom sten och åter sten). :)

Men frågan kvarstår, finns det inga andra som lagt upp sommarens fjälläventyr på nätet?
 
Naturupplevelser

Tack för dina berättelser. Jag håller med dig att det är kul att läsa andras berättelser och få inspiration av andras naturupplevelser. Man får också automatiskt ofta råd om var man kan sova mm.
Jag var själv uppe på en kortvandring i september och här är adressen till min berättelse. http://hem.passagen.se/ztam/20020806/fjf.html
 
Snyggt!

Var just in och kollade in er reseberättelse. Snyggt! Kul och underhållande läsning. Schyssta bilder med underfundiga bildtexter.

Mvh Petra
 
lagom och bra

Mycket trevlig skildring Erik och Ida.

Ibland får man lite väl mycket fakta ibland för mycket bilder men ni har bra balans man vill läsa om alla dagar vilket är lite ovanligt måste jag säga.

BRA!!!

Ted
 
Länksamling på utsidan.se?

Roligt med positiva kommentarer om hemsidan! Att fotografera och dokumentera är lika viktigt och roligt (och tar nästan lika lång tid) som själva vandringen, tycker jag. Utan text och bild skulle jag nog glömma bort mycket, eftersom upplevelsen i fjällen är så intensiv.

Ja, en länksamling vore väl inte så dumt? Kanske något för utsidan.se att lägga upp, kategoriserad efter, tja, område? Jag skulle tycka om att alltid hitta aktuell information om olika möjliga vandringsmål utan att behöva leta runt med sedvanliga sökmotorer på nätet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jmhe Tips på fina vandringar Fjällvandring 1
friluftsrookie Tips på vandringar istället för Sarek i juni Fjällvandring 6
Saelen Tips på vandringar i Trysil Fjällvandring 0
Norrdjup Kortare vandringar sökes Fjällvandring 0
Ngez Nödutrustning för såväl korta som långa vandringar Fjällvandring 46
4000mil.se Kortare vandringar längs Vildmarksvägen Fjällvandring 0
Dania Sveriges 10 farligaste vandringar? Fjällvandring 19
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
ison Vem arrangerar "singel-vandringar"? Fjällvandring 6
Gaion Nepal -Vandringar/Trecking och erfarenheter. Fjällvandring 27
Northstar Vandringar i Norge Fjällvandring 4
skåne-vandringar Fjällvandring 3
vandringar i skåne? Fjällvandring 1
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...