Vandring Norge - Lofoten mm

Hej!

Jag har fundering på att ta några vandringsdagar i Norge och då i området kring Lofoten. Helst skulle jag vilja göra tur där jag går från stuga till stuga. Är det någon som har några bra tips? Har sett att det finns otroligt vackra hytter som DNT har såsom Munkebu, Tåkeheimen. Alternativt skulle vara att bo i på en plats och göra lite dagsutflykter runt omkring. Har också sökt efter vandringsböcker i detta område, och även andra områden i norge men inte hittat mycket. Är det någon som har bra turbeskrivningsböcker att rekommedera, skulle vilja hitta bok som är som Grundstens böcker i Svenska fjällen. Tar gärna emot tips på vart jag kan hitta kartor, gärna på nätet också. Jag kollade kartbutikken men den verkade vara från 2006, vilket jag tycker kändes lite väl gammalt.

Hälsningar
Pia
 
För att planera

turer i Norge kan du använda ut.no som har interaktiva kartor med möjlighet att välja hyttor och fotturer.

Lofoten är inte ett område för långa vandringsturer från A till B i väglöst land. Topografin är mer för klättrare än vandrare frånsett vägnätet. Kajakpaddlilng och tältövernattning kan vara ett bra alternativ. Men det finns många andra fina vandringsområden mellan hyttor i t ex Narviksfjällen.

Thure
 
Som redan sagts så är inte Lofoten platsen man fjällvandrar på. Men det går verkligen att göra fina dagsturer! Det finns en bok "På tur i Lofoten" som går att beställa från Lofoten Turlag http://lofoten.turistforeningen.no/index.php
Har du bil är det ju lätt att ta sig mellan olika platser, men det går även bra att åka buss och båt och därigenom få se en del olika delar av öarna.
 
Okey, då får jag rikta in mig på dagstur då. Om jag inte ska till Narviksfjällen. Tack för tipsen.
Är det någon som har tips på andra områden där man kan ta sig mellan hytter i Norge? Jag tycker om att komma upp på kalfjället där det är lite stenigt, vill dock inte att det ska vara alltför svårvandrat med stup, eller rättare sagt alltför vindigt där man går, gillar annars att komma upp en bit och få vackra vyer.

Hälsningar
Pia
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
matsh Vandring från Finse i Norge Fjällvandring 2
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
larsn1 5-6dagars vandring i sverige/norge förslag? Fjällvandring 6
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
MattiasJakobsson Vandring fiske Lierne/Sörli Norge Fjällvandring 0
rookieo Vandring Norge transport Fjällvandring 0
bernekorn Vandring strax över trädgränsen i Norge Fjällvandring 1
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
carina 2 Vandring i Norge 5-6 dagar Fjällvandring 6
Diem Vandring i Fjällen eller i Norge Fjällvandring 12
.Nisse. Tips på vandring i Norge Fjällvandring 13
eilertp Vandring i södra Norge? Fjällvandring 8
skogsmuller Weekend vandring i Norge 21-22 apr. Vart? Fjällvandring 1
bernekorn Vandring, fiske och avkoppling i Norge Fjällvandring 7
Ainon Vandring söda norge Fjällvandring 3
a00n Fjordnära vandring i Norge? Fjällvandring 2
stormtrivs 5-7dagars vandring i mitten av Juni - Sverige eller Norge Fjällvandring 2
alien Vandring i Norge? Fjällvandring 4
aemolin Vandring Norge, ej Jotunheimen Fjällvandring 1
Svartkatt Vandring i Norge Fjällvandring 3
avslut1008 Vandring i Norge Fjällvandring 0
misenos Vandring, lite fiske och toppbestigning i Norge Fjällvandring 0
ANNA78 turtips vandring/paddling i norge Fjällvandring 0
kgh Vandring till/från Sulitjelma i Norge. Fjällvandring 7
davnie Vandring i Norge, tälta Fjällvandring 3
T.M Äventyr/Vandring i Norge. Fjällvandring 2
rony Vandring i Norge Fjällvandring 2
ata Tips søges om vandring i Norge evt selskab Fjällvandring 0
2506650375 Vandring nord-Norge Fjällvandring 2
telleus Vandring i Norge Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.