• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vandring med övernattning på öde ö i sommarsverige?

Tjenare!

Ända sedan jag satt i TV-soffan som liten framför Expedition Robinson och "Into the wild" nu på senare år har jag velat övernatta/campa på en öde ö i vildmarken. Därav denna idé. Kanske vill du göra samma äventyr?

Till sommaren planerar jag att under 1 vecka eller 2 vandra från civilisationen till en öde ö i en skogssjö (ca 4 mil från närmaste samhälle) där jag med enkla medel ska försöka överleva några dagar innan färden bär av hemåt igen.

Hela grejen går stort sett ut på att leva nära naturen, klara sig själv så gott det går med enkla medel och att ta en paus från vårt hektiska samhälle med allt vad det innebär.

Om du är nyfiken på att eventuellt hänga på, skriv en rad eller två.

Hälsningar!!
 
Jag vet inte riktigt var i Sverige man skulle kunna vara fyra mil från närmsta samhälle. Det måste nästan vara någonstans i fjällen, och de är ju nerlusade med vandrare under sommaren så det blir inte särskilt öde.
 
Jag anmäler inte intresse men tycker att idén är sympatisk och attraktiv.

Det finns en hel del trådar här på Utsidan med resonemang om liknande tankar. En del har urartat ganska snabbt, andra innehåller en hel del bra råd och tankar.

Att överleva med enkla medel kan ju betyda allt möjligt. Jag föreslår att du inte försöker leva på det du kan plocka/snara/fiska utan att du tar med dig mat och koncentrerar dig på att ta en paus från vardagen och njuta av tillvaron under tiden borta från civilisationen.
 
Även om TS tältat någon gång förut så är det inte enkelt att överleva på vad man plockar och fiskar.
Det liksom mycket annat kräver kunskap och erfarenhet samt inte minst rätt tidpunkt. Åven om nu alla bitar faller på plats så talar vi om 5-7 h insamling per dygn. Överlevnad med två tomma händer är ingen dans på rosor.
Men med mat med kan det bli nog så avkopplande.
go tur
 
Och jag gissar att du, precis som alla andra som får dom här ideerna aldrig tältat eller campat tidigare?

Jag har tältat ute i det vilda vid flera tillfällen och vet hur det funkar där ute. Det är det som lockar, att det inte är i närheten lika bekvämt som hemma med el, rinnande vatten och allt vad det heter.
Lite vill man ju kämpa för en gång skull.

Enkla medel i min mening är en ryggsäck med det nödvändigaste. T.ex fiskeutrustning, kniv, tändstål, yxa, liggunderlag och lite ätbart.
 
Jag vet inte riktigt var i Sverige man skulle kunna vara fyra mil från närmsta samhälle. Det måste nästan vara någonstans i fjällen, och de är ju nerlusade med vandrare under sommaren så det blir inte särskilt öde.

Självklart har du en poäng!! Sverige vimlar av sommarstugor, campare och bärplockare på sommaren. Och med samhälle menar jag fler än 10 hus....

Saken är den att platsen jag har i åtanke ligger på gränsen mellan Dalarna och Värmland. Jag har under hela min uppväxt tillbringat en hel del tid därute med min familj om somrarna och än så länge har vi bara stött på 1(!) enda person under alla dessa år så, relativt öde tycker jag ändå att det är.. Men det är ju jag det. :)
 
Självklart har du en poäng!! Sverige vimlar av sommarstugor, campare och bärplockare på sommaren. Och med samhälle menar jag fler än 10 hus....

Saken är den att platsen jag har i åtanke ligger på gränsen mellan Dalarna och Värmland. Jag har under hela min uppväxt tillbringat en hel del tid därute med min familj om somrarna och än så länge har vi bara stött på 1(!) enda person under alla dessa år så, relativt öde tycker jag ändå att det är.. Men det är ju jag det. :)

Gjorde en liknande liten tur i Värmland för några år sen. Var troligtvis inte 4 mil från samhälle men iaf nån mil och det räcker ju. Hittade en liten udde vid en sjö och stannade i några dagar. Hade mat med som backup (den åts upp....) men försökte ändå att hitta och använda en del av det som naturen har att erbjuda.
Trevlig idé, hoppas det blir av för dig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
literoligt vandring/övernattning i dalarna över midsommar? Reskompis 0
kanis Söker nya vänner för vandring/paddling mm (Norrbotten) Reskompis 1
Malamute74 Vandring, Kajaking, lera mig prata bättre svenska;) Reskompis 0
Tinypope Vandring/tältning/fiske Reskompis 0
Carl Edström Vandring i Pyrenéerna efter midsommar Reskompis 0
Mackan1991 Vandring v. 33-34 (10-25 augusti) Reskompis 0
Hamplan En Norge vandring i sommar Reskompis 0
Nita1960 Enklare vandring i Schweiz, finns möjligen någon vandringskompis? Reskompis 1
kanis Vandring Ritsem-Sitasjaure-Hukajaure-Kungsleden söderut? Reskompis 4
Pumba Klättring, snorkling, vandring fina natur gärna Norge Reskompis 0
Norkla Vandring i norska eller svenska fjällen Reskompis 3
eriks1 Vandring Karlstad (molkom) Reskompis 0
stajlalle Kungsleden i juli Reskompis 2
moa_k40 Vandring i augusti Reskompis 1
bjorne89 Friluftssällskap Reskompis 0
T0ker Vandring i Sarek Reskompis 0
elena91 Vandring norra kungsleden v.32 Reskompis 1
Joakim Ambrosson Vandring Norge/Sverige Reskompis 1
lennart80 Vandring sällskap. Reskompis 3
Caek06 söker manligt ressällskap för vandring på Korsika Reskompis 0
Tanzila 19 årig tjej söker resesällskap Reskompis 11
shusplash Vandra Norge! Predikstolen, Trolltunga, Jotunheimen Reskompis 3
shusplash Sällskap ut i naturen Reskompis 1
Nallo94 Vandring Kebnekasie Reskompis 2
erik.wesslan.1 Vandring i Abisko augusti Reskompis 0
Smak58 vandring på Teneriffa – sept 2013 Reskompis 0
Viktoriasvarld Chile och Argentina med vandring Patagonien Reskompis 1
Maja_76 UCPA, vandring kring Mont Blanc, Chamonix, augusti 2012 Reskompis 7
andyyy Grönland - Valar- Vandring -Juli 2012 Reskompis 7
hamrin fjäll vandring Reskompis 2
Linn Vernersson Hej någon som är sugen på en liten vandring från södra sverige till spanien? Reskompis 2
frimanniska Kanada och Alaska (vandring, nationalparker, äventyr) Reskompis 2
FrankP vandring i höstfjällen v40/v41 Reskompis 4
nfhakansson Vandring i alperna eller upplevelseresa v.32? Reskompis 1
Erika86 sugen på vandring i sommar! Reskompis 1
Ellvan Helgäventyr med vandring Reskompis 6
William The Bear Vandring i Val Gardena (Italien) Reskompis 0
andyyy Georgien / Armenien i sommar, Vandring o resa runt Reskompis 1
mabmab Nepal vandring Reskompis 1
rölin Vandring i Hemavan på kort varsel (20-22/8) Reskompis 0
1890 vandring, gärna Sarek. Reskompis 0
Karlholm Vandring i fjällen? Reskompis 0
skolanna Vandring i Indien Reskompis 0
Christian1 Cykling och/eller Vandring Maj/Juni Reskompis 2
Ulvskog Vandring södra/mellan sverige april/maj Reskompis 0
David2 Vandring i Marocko Reskompis 0
vronken Folkmusik o vandring, augusti Reskompis 0
Joakim Ambrosson Vandring Reskompis 6
duharmail Vandring utmed svenska kusten Reskompis 4
David2 Vandring i Atlasbergen 17-25/11 2007 Reskompis 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.