Vandring med nybörjarflickvän i Grövelsjön

Hjälp mig att sälja in konceptet fjällvandring hos flickvännen!

Vi tänkte vandra några dagar första veckan i augusti. Då vi ska på bröllop i Tällberg tänkte vi åka vidare till Grövelsjön efteråt. Det vore kanon om jag kunde få några tips på turer med tre till fyra övernattningar.

Det ska självklart vara vackert och inte alltför svår terräng. Vi klarar nog 10-15 km dagsetapper. Vore fint med en blandning av höglänt och låglänt miljö. Det är mycket viktigt att det blir lyckat så att hon vill hänga med på fler vandringar i framtiden!

Och hur brukar det vara med mygg i Grövelsjön i augusti?

Tacksam för svar!
 
Min direkta tanke är att tre eller fyra övernattningar kanske är länge för en total nybörjare. Beroende på tvättmöjligheter så tror jag att hygienfrågan och längtan efter civilisation eskalerar efter två nätter och troligen tre dagar (?).

Ta med bra tält, god mat, SKÖNT liggunderlag åt henne och myggmedel. Lycka till!

PS. Själv har jag sån tur att min tjej gillar sånt här redan innan jag träffade henne.
 
Kul att du försöker "lura ut" henne.
En bra sak är att kanske ha varit ute över natten i tält i hemtrakterna, detta så hon vet vad som väntar och lär sig hantera utrustningen. Jämför själv, tar du med ett sprillans nytt tält på en ensamvanring utan att ha slagit upp det på hemma plan ett antal gånger och kanske sovit över i det? Jag anser att med tanke på säkerhet så bör alla kunna använda den utrustning man har när man är ute.

Tänk över packningen också, det är inte kul om första turen blir förstörd av att man släpar med sig för mycket och knäar under packningen och kanske till råga på allt får skoskav.

Sedan "nybörjarflickvän" fick mig att sätta kaffet i halsen, tänkte på "nybörjarutrustning", men syftfel kan väl alla göra...
 
Hon har hyffsad koll på vad det handlar om. Och hon ser fram emot det. Hon har vandrat förut, dock inte i svenska fjällen och inte längre än en natt vad jag vet. Jag vill bara försäkra mig om att vi väljer en fin tur. Eftersom jag själv inte varit i Grövelsjön förut så vet jag inte var de "bästa" etapperna går.

Glömde skriva att det gärna får finnas stugor i närheten ifall tältlivet inte uppskattas.
 
Ett tips är ju att gå över på norska sidan, vi gick där i somras. Vi följde leden mot Olån men vek sedan av och gick upp mellan Rundhögda och Lillfjellet över till Grövelsjöfloarne, Gick ut på leden nedanför Elgåhogna och följde den över Forborgen och Salsfjellet tillbaka till Grövelsjön. Kan nog vara en lämplig nybörjartur, lättgånget och fint. Norska gränsen lite svårforcerad bara.
 

Bilagor

  • Grönsinka 020.jpg
    Grönsinka 020.jpg
    91.5 KB · Visningar: 876
Norska sidan

Om ni kommer till Grövelsjön med bil, så är det bästa att åka över till norska sidan. Någon mil in i Norge finns en stor parkering, på höger sida, vid en lappkåta. Därifrån är det lättvandrat åt Storslåga (fast ett par blöta platser), eller mot Sushögda. Vid tjärnen nedanför Storslågas topp finns fina tältplatser, och en lagom kvällspromenad är upp på knallen bredvid för att se solnedgången över Femunden.
Vill man istället känna sig isolerad från omvärlden, utan att för den skulll vandra i flera dagar, så är det perfekt att gå till sjön nedanför Sushögda. Lite knepigt att hitta perfekt tältplats, men det går om man letar en stund. På kartan finns det ingen led, men gå grusvägen från parkeringen och sen upp mot forsen mellan bergen. Lättast är att gå på högra sidan om forsen.
Framför allt: var rädd om tjejen! Flickor som ens kan tänka sig att fjällvandra och tälta är alldeles för ovanliga, så ta vara på henne.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.