Vandring kring Vålådalen - sällskap sökes!

Hej!

Jag hade tänkt bege mig till Vålådalen v. 34 och då mitt vanliga sällskap är upptaget undrar jag om det ngn som är sugen på att hänga med?

Jag är van vandrare men detta är första gången i fjällen.

//Elle
 
Hej igen!

Vid närmare granskning insåg jag att mitt inlägg inte vara särskilt informativt.

Jag hade tänkt mig att vandra kring Vålådalen i ca 6 dagar (har inte bestämt ngt fast än) och anledningen till att jag är intresserad av just detta område är för att jag gillar skogsnatur. Jag har fått uppfattningen om att det finns blandad natur i just Vålådalen (alltså både fjäll och skog).

Jag hade tänkte bo i fjällstugor för att kunna gå så lätt som möjligt.

Egentligen var min tanke att jag skulle vandra ensam, fick dock rådet att inte göra detta. Särskilt som det är första gången i fjällen.

Om ni vet med er att ni kommer utgå från Vålådalen i början av vecka 34 kanske vi kan ta sällskap någon sträcka även om inte hela vandringen?

//Elle
 
Jag fattar inte varför man inte skulle gå ensam några dagar mellan stugor kring Vålådalen? Det är ett jättefint område, lederna är bra, och med en karta (och en kompass, som du vet hur man använder, som extra säkerhet om vädret skulle bli skit och sikten dålig...) och bra kläder och ryggsäck samt rejält med gott fika för dagen (riktig mat kan du ju laga i stugorna på kvällen) så får du säkert en fin tur! Och helt öde är det ju inte... Du har nog tom täckning för mobilen rätt ofta där, iaf om du har Telia.

Lunndörren är en fin stuga, liksom Gåsen och Stensdalen - och säkert även Vålåstugorna (har inte varit där, men det ligger i gränsen mellan skog och fjäll). Tror att en fin tur skulle kunna vara att gå Lunndörren-Vålåstugorna-Stensdalen och sen antingen tillbaks till Vålådalen, eller en avstickare till Gåsenstugan (men den ligger definitivt uppe på fjället :).

Lycka till med turen, med eller utan sällskap!
 
Jag fattar inte varför man inte skulle gå ensam några dagar mellan stugor kring Vålådalen? Det är ett jättefint område, lederna är bra, och med en karta (och en kompass, som du vet hur man använder, som extra säkerhet om vädret skulle bli skit och sikten dålig...) och bra kläder och ryggsäck samt rejält med gott fika för dagen (riktig mat kan du ju laga i stugorna på kvällen) så får du säkert en fin tur! Och helt öde är det ju inte... Du har nog tom täckning för mobilen rätt ofta där, iaf om du har Telia.

Lunndörren är en fin stuga, liksom Gåsen och Stensdalen - och säkert även Vålåstugorna (har inte varit där, men det ligger i gränsen mellan skog och fjäll). Tror att en fin tur skulle kunna vara att gå Lunndörren-Vålåstugorna-Stensdalen och sen antingen tillbaks till Vålådalen, eller en avstickare till Gåsenstugan (men den ligger definitivt uppe på fjället :).

Lycka till med turen, med eller utan sällskap!

Ingen som sagt det heller. Men visst vill man gå på leder där man kanske inte stöter på någon alls, vada etc så fine. Men då skall man vara lite förberedd. Jag fattar dessutom inte alls nöjet med att bara gå på led då det är skittråkigt.
 
Ingen som sagt det heller. Men visst vill man gå på leder där man kanske inte stöter på någon alls, vada etc så fine. Men då skall man vara lite förberedd. Jag fattar dessutom inte alls nöjet med att bara gå på led då det är skittråkigt.

Vilken tur att vi är olika!

Anser att området är väl valt för första gången i fjällen, och en hel massa gånger efter det med. Kan enkelt kombinera skog, fjäll, ledat, oledat, tält, stuga, helt ensam eller sällskap.

Kör på!

//Peter
 
Go girl go!

Tycker absolut att du kan vandra ensam om du vill det! Bra val av område att börja sin fjällvandrar-karriär på!
Håller helt med om det Ahkká skriver i sitt inlägg.
Läs in så mycket du hinner om det aktuella området. Ju mer man vet desto intressantare blir det.
Köp aktuell fjällkarta i god tid och sätt dig och studera den hemma på köksbordet många gånger innan avresan! Planeringen - det är halva nöjet enligt mig!

Tyvärr, så kommer jag själv att vandra i Sarek den aktuella tiden.

God tur!
 
Lämpliga skor?

Hel allihopa!

Tusen tack för alla svar. Jag kommer nog vandra ensam trots allt.

Jag undrar om ni som har varit kring Vålådalen, Gåsen etc. skulle kunna ge mig lite skotips. Jag har nu ett par Crispin som räcker precis till fotknölarna. När jag köpte skorna gjorde jag det i syfte att ha ett par svala skor och jag har flera gånger använt dem på vandringar med gott resultat.

Nu undrar jag om ni tror att det räcker om jag ska vandra längs med lederna? Eller behöver jag ha ett par högre skor (typ Lunhags eller liknande)? Jag läste att höga kängor är att rekommendera i fjällen men gäller det även längsmed lederna?

Ha en trevlig kväll!!

//Elle
 
Du kan ju läsa här då det finns olika skolor. lol

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55663&highlight=k%E4nga

Alltså det finns vad utan broar. Det finns ganska mycket myrmarker också och ibland går lederna över dessa och då är det spångat ibland. Ibland är det mycket vatten, Ibland torrare beroende på väder etc. Inget av detta är något större problem om du är förberedd lite som sagt vare sig du har låga eller höga skaft. Ur vätsynpunkt är höga skaft att föredra.

Leden som går söder om matskålstjärnen upp till lundörrstugorna är nog vackrast. Sjöarna är rent magiska med sitt helklara vatten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Kallman Tankar kring planerad vandring Fjällvandring 5
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
krimyr Vandring kring Åre Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
andreasf Fundering kring längd på vandring (halvextrem) Fjällvandring 16
roscar Vandring kring Midsommar vid StoraSjöfallet Fjällvandring 3
Jenny-73 Tips på vandring kring Helags Fjällvandring 10
Olander Vandring kring och på Kebnekaise Fjällvandring 6
MagdalenaS Vandring kring Sylsjön -lite info Fjällvandring 0
Markus_h Vandring kring Tärna - Hemavan Fjällvandring 2
axeknu-2 Vandring kring luleå? Fjällvandring 5
pandeon Rapport från vandring kring Helags och Sylarna Fjällvandring 0
cliff74 Vandring kring Sylarna? Fjällvandring 4
Söker tips om vandring kring Sylarna Fjällvandring 9
Bilder från sommarens vandring kring Zermatt Fjällvandring 0
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.