Vandring i Vålådalen

Hej alla trevliga utsidare!

Vi är två som funderar på att tälta och vandra i Vålådalen i mitten av juli. Vi har 4 (eventuellt 5 om det finns barnvakt) dagar att vandra. Vi tar egen bil och vill gärna komma tillbaka där vi började.

Vi båda gillar att fiska och helst ska det finnas tid till detta. I övrigt går vi inte särskilt snabbt eller långsamt när vi vandrar (vi gjorde Jämtlandstriangeln på 4 dagar och det var ett bra tempo).

Vi undrar om det finns någon vänlig själ som skulle kunna lägga en lämplig rutt utifrån dessa kriterier:

- Start och stopp på samma plats, vi tänkte utgå från Vålådalens Fjällstation (om inte bättre finns).
- Möjlighet till flugfiske.
- Att vi får se Storådörren.
- 4 dagars vandring, runt en mil om dagen.

Oerhört tacksamma för era svar.

/ Henmar
 
Luriga kriterier!

Hejsan,

Kan nog bli en utmating att hinna förbi Storådörren, gå en mil om dagen och passera bra fiskevatten på en 4-dagars tur. Men om jag antar att "se Storådörren" ligger högt upp på prioriteringslistan så är det start och stopp i Tossåsen söder om Lunndörrsfjällen som gäller. Ni hinner aldrig dit från Vålådalen med det tempo som ni tänkt hålla.

Området runt Tossåsen är jättefint (förutom att det är HELT sönderbetat av ren....om man brur sig om sådana saker...). Vad det gäller bra flugfiskevatten så är min gissning (har aldrig fiskat där själv) att det kan vara mödan värt att först gå upp till Dörrsjön. Sen vet jag att det finns ett gäng fina små tjänar runt Lunndörrsstugan där det i alla fall förr fanns gott om fisk (nu pratar vi -80-talet!!!).

Så en "Storådörrtur" skule kunna vara:

1: Tossåsen - Dörrsjön.
2: Dörrsjön - Lunndörrstugan
3: "Runda" Trondfjället (kan kanske finnas bra fiskeplatser i Vålån nedanför Vålåvalen)
4: Genom Storådörren tillbaka till Tossåsen.

/ Stefan
 
Hejsan..

Ett tips till om man vill vara nära Storådörren. Man kan parkera i Nordsätern. Därifrån har man en stig att gå 4.5 km till en låst renvaktarstuga och sen är det raka vägen in i Storådörren. Jag tog den vägen i onsdags. Stigen från Nordsätern kan dock ibland vara lite svår att följa upp mot renvaktarstugan då den försvinner i lite myrmarker ibland och sen börjar igen på andra sidan.

Alldeles för kargt för min personliga smak och då ska ju Storådörren vara frodig jämfört med andra dalgångar i området.

Mvh / Johannes
 
Tack för alla era svar!

Har försökt hitta en bra karta över området men ännu inte riktigt lyckats men googling fortsätter :). Ska givetvis kika in rutten som du föreslog undvall men också den alternativa vägen till Storådörren!

Fortsätt gärna att skriva :).
 
Hej igen!

Tackar för länkarna om fiskevatten samt lantmäteriets karta, båda var nya för mig :). Bra att ha i framtiden. Jag har även hittat rutten som undvall föreslog samt Nordsätern.

Behövs det "speciella" bilar för att ta sig till dessa startpunkter eller går en vanlig stadsbil bra? Jag kör en lägre Mazda 3 nämligen ;).

Tack
 
Jag var oxå intresserad av att veta hur vägen mot Nordsätern var inför kommande vandringar. Då jag bara bor nån timme bort så passade jag på att kolla in vägen då jag passerade för några veckor sedan.

Från början är vägen bra. Lite smal men jämn och bra grusväg. Efter några kilometer kommer man fram till en stor vändplan och efter det blir vägen ännu smalare dessutom gropig och stenig. Jag skulle inte fortsätta köra där med min Honda civic som oxå är väldigt låg. Men till vändplanen kan man köra och det blir ju några kilometer kortare än att gå från stora vägen
 
Nä en Honda civic kanske är lite extremt att köra på den vägen efter vändplanen. Men med min Toyota Rav4 gick det som hejsan och när jag kom fram stod det en äldre Volvo sedan där (typ 850 eller nått) men man kanske ska undvika de lägsta småbilsmodellerna.

Mvh / Johannes
 
Hej igen!

Har funderat lite mer kring sträckan och undrar om det går att t.ex. lämna bilen i Nordsäter eller Tossåsen och sedan på något sätt ta sig till antingen Tossåsen/Nordsäter (dvs om det finns någon form av trafik däremellan) och sedan gå tillbaka?

Då skulle rutten bli den som Undvall föreslog i första inlägget förutom att start blir Tossåsen och stopp Nordsäter.

Tack för information om vägen förresten, det gör mycket att veta så här innan man ger sig av! :)
 
Nej det finns ingen trafik där i mellan Nordsätern är en gammal fäbodvall i slutet av en liten grusväg och tossåsen är en liten liten by i slutet av en annan väg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Osmos Vandring i Vålådalen Fjällvandring 5
Elle_belle Vandring kring Vålådalen - sällskap sökes! Fjällvandring 37
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.