Vandra i Sarek

Jag har planer att i slutet av augusti åka upp till norr för att göra min årliga fjällvandring.
Jag har under mina tidigare vandringar hållt mig till Abisko- och Kebnekaiseområdet, men skulle i år vilja vidga mina vyer och upptäcka Sarek.
Jag är vältränad och har goda erfarenheter av friluftsliv i alla dess former och planerar att vara uppe 7-10 dagar. Jag gillar (som många andra) härliga vyer och vill även få in någon topptur.
Har försökt att hitta tips på vandringar i Sarekområdet här på utsidan och på andra delar av nätet, men är inte riktigt nöjd.
Var är bästa stället att börja vandringen? Bra ställe att avsluta vandringen? Kommunikationer? Långa "transportsträckor" innan man kommer ut på fjället? Möjlighet att proviantera?
Detta är en liten del av mina frågor, tveka inte att svara om ni sitter inne på värdefulla kunskaper!
Mycket tacksam för svar!
 
"Alternativ entré"

Hej Nicke!

Min Sarekpremiär gjordes förra sommaren. Det blev mycket tuffare än jag kunnat föreställa mig, fast upplevelserna var ännu större.
Som många andra var Rapadalen första alternativ, men efter viss granskning valde en mindre frekventerad färdväg som ingång.
Vägen in togs via "Linnés väg" från Kvikkjokk över Vállevárre, genom Vállevárre - Rounas och därfrån Låptávagge, och in i Sarek genom Njoatsosvágge.

Vállévágge var kämpig med sten och block, o.k. det blåste friskt vilket spädde på ansträngningen. Efter dalen kommer man ut på gräsmarker vid Habres. Här sågs Kungsörnen över Tjouldavágge.
Vägen genom Rounasvágge var förbannat tung, småkuperade kullar på fjällsluttningarna som inte visas på fjällkartan tack vare ekvidistanser på 20m.
Nåja, väl uppe bakom Rounas fanns fina gräsmarker bredvid tjärnar som man givetvis tältar på.
Vägen ner i Tjoldavágge var annars relativt lätt, likaså vaden. Backen upp från dalen var den en av de värsta jag klampat på, även här småkuperad sluttning.
Nationalparksgränsen nås vid Låptåvágge där det finns kala bergshällar som påminner om skärgården, självklart badade jag där.
Därifrån vek jag av från Grundstens färdanvisningar vilket skulle kosta krafter!
Valde att gå på östra sidan av Gobrekjávárásj som säkerhetsåtgärd om branten ner till Njoatsosvágge var för svår. Dumt gjort...
Man fick slita på ett blockinferno i 2km, på andra sidan sjön fanns härligt gröna gräsmarker...
Vägen ner i Njoatsosvágge var brant men inte särskilt svår.
Tanken var att vada jåkken och hoppa på stigen på norra sidan, men klockan var mycket så det blev att kryssa videsnår och myrar istället.
Videsnåraren var dock inte så värst krävande och myrarna var inga större problem.
Före tröskeln till övre dalen, ståendes i ett snår, träffade jag på en järv!
Tro det eller ej, otroligt!
Jag tycker att man gott kan ta den södra sidan av dalen och vada jåkken i Lulep Njoatsosjávres utlopp så sparar man sträcka och tid.
De första människor jag träffade på var 4 tyska studenter, ovanför dalen mot Padjelanta. Hit tog det 2 dagar in allo, lite för fort tycker jag nu efteråt, 3 dagar är nog rimligare. Var nog lite för "het på gröten".
De andra 10 jag träffade gjordes i "turiststråken" d.v.s. huvudalarna.

Därefter vandrade jag mot Alkavágge - Basstavágge - Voujnesjuobbala - Sourva.
Dessa sträckor finns nog mycket att hitta på, annars får någon fylla i med lite berättande!

MVH Hasse
 
Vackert, men ingen mat.

nickeB (Niklas Blomgren) skrev
planerar att vara uppe 7-10 dagar. Jag gillar (som många andra) härliga vyer och vill även få in någon topptur.
Var är bästa stället att börja vandringen? Bra ställe att avsluta vandringen? Kommunikationer? Långa "transportsträckor" innan man kommer ut på fjället? Möjlighet att proviantera?


Den frågan som är lättast att svara på är den sista. Det finns inga möjligheter att proviantera inom Sareks nationalpark. Om man nu inte räknar med att plocka ett och annat ströhjotron.

Men var är det bäst att starta? Svår fråga, på sätt och vis håller jag med "Röksvamp" att gå från Kvikkjokk till Sourvadammen är en mycket fin sträckning. Ett alternativ kan vara att starta i Ritsem och gå österut till Sourva. Exakt vilken väg man går är av mindre vikt, alla dalgångar i Sarek är vackra med garanterat storslagna vyer och topptursmöjligheter i fint väder, även om min personliga favoritdal är Sarvesvagge.

Kommunikationer kan det börja bli knapert med i slutet av Augusti då man är i slutet av turistsäsongen. Det går bussar mellan Jokkmokk - Kvikkjokk och Gällivare - Stora Sjöfallet - Ritsem, men man kan inte vara säker på att de går varje dag. Ring turistbyrån i Gällivare Tel.nr: 0970-50170, så kan de säkert hjälpa till.

Annars är det bara att säga lycka till med vandringen.

/ Stefan
 
Buss Gällivare till Kvikkjokk

Hittar inte bussturer från Gällivare till Kvikkjokk...
Har någon länk?
 
Sök från Boden

Hej!

Åker du tåg?

Sök förbindelser från Boden till Kvikkjokk. Det funkar. Byte av buss i Jokkmokk.

Åker du flyg?

Sök förbindelse från Luleå till Kvikkjokk.

Använd samma länk som ovan.

Mvh Bert
 
Hmmm...

Åker tåg.

Hade siktat på Gällivare... stora avtånd däruppe, 6 timmars buss från Boden till Gällivare!!?
Antar att det inte finns några alternativ, Gällivare t.ex!? ;-)

Har tidigare åkt buss Gällivare till Ritsem (vilket det blir i år igen, men återresa från Kvikkjokk)...


Hittade själv, perfekt:

KVIKKJOKK KYRKAN 13:00 - GÄLLIVARE DOMUS 18:22 - Restid: 5:22 1 byte

Linje Avgång Från Ankomst Till Restid Anm
94 13:00 KVIKKJOKK KYRKAN 14:35 JOKKMOKK BUSSTATION 1:35
45 17:10 JOKKMOKK BUSSTATION 18:22 GÄLLIVARE DOMUS 1:12

Tot: 5:22

[Ändrat av jmlove 2004-07-01 kl 10:47]
 
Tacksam för tips!

Tack för alla tips. Blir alltid lika förvånad över hur vänliga och hjälpsamma medlemmarna på utsidan är!
 
tåg

åkte tåg från boden till Gällivare, tog inte lång tid. Var dock packad hela den resan men cirkus 2h =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
cybiont Vandra Sarek till Bodø Fjällvandring 3
moa_k40 Vandra Sarek utan stora vad? Fjällvandring 7
mahlberger Vandra i sarek fem dagar Fjällvandring 17
bensson När vandra i Sarek? Fjällvandring 13
Jonas Y Vandra i Sarek Fjällvandring 21
ansc09 När vandra i Sarek? Fjällvandring 2
Ann-Cha När är det bäst att vandra i Sarek? Fjällvandring 9
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.