Vandra i Sarek

Hej,
jag och några vänner har tänkt vandra i Sarek i sommar.
Jag har gjort en tidigare vandring och det var förra sommaren (2002) i augusti. Då gick jag och min flickvän från Abisko till Kebb så detta kommer bli min andra tur på fjället.

Nu undrar jag om någon har lite tips på en lagom lång tripp över 5 dagar.
Jag har köpt BD10 över Sarek och har titta lite på de utmärkta lederna men eftersom jag aldrig varit här så vet jag inte hur terrängen ser ut eller hur långt jag hinner gå på 5 dagar.

Tacksam för alla tips.

Mvh
Jonas Y
 
5 dagar är kort tid

Sarek är stort. Jag tycker att 5 dagar är lite kort tid. Det tar två dagar att nå in till de centrala delarna och så två dagar ut igen.

Så här vandrade Friluftsfrämjandet i Uppsala i augusti 2002:
http://www.frilufts.se/uppsala/dagboken/f&v/sarek2002/index.html

Ett förslag på kort vandring är Präststigen via Prinskullen och Vallevagge och sedan vidare till Staloluokta och flyga hem. Inte så mycket Sarek kanske, men vackert.

Per
 
Ja, det är lite kort men om man har "sjumilastövlarna" på sig och startar tidigt kan man gå från Kvikkjokk via Pårek till renvaktarstugan vid Kåtokjåkka på en dag. I somras gick vi nästan hela vägen och hade vi inte irrat i snåren runt Pårek hade vi hunnit ända fram. Därifrån kan man sedan göra någon topptur eller kortare turer och sen gå tillbaka samma väg. Då har man i alla fall fått sig en liten försmak av Sarek.

MVH
David
 
Ritsem - Padjelantaleden - sväng upp mot Akka och passera väster om Akka - vada över Suottasjåkko - gå Ruotesvagge till Mikka (2 dag) Mikka till Pielavalta - gå norr om Pielajuratjh och Pierikjaure - gå passet norr om Vuoinesvaratj 1006 - bron över Kuggesvaggejåkkå - gå mot Suorva och håll så högt som möjligt. Finns risiga områden och från fjället och ner till Jertajaure är det riktigt jävligt. (3 dag) Jag har gått från Pielavalta till någonstan norr om Njabbejåkkå på en dag.
Men fem dagar är alltid för lite för Sarek. Skaffa dig 2-3 dagar till så är det bättre. // Roland
 
8 dagar

Hej vi är ett gäng som skall vandra i sarek under juli i sommar och det skulle vara trevligt om någon kunde ge ett bra turförslag, gärna nägot där man kan få se en eller flera glaciärer på hyfsat nära håll.
( nu har jag aldrig vart i sarek så jag vet inte om stället kryllar av glaciärer)

Anna
 
dave1; sa:
Ja, det är lite kort men om man har "sjumilastövlarna" på sig och startar tidigt kan man gå från Kvikkjokk via Pårek till renvaktarstugan vid Kåtokjåkka på en dag. I somras gick vi nästan hela vägen och hade vi inte irrat i snåren runt Pårek hade vi hunnit ända fram.

Jag har också lyckats irra runt i snåren runt Pårek. Möjligtvis är jag ingen elitorienterare, men det är hur som helst lätt hänt att missta sig på hur man ska gå.
För övrigt håller jag med om att fem dagar är lite kort, dock ingen omöjlighet. Snarare kan man resonera om det är värt en sarektur om man bara har fem dagar.

Glaciärer finns på flera ställen, titta på kartan efter glaciärer och du hittar flera alternativ. Vill man se flera glaciärer ovanifrån kan man t ex kliva upp på sarektjåhkkås nordtopp eller upp på vargtoppen.

/D
 
Re: 8 dagar

ASKER; sa:
Hej vi är ett gäng som skall vandra i sarek under juli i sommar och det skulle vara trevligt om någon kunde ge ett bra turförslag, gärna nägot där man kan få se en eller flera glaciärer på hyfsat nära håll.
( nu har jag aldrig vart i sarek så jag vet inte om stället kryllar av glaciärer) Anna
Då är det snabbaste att gå vägen jag angett i inlägget ovan, vill man kan man gå tillbaka genom Kuggesvagge så rundar man hela Sarektjåkkå och får se Akkas sydsida. Kolla på BD10 så ser du att det dräller av glaciärer. Fina dagsturer från tältplatser om man har tid och lust så kan man med viss försiktighet tassa upp på glaciärer. // Roland
 
Visst...

Om det är fem dagar m,an har över så är det ju så. Det går viss att se sig om i Sarek på fem dagar. Jag gjorde själv just det i sommras. Dag 1: Ritsem-Kisuris-In i Sarek. Dag 2: Följ parkgränsen söderut, till Goupervagge. Dag 3 gå på så långt det går, kanske enda fram till Smaila. Dag 4: Routesvagge till Niak. dag 5: Niak-Akka-Ritsem.
Jag måste erkänna att jag ville stanna mycket längre och att vädret klarnade upp först när jag vände Akka ryggen. Inte en enda topp såg jag.

Halleluja!
 
Jag har sagt det förr....

..... och jag säger det igen.

Hej, förresten!

Varför denna brådska? Här pratas sjumilastövlar, och femdagarsturer, i de trakter av Sverige som är "byggda" för avkoppling, eftertanke och beständighet.

Lite nyfiken blir man. Varför vandrar ni i fjällen? Motionspass? Prestationskåt? Skrytsamhet?

Bara undrar...

Mvh Bert
 
Re: Jag har sagt det förr....

nidob49; sa:
Lite nyfiken blir man. Varför vandrar ni i fjällen? Motionspass? Prestationskåt? Skrytsamhet?
Ingen aning, första gången var det vidderna. Andra gången var det ensamheten. Tredje gången låg jag risigt till. Den fjärde var jag skräckslagen och fick den vackraste vandringen. Den femte gjorde jag av vana och fortsatte tills jag gått alla Sareks dalgångar. Men jag vet fortfarande inte, mycket är för att vandra, att gå genom markerna, från dalgång till dalgång. Vandra från olika riktningar, olika tider, vädret ändras. Att träffa människor det är också viktigt för mig som ensamvnadrare - lite motsägande. Efter några år äre det så enkelt, som att gå hem till något...vandrar för vandrandet... ligger sällan still... går varje dag...ensam...// Roland
 
Vandring i Sarek tar tid

Man måste komma ihåg att vissa dalgångar i Sarek kan vara ganska svårforcerade. Pastavagge brukar till exempel beskrivas som en lättvandrad dal men är man van Kungsledens autostrada så blir man nog förvånad över snåriga passager genom buskar och kraftig blockterräng. 5 dagar som det pratas om här är i mitt tycke i kortaste laget. Dessutom rekommenderar jag att man har gjort några ordentliga ledvandringar i Lappland eller Jämtland innan man ger sig på Sarek. Risken är annars att man har så fullt upp med att ta sig fram att upplevelsen förstörs...
 
sarek

Tack för omtanken.
Vi som skall vandra i sommar har 8 dagar på oss vilket innebär 3 vilodagar.
Vi hoppas att det skall räcka för att pusta ut och ta en titt på utsikten.
Många av oss har vandrat tidigare.

Jag vill påminna alla som skall med om träffen i mars.
Kom med förslag om plats och tid och skriv gärna in det på forumet, det är inte bara jag som skall komma med förslag.

Ha de
/Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
cybiont Vandra Sarek till Bodø Fjällvandring 3
moa_k40 Vandra Sarek utan stora vad? Fjällvandring 7
mahlberger Vandra i sarek fem dagar Fjällvandring 17
bensson När vandra i Sarek? Fjällvandring 13
nickeB Vandra i Sarek Fjällvandring 10
ansc09 När vandra i Sarek? Fjällvandring 2
Ann-Cha När är det bäst att vandra i Sarek? Fjällvandring 9
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.